whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

فاد FUD

1401/07/05 ساعت 05:30


شاید واژه فاد (FUD) برای شما کمی نامأنوس باشد. در حقیقت فاد فرم کوتاه شده سه عبات اصلی «ترس، عدم قطعیت، شک» می‌باشد. این سه واژه در انگلیسی به صورت «fear, uncertainty and doubt» است که ابتدای سه کلمه اصلی آن FUD را تشکیل داده‌اند. فاد تبدیل به یک اصطلاح معروف شده است. بیشترین استفاده از این واژه توسط کاربران ارزهای دیجیتالی در دنیای معاملات ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت کوین است. 

فاد فرم کوتاه شده سه عبات اصلی «ترس، عدم قطعیت، شک»

فاد فرم کوتاه شده سه عبات اصلی «ترس، عدم قطعیت، شک»

کاربرد واژه فاد در دنیای ارزهای دیجیتال

حالا ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که چه زمانی از این واژه استفاده می‌شود؟ این اصطلاح زمانی کاربرد دارد که شخص یا اشخاصی دست به انتشار اخبار یا اطلاعاتی درباره یک دارایی دیجیتالی خاص می‌پردازند. آنها این شایعات را در انواع رسانه‌ها پخش می‌کنند. این رسانه‌ها شامل سایت‌ها، پیام‌رسان‌های اجتماعی مانند تلگرام، واتس‌اپ، فیسبوک، توئیتر و ... می‌شود. این اخبار منفی باعث می‌شود تا به طور عمد و یا غیر عمدی، احساس‌ ترس، ناپایداری و شک را بین سرمایه‌گذاران این ارزها به وجود آورد. این در حالی است که اصلا درستی یا نادرستی این اخبار ثابت نشده است و این اطلاعات اعتباری ندارند!

البته برخی از افراد متعصب و ناآگاهی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت دارند، ممکن است اطلاعات معتبر و موثق را نیز فاد تلقی کنند. گاهی نیز ممکن است یکی از افراد مشهور و سرشناس در مورد یکی از ارزهای دیجیتال اظهار نظر خود را بیان کند و گفته وی مطلوب و مثبت نباشد. بلافاصله پس از این اظهار نظر، بیان وی در رسانه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری منتشر می‌شود. با این که دلایل تکنیکی و بنیادی محکمی وجود ندارد و هیچ تحلیلی این اظهار نظر را تایید نمی‌کند ولی فاد خواسته ناخواسته اثرش را بر روی بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای ارز دیجیتال خواهد گذاشت و این امر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران تنها به دلیل یک خبر منتشر شده غیر موثق که تاثیرات بدی روی آنها گذاشته است(ترس، قطعی نبودن، تردید) دارایی دیجیتالی خود را به فروش برسانند! 

رفتار سرمایه‌گذارانی که دچار فاد شده‌اند!

رفتار سرمایه‌گذارانی که دچار فاد شده‌اند!

رفتار سرمایه‌گذارانی که دچار فاد شده‌اند!

تصور کنید کار به جایی برسد که حجم فروش بسیار زیاد شود، طبیعی است که به خاطر این اخبار منتشر شده، تقاضای خرید هم کم می‌شود. با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، ارزش دارایی دچار افت شدیدی می‌شود. با گسترش انتشار فاد در رسانه‌های پربیننده و مهم، تاثیرات بیشتر هم خواهد شد. در این حال، برخی از سرمایه‌گذاران با یک پوزیشن شورت وارد دارایی دیجیتال مذکور می‌شوند. در اینجا نیز شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که معاملات لانگ و شورت چه تفاوتی با هم دارند. اگر بخواهم به طور خلاصه بیان کنم، لانگ کردن مربوط به زمانی است که انتظار رشد یک قیمت را در آینده داریم و شورت کردن نیز مربوط به زمانی است که انتظار ریزش قیمت را در آینده خواهیم داشت.

پس از مدتی روند پایین رفتن قیمت‌ها ناشی از اخبار نامعتبر و نادرست بوده است، متوقف می‌شود. سپس قیمت دارایی دیجیتال ثابت می‌گردد. رفته رفته، ارزش دارایی به مقدار واقعیش می‌رسد. چه اتفاقی افتاده است؟ اخبار و اطلاعات ناموثق سبب شده است تا برخی از افراد به سودهای کلان دست یابند! حتی ممکن است که این اشخاص پیش از انتشار اخبار گمراه کننده دست به کار شوند و در بازارهای غیر رسمی خرید کنند. 

با وجود اینکه به نظر می‌رسد که گاهی اخبار و اطلاعات نادرست و یا گمراه کننده هستند، ولی در بعضی از مواقع صحت دارند. بنابراین ما به عنوان یک معامله‌گر وظیفه داریم تا به همه جوانب نگاه کنیم. البته، نباید از این واقعیت غافل شد که برخی از افراد می‌توانند انگیزه‌هایی برای انتشار و اشتراک‌گذاری اخبار و اطلاعات غیرموثق داشته باشند.

با اصطلاحات مشابه در حوزه کریپتوکارنسی آشنا شویم :

در ادامه بهتر است تا با برخی از اصطلاحات رایج حوزه ارز دیجیتال پیرامون واژه فاد (FUD) بیشتر آشنا شویم.

اصطلاح فادرز (Fudders)

این اصطلاح در مورد افرادی به کار می‌رود که به انتشار و گسترش اخباری که منجر به فاد می‌شود، می‌پردازند.

اصطلاح Stop the FUD

این اصطلاح اشاره به جمله دستوری « انتشار فاد را متوقف کن.» دارد. یعنی این که دست از انتشار اخبار ناموثقی که ترس، تردید و عدم قطعیت و درستی را به همراه دارد، بردار!

FUD

FUD

کلام آخر

در این مقاله با اصطلاح فاد (FUD) آشنا شدیم. فاد مخفف ترس، قطعیت ناپذیری و تردید است. در بیشتر بازارهای مالی از این اصطلاح استفاده می‌شود. هرچند که در حوزه ارز دیجیتال استفاده آن شایع‌تر است. هدف از انتشار اخبار غلط و گسترش فاد، بی‌اعتبار کردن و شکست دادن یک شرکت، محصول شرکت و یا حتی یک پروژه می‌باشد. این واژه به نوعی برعکس واژه فومو است. در انتشار اخباری که منجر به فاد می‌شود، القای ترس، تردید و عدم اطمینان حاصل می‌شود و برخی از افراد سودجو در این شرایط، دقیقا چیزی که می‌خواهند به دست می‌آورند!

افرادی که دچار فاد هستند، در مورد ضرر احتمالی در سرمایه‌گذاریشان و سقوط آن بخش از بازار که در آن سرمایه‌شان را قرار داده‌اند، نگرانی دارند. در حالی که این نگرانی منطقی نیست. این موارد در بازار سرمایه نیز دیده می‌شود. البته این موضوع و هجوم افرادی که به دنبال اخبار منفی برای فروش ارزهای خود اقدام می‌کنند، بیشتر در بازار ارزهای دیجیتالی با نام فاد شناخته می‌شود. 

فاد می‌تواند یک استراتژی مخربانه باشد که توسط رقبا برای خنثی کردن مزیت رقابتی و یا سودآوری یک شرکت به منظور کم‌ارزش کردن سهام شرکت رقیب حاصل شود. این مسائل همه ناشی از اخبار بالقوه (بالفعل نیست.) و مخرب (سازنده نیست) می‌باشد. هدف از انتشار این اخبار نادرست، تحریک سرمایه‌گذاران ارزهایی خاص در مقطعی خاص از زمان است تا در ذهن و روح ایشان جنگ روانی ایجاد شود. در نهایت این سرمایه‌گذاران تحریک شده حاضر می‌شوند ارز خود را در قیمت پایینی به فروش برسانند و سودجویان در کاهش قیمت و ارزش پایین با قیمتی کم ارزرمز خاص را خریداری خواهند کرد.

اگر می‌خواهید دچار فاد نشوید و از ضررهای هنگفت مالی جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم با عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال و خرید اندیکاتورهای vip از مبتلا شدن به فاد پیشگیری کنید و شانس موفقیت خود را تا حد امکان بالا ببرید. زیرا دریافت سیگنال ارز دیجیتال تحلیل شده احتمال اشتباه را تا جای ممکن کم کرده و از درگیری معامله‌گران با اخبار غلط و بدون تحلیل جلوگیری به عمل می‌آورد.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.