whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

معامله ارز دیجیتال با ابزار فیبوناچی

1401/01/12 ساعت 03:45


ابزار فیبوناچی یکی از متداول ترین شاخص های تکنیکال است که مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال همچنان بسیاری از افراد درک بسیار اشتباهی از آن دارند. این ابزار می تواند در تصمیم گیری برای موقعیت های ورود و خروج به یک بازار بسیار موثر باشد. اما با وجود این اگر به درستی از آن استفاده نشود می تواند بسیار خطرناک نیز باشد. این ابزار اصلاحی بیشتر توسط تاجران و سرمایه گذاران با تجربه و حرفه ای که به الگوها تسلط دارند و می توانند به طور موثر و مثبت از آنها به نفع خود استفاده کنند، استفاده می شود. با این حال افراد کم تجربه و تازه کار نیز می توانند با آموزش و تمرین آن را یاد بگیرند.

در این مقاله، ما به شما توضیح خواهیم داد که ابزار فیبوناچی چیست و در چه سناریوهایی بیشتر استفاده می شود. همچنین مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا در صورت نیاز بتوانید در آینده با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

تحلیل تکنیکال با الگوی اصلاح فیبوناچی

اعداد فیبوناچی

ابزار فیبوناچی از مجموعه ای از اعداد به نام اعداد فیبوناچی استفاده می کند. این ابزار با استفاده از اعداد، سطوح حمایت و مقاومت قیمت را برای یک دارایی نشان می دهند. این اعداد برای اولین بار توسط یک ریاضیدان برجسته به نام لئوناردو پیزانو (فیبوناچی) در اروپا معرفی شدند. از این رو نام این شخص روی این اعداد گذاشته شد. با این حال، این اعداد پیش از آن نیز در هند مورد استفاده قرار می گرفتند. در واقع این اعداد مدت ها قبل از اینکه به طور رسمی پذیرفته شوند به کار گرفته میشدند.

این اعداد دنباله ای را تشکیل می دهند که به دنباله فیبوناچی معروف است. هر عدد در این دنباله از مجموع دو عدد آخر قبل از خود تشکیل شده است. آنها از الگوی 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55، 89، 144، ... پیروی می کنند.

این توالی اعداد نسبت 61.8 درصد را تولید می کند که ریاضیدانان معمولاً از آن به عنوان "میانگین طلایی" یاد می کنند. میانگین طلایی یک اصطلاح یونانی است که به عنوان یک نقطه مشترک بین دو بیشینه تعریف می شود. با این حال، ما از آن به عنوان "نسبت طلایی" یاد می کنیم که در بسیاری از جنبه های طبیعت یافت می شود. این اعداد در طبیعت مثلا در الگوی شاخه های درختان، گلدهی کنگر و چگونگی چیدمان براکت های مخروط کاج دیده می شوند. این نسبت اغلب در پاسخ های انسانی نیز یافت می شود. تحقیقات نشان داده است که هنگامی که از شما خواسته می شود بین دو گزینه بی اهمیت یکی را انتخاب کنید، نسبت انتخاب معمولاً بین 62٪ و 38٪ تقسیم می شود، نه 50-50. نسبت طلایی 62٪ حتی در بازارهای مالی ما نیز یافت می شود.

 

نسبت طلایی در طبیعت

در این مقاله قصد نداریم وارد معادلات ریاضی شویم، اما اعداد فیبوناچی اغلب در زمینه علوم کامپیوتری به کار گرفته شده اند. در زمینه ارزهای دیجیتال از این اعداد همانطور که در ادامه خواهید دید در تحلیل تکنیکال استفاده می کنند.

اصلاح فیبوناچی

اکنون که با اعداد فیبوناچی آشنا شدید و می دانید دنباله فیبوناچی چیست، به کاربرد آن در تحلیل تکنیکال می پردازیم. پیش از این گفتیم که اعداد در ابزار اصلاحی فیبوناچی برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت استفاده می شوند. سطوح اصلاحی عبارتند از  23.6%، 38.2%، 61.8% و 78.6%. برخی از افراد مقدار 50 درصد را نیز به آنها اضافه می کنند که در واقع یک عدد فیبوناچی نیست. اما می تواند در زمانی که مقدار اصلاحی بین 38.2٪ و 61.8٪ کاهش می یابد، به عنوان یک راهنما مفید واقع شود.

برای استفاده از اصلاح فیبوناچی ، یک الگو بین نقاط بالا و پایین رسم می شود. سپس این اعداد سطوح حمایت و مقاومت بین آن نقاط را نشان می دهند. برای نشان دادن این مسئله، از نمودار ETH/USD زیر استفاده خواهیم کرد.

 

نمودار نمونه برای الگوی فیبوناچی

البته این نمودار بهترین نمونه از الگوی فیبوناچی نیست، اما در اینجا فقط برای نمایش و درک بهتر این الگو به آن نیاز داریم. همانطور که می بینید، در این نمودار الگوی اصلاحی از نقطه A (کم) به نقطه B (زیاد) کشیده شده است. اعداد فیبوناچی از بالا به پایین ( از 23.6% تا 78.60% ) مرتب شده اند.

همانطور که می بینید قیمت اتریوم در حرکت از سمت A به B افزایش می یابد و سپس به سطح 50 درصد میرسد. اگر اتریوم در یک روند کاملا گاوی یا صعودی باشد (الزام استفاده از الگوی فیبوناچی)، خرید اتریوم منطقی خواهد بود. زیرا جهش قیمت در میزان 50٪ رخ داده است. این نقطه اگرچه حتی یک عدد فیبوناچی نیست، اما از نظر برخی از تاجران و سرمایه گذاران برای  انجام معامله بسیار سودآور است.

با این وجود، شرایط ایده آل این است که جهش قیمت در یکی از اعداد فیبوناچی همچون 61.8٪ رخ دهد. در این صورت این مقدار به عنوان حد ضرر تعیین می‌شود و احتمال ادامه روند صعودی در کمتر از آن وجود ندارد. پس از آن سود برداشت بر روی بالاترین مقداری که با یک عدد فیبوناچی دیگر مانند 23.60 درصد برابر است، تعیین می شود.

الگوی فیبوناچی می تواند در یک روند نزولی نیز استفاده شود. اما این الگو با پرش این اصلاح به یک سطح پایین تر معکوس می شود.

 

درصدهای سطوح اصلاح فیبوناچی

شرایط استفاده از Fibonacci Retracement

اصلاح فیبوناچی یا  Fibonacci Retracement یک اندیکاتور است که شبیه هیچ کدام از موارد دیگر نیست. از این رو برای اینکه بتوان آن را به درستی به کار گرفت، چند شرط وجود دارد. اولین شرط این است که بازار باید در یک روند کاملا صعودی (گاو) یا نزولی (خرس) باشد. این بدان معنی است که دارایی باید در یک ترند گاوی دارای سطوح حمایت و مقاومت بالاتر و در یک ترند خرسی دارای سطوح حمایت و مقاومت پایین تر باشد. با چنین ساختارهای مشخصی، اعداد را می توان به راحتی در سطوح حمایت و مقاومت اعمال کرد و نقاط دارای پتانسیل مناسب برای ورود و خروج به معاملات را ارائه داد.

شرط دوم برای استفاده از اصلاح فیبوناچی این است که باید با شاخص های دیگری مانند شاخص قدرت نسبی یا RSI استفاده شود. RSI تأیید می کند که دارایی در کجا بیش از حد خریداری شده و قیمت آن کاهش یافته است. این امر به ما این اطمینان را می دهد که احتمال جهش قیمت در نقطه تعیین شده برای خرید وجود دارد. بدون وجود یک چنین شاخص تکمیلی، اصلاح فیبوناچی به تنهایی می تواند گمراه کننده باشد. حتی ممکن است به قیمت از دست دادن سرمایه شما تمام شود.

 

تحلیل روند بازار با سطوح اصلاح فیبوناچی

سایر اندیکاتورها برای استفاده با اصلاح فیبوناچی

اندیکاتور فیبوناچی نیز مانند هر اندیکاتور دیگری بهتر است همراه با سایر اندیکاتورها استفاده شود. به غیر از RSI، ابزارهای دیگری که می‌توان برای تکمیل آن استفاده کرد میانگین های متحرک، حجم و سایر شاخص های قدرت نسبی است. با استفاده صحیح از یک ترکیب درست از این شاخص‌ها، این ابزار اصلاحی می‌تواند در به حداکثر رساندن سود و کاهش ریسک ضرر مفید باشد.

مزیت استفاده از Fibonacci Retracement

اصلاح فیبوناچی یک شاخص تکنیکال است. اگر به درستی از این شاخص استفاده شود، می تواند به طور قطعی به کاربر یا سرمایه گذار بگوید که چه زمانی باید وارد بازاری شود و چه زمانی از آن خارج شود تا احتمال ضرر و ریسک معامله را بسیار کاهش دهد.  ممکن است استفاده از آن برای بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران گیج کننده باشد. اما اگر به درستی در سناریوی مناسب از آن استفاده شود، می تواند بسیار سودآور باشد.

معایب

الگوی فیبوناچی اگرچه بسیار قابل اعتماد است، اما درک این شاخص به زمان و مطالعه نیاز دارد. اگر به خوبی آن را متوجه نشده باشید، استفاده از آن می تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو تا زمانی که به درستی آن را فرا نگرفته اید و دقیقا نمیدانید چگونه باید با آن کار کنید، به شما توصیه نمی کنیم از آن استفاده کنید.

 

تحلیل فیبوناچی در زمینه ارز دیجیتال

کلام آخر

ابزار فیبوناچی در زمینه ارز دیجیتال به عنوان یک اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال کمک بسیار ارزشمندی برای داشتن یک معامله پرسود و کم خطر در کنار شاخص های دیگر است. اما برای جلوگیری از ریسک سرمایه گذاری لازم است پیش از به کارگیری آن در تصمیم های خرید و فروش خود به خوبی با این ابزار آشنا شده و کار با آن را فرا گرفته باشید یا از راهنمایی کارشناسان ماهر و با تجربه در این حوزه استفاده کنید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.