whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

چگونه می‌توانیم خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال در برابر تورم محافظت کنیم؟

1402/07/07 ساعت 16:56


اکثر افرادی که چیزی در مورد اقتصاد می‌دانند، کلمه تورم را شنیده‌اند. معمولاً این کلمه به عنوان یک منفی مطرح می‌شود و بیشتر افراد می‌دانند که این به معنای کاهش قدرت خرید یک ارز است. ولی تورم واقعاً چیست و چگونه ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان یک سپر در برابر آن عمل کند؟ خوب، BeInCrypto یک راهنمای مفید آفریده است تا توضیح دهد چرا تورم رخ می‌دهد و چگونه دارایی‌های دیجیتال در این معادله بازی می‌کنند.

در این راهنما می‌خوانیم که تورم چیست؟شاید همه این‌ها بد به نظر می‌رسند، چگونه ارز دیجیتال می‌تواند کمک کند؟

تورم چیست؟

در واقع، تورم اشاره دارد به افزایش قیمت کالاها و خدمات که مستقیماً م proportional به کاهش قدرت خرید یک ارز است. در حالی که سه نوع منحصر به فرد از تورم وجود دارد، همگی منجر به افزایش تدریجی قیمت‌ها در طول زمان می‌شوند. این سه نوع تورم عبارتند از: تورم تقاضا-کششی، تورم هزینه-کششی، و تورم ساخته-شده. بیایید به هرکدام نگاهی بیندازیم.

 

 

تورم تقاضا-کششی

در این نوع تورم، تعادل بین عرضه پول و تقاضا برای کالاها و خدمات نامتعادل می‌شود. برای توضیح بیشتر، زمانی است که تقاضا برای کالاها سریع‌تر از توانایی یک ملت برای واردات یا تولید محصولات مورد نظر افزایش می‌یابد. این امر منجر به افزایش قیمت محصولات می‌شود، به این معنا که قدرت خرید پول مصرف‌کنندگان حالا کاهش یافته است.

معکوس این – با همان تاثیر – زمانی است که دولت سریع‌تر از تقاضای اقتصادی برای آن پول می‌چاپد. داشتن عرضه پول افزایش یافته بدون افزایش متناسب در تولید به این معناست که هر واحد ارز حالا کم‌ارزش‌تر است، که دوباره قدرت خرید را کاهش می‌دهد.

 

 

تورم هزینه-کششی

در این دسته، ما مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها افزایش می‌یابند چرا که هزینه اصلی کالا افزایش یافته است. فرض کنید که هزینه چوب به دلیلی افزایش می‌یابد. در نتیجه، هزینه هر محصولی که از چوب ساخته می‌شود نیز افزایش می‌یابد چرا که کسب‌وکارها نادراً توانایی دارند که خسارت را جذب کنند و بنابراین معمولاً آن را به مصرف‌کنندگان می‌رسانند.

در اینجا دوباره، قدرت خرید عمومی یک واحد ارز کاهش یافته است. واقعیت این است که این نوع تورم کمتر احتمال دارد که به تمام بخش‌های اقتصاد در یک زمان بخورد مگر اینکه کالای اصلی چیزی مانند نفت باشد. قیمت نفت بر قیمت اکثر کالاهای دیگر تاثیر می‌گذارد چرا که قیمت نفت بالاتر به معنای هزینه سوخت بالاتر است که در قیمت هر کالایی تاثیر می‌گذارد که تقریباً به هر کجا حمل می‌شود، که بیشتر موارد این گونه است.

 

 

تورم ساخته‌شده

در این مدل، یک ملت تورم ناگزیر را در نظر می‌گیرد و با افزایش دستمزد‌ها که توسط افزایش تولید پشتیبانی می‌شوند، به آن پاسخ می‌دهد. اگر موفق باشد، آنگاه یک تعادل اساسی می‌تواند به دست آید که کیفیت زندگی را برای اکثر مردم تقریباً ثابت نگه می‌دارد. ولی، اگر ترازها کمی نامتعادل شوند، آنگاه می‌تواند یک مارپیچ قیمت-دستمزد ایجاد کند. در این سناریو، افزایش دستمزد‌ها سپس تقاضا برای کالاها را افزایش می‌دهد، زیرا مصرف‌کنندگان درآمد بیشتری دارند.

همزمان، هزینه‌های اضافی برای کسب‌وکارها که دستمزدها را افزایش می‌دهند، سپس به قیمت افزایش یافته کالاها منتقل می‌شود، که به مرور زمان باعث ایجاد تقاضای بیشتر برای دستمزد‌های بالاتر می‌شود. اگر این موضوع کنترل نشود، می‌تواند منجر به هایپرتورم شود، در این حالت قدرت خرید متوسط یک ارز در یک ماه ۵۰٪ یا بیشتر کاهش می‌یابد. یک مثال واضح و اخیر از این، در ونزوئلا دیده شده است، جایی که تورم بین ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، ۵۳٬۷۹۸٬۵۰۰٪ افزایش یافته است.

 

 

همه این‌ها بد به نظر می‌رسند، چگونه ارز دیجیتال می‌تواند کمک کند؟

همانطور که گفته شد، تورم مدیریت شده نیازی به این نیست که چیز بدی باشد. متاسفانه با این حال، بسیاری از دولت‌ها، به دلایل متنوع، با یافتن تعادل صحیح دچار مشکل هستند. شهروندان برای مقابله با این موضوع گزینه‌های متعددی دارند، عمدتاً به شکل سهام، فلزات گران‌بها یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها.

به طور کلی این‌ها حتی هنگامی که قدرت خرید یک ارز کاهش می‌یابد، ارزش خود را حفظ می‌کنند. سرمایه‌گذاران سپس می‌توانند یا منتظر می‌مانند تا یک ارز پایدار شود یا، احتمالاً بیشتر، در صورت نیاز ثروت خود را به یک ارز دیگر منتقل کنند.

ارز دیجیتال

اینجاست که ارز دیجیتال توانمندی دارد براق بدرخشد. در حالی که هر دارایی دیجیتال متفاوت است، هر ارزی مانند بیت‌کوین با یک عرضه ثابت تنها می‌تواند دچار کاهش ارزش باشد. این به این دلیل است که تنها ۲۱ میلیون BTC هرگز استخراج خواهد شد و برخی تقریباً هر روز از دست می‌روند.

این منجر به یک عرضه می‌شود که طراحی شده است تا ارزش افزایش یابد، زیرا کمیاب تر می‌شود. پروژه‌های دیگری نیز با سقف‌های ثابت بر عرضه وجود دارند و در حالی که تقاضا برای آن‌ها نا معلوم است، همان منطق برقرار است که آن‌ها باید با کاهش عرضه، ارزشمندتر شوند، بر اساس فرضیه‌ای که تقاضایی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

 

 

دو نکته در مورد ارز دیجیتال وجود دارد که مردم باید توجه کنند، قبل از اینکه ناآگاهانه تمام پول فیات خود را در دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. یکی اینکه فلسفه کاهش ارزش تنها بر پروژه‌هایی با محدودیت‌هایی بر کل عرضه اعمال می‌شود. هر فرآیند ایجاد باز با هیچ گونه سقفی، مانند اتریوم، بیشتر مانند یک ارز فیات عمل خواهد کرد.

این به معنای این نیست که دارایی ارزش نداشته باشد، این به سادگی به این معناست که باید چک‌ها و توازن‌ها بر روی ایجاد سکه‌های جدید قرار گیرد تا تورم در یک سطح منطقی نگه داشته شود.

نکته دیگر این است که در حالی که ارز دیجیتال نفع‌های جذابی نسبت به سیستم‌های پولی سنتی ارائه می‌دهد، هنوز یک تکنولوژی جوان و در حال تکامل است. هنوز هیچ ارز دیجیتالی ثابت نکرده است که می‌تواند به طور موفق یک عرضه پول فیات را جایگزین کند و به عنوان یک انتقال ارزش روزمره عمل کند، اگرچه امید زیادی در این زمینه وجود دارد.

همچنین به دلیل میزان زیاد پروژه‌های منحصر به فرد در این فضا، تقریباً تضمین شده است که همه این پروژه‌ها نمی‌توانند موفق شوند و تقاضا/قیمت را افزایش ببینند. حتی بیت‌کوین، پادشاه کنونی، هیچ تضمینی ندارد که این ارز است که در پنج، ده یا بیست سال آینده به تصویب جهانی می‌رسد.

منطقی است که بپذیریم ممکن است یک پروژه که شاید هنوز وجود نداشته باشد تا سال ۲۰۵۰ به ارز جهانی تبدیل شود. همه این‌ها حدس و گمان‌اند، ولی این همان نکته است. در حالی که بسیاری از دارایی‌های دیجیتال طراحی شده‌اند تا ارزش افزایش یابند، هنوز هیچ چیز تضمین نشده است.

 

 

کلام آخر

ارز دیجیتال از آرزوی دیدن ظهور یک سیستم مالی جدید به وجود آمد، و ممکن است به خوبی روی آن عمل کند. در این میان، کمبود دارایی‌هایی که به عنوان سپرهایی در برابر تورم فیات عمل می‌کنند وجود ندارد. با این حال، هر سرمایه‌گذار باید تحقیقات خود را انجام دهد و تصمیمات خود را بگیرد.

در حالی که بسیاری متوجه شده‌اند که این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به نگه‌داشت ارزهای ملی، بازده‌های عظیمی ارائه می‌دهند، آینده ارز دیجیتال هنوز تا حدی مبهم است و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید ارزش یک بیت‌کوین در ۲۰ سال آینده چقدر خواهد بود.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از رایج‌ترین سوالات مربوط به جبران تورم توسط ارز دیجیتال پاسخ داده‌ایم:

چگونه ارز دیجیتال می‌تواند در مقابله با تورم محافظت کند؟

ارز دیجیتالها، مانند بیت‌کوین، اغلب به عنوان یک سپر ممکن در برابر تورم دیده می‌شوند به دلیل طبیعت متمرکز نشده و محدود بودن عرضه آن‌ها. برخلاف ارزهای فیات سنتی، ارز دیجیتالها عرضه ثابت یا محدود دارند، که آن‌ها را مقاوم در برابر اثرات تورم ناشی از چاپ پول بی‌مرتبط توسط بانک‌های مرکزی می‌کند. با تنوع‌بخشی به قسمتی از دارایی‌ها به ارز دیجیتالها، افراد می‌توانند ریسک از دست دادن قدرت خرید در زمان‌های تورم را کاهش دهند.

آیا تمام ارز دیجیتالها در محافظت در برابر تورم موثر هستند؟

در حالی که برخی از ارز دیجیتال‌ها، به ویژه کسانی که عرضه محدود یا مکانیزم‌های کاهش ارزش دارند، برای محافظت در برابر تورم طراحی شده‌اند، انجام تحقیقات دقیق حیاتی است. عواملی مانند اعتبار پروژه، پذیرش، و تکنولوژی زیربنایی نقش حیاتی در تعیین پتانسیل یک ارز دیجیتال به عنوان یک سپر در برابر تورم ایفا می‌کنند. هنگام جستجو برای محافظت در برابر تورم، در نظر گرفتن ارز دیجیتالهای معتبر با مبانی قوی و سوابق معتبر عاقلانه است.

ریسک‌های مرتبط با استفاده از ارز دیجیتال به عنوان یک سپر در برابر تورم چیستند؟

در حالی که ارز دیجیتال می‌تواند یک ابزار بالقوه برای محافظت در برابر تورم باشد، آگاهی از ریسک‌های درگیر حیاتی است. بازارهای ارز دیجیتال می‌توانند نوسانات زیادی داشته باشند و قیمت‌ها ممکن است به شدت تغییر کنند، که منجر به زیان‌های احتمالی می‌شود اگر به دقت مدیریت نشوند. علاوه بر این، عدم قطعیت تنظیماتی، تهدیدات امنیتی، و ریسک‌های تکنولوژیکی می‌توانند ارزش و قابلیت استفاده از ارز دیجیتالها را تحت تاثیر قرار دهند.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.