whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

فوجی دائو (Fuji DAO) پلتفرم وام ‌دهی

1401/04/11 ساعت 23:50


شاید شما هم دوست دارید از یک وام با بهره پایین استفاده کنید. در این مقاله با پلتفرم فوجی دائو (Fuji DAO) که یک سیستم وام‌‌دهی بی‌نظیر است، آشنا می‌شویم. از این نکته نباید غافل ماند که نرخ بهره در انواع پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال متغیر است. زمانی که از طریق پلتفرم‌های وام‌دهی اقدام به گرفتن وام می‌کنید، باید بهره آن را نیز، برگردانید. هر چه نرخ بهره بیشتر باشد، مجبورید پول بیشتری بازپرداخت کنید. خوشبختانه این مشکل در پلتفرم فوجی دائو حل شده است. این پلتفرم به تجمیع تمام پلتفرم‌های وام‌دهی و وام‌گیری می‌پردازد. در ادامه این مقاله جزئیات بیشتری پیرامون نحوه عملکرد فوجی دائو بیان می‌کنیم تا متوجه شوید که این پلتفرم با چه سازوکاری به ارائه پایین‌ترین نرخ بهره می‌پردازد.

پلتفرم فوجی دائو

پلتفرم فوجی دائو (Fuji DAO) 

مشکلات وام گیری در دنیای رمزارزها

فوجی دائو یک پروتکل بازپرداخت اتوماتیک به نام اوتو ری فایننسینگ (Auto-Refinancing) معرفی کرده است  که توسط آن به تجمیع تمامی پلتفرم‌های  وام‌دهی می‌پردازد. با درخواست وام توسط کاربر، به صورت خودکار پلتفرمی در نظر گرفته می‌شود که کم‌ترین مقدار نرخ بهره را دارد. در این صورت، می‌تونید وام خود را از طریق این پلتفرم اعطا می‌شود.

به طور کلی وام‌گیرندگان ارز دیجیتال با مشکلاتی نظیر نوسانات نرخ بهره و هزینه‌های مدیریت وام مواجه هستند. به خصوص در پلتفرم‌های لندینگ با تغییرات گسترده نرخ بهره روبه‌رو هستیم. برای مثال ابتدا برای دریافت وام مجبور باشد تنها نیم درصد بهره دریافت کند ولی در بازپرداخت میزان بیشتی نرخ بهره بپردازد. علت این امر یعنی تغییرات نرخ بهره به دلیل تغییر در عرضه و تقاضا است.

از طرفی، برای پیدا کردن نرخ بهره در فرآیند وام‌دهی نیاز به منابع و اقدامات مناسبی داریم که با توجه به شرایط بازار اتخاذ شوند. پس مدیریت این وضعیت نیازمند هزینه است. به علاوه، اضافه‌شدن گس نیز به بالارفتن هزینه تراکنش‌ها می‌انجامد.

چالش وام دهی

مشکلات وام‌دهی

 

اطلاعات مربوط به پلتفرم Fuji DAO 

ارز دیجیتال فوجی مطابق استاندارد اتریوم و الگوریتم ERC20  ساخته شده است. پلتفرم فوجی دائو هنوز هیچ گونه توکن بومی مخصوص خود ارائه نکرده است. اما وجود یک توکن به منظور فرآیند لیکویید کردن و همچنین مشارکت در تأمین مالی پروژه احساس می‌شود. علاوه بر این به منظور تصمیمات نظارتی و حاکمیتی چنین توکنی الزامی است. در پروژه ساخت این پلتفرم سازندگان و سرمایه‌گذاران زیر همکاری کرده‌اند:

تیم سازنده پروژه متشکل از بنیان‎گذار و مدیر ارشد پروژه آقای بویان باراکوو (Boyan Barakov)، آقای دایگارو (Daigaro)، آقای ادگار مورو (Edgar Moreau) و مدیر هنری پروژه آن‌بورن (Unborn) و تیم سرمایه‌گذاری شامل دلفی دیجیتال (Delphi Digital)، اوریجین کپیتال (Origin Capital)، ماون ۱۱ کپیتال (Maven11 Capital) و اسپارتان (Spartan) است.

آشنایی با ساز و کار فوجی دائو

آشنایی با ساز و کار فوجی دائو

آشنایی با ساز و کار فوجی دائو 

ممکن است بپرسید که پلتفرم فوجی دائو چگونه می‌تواند به وام‌گیرندگان کمک کند. با توجه به مطالبی که گفتیم مهم‌ترین هدف این پلتفرم بهینه‌سازی هزینه‌های مربوط به فرآیند وام‌گیری است. این فرآیند با بسته‌شدن وضعیت وام قبلی کاربران و بازشدن یک موقعیت جدید ایجاد می‌شود. پروتکل ری فایننس استخر بدهی را به صورت اتوماتیک بازپرداخت می‌کند. از مزایای پلتفرم فوجی دائو (Fuji DAO) می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • کاهش هزینه‌ها
  • تجمیع سرمایه در استخرها و ثابت شدن هزینه‌های تراکش
  • صرفه‌جویی در زمان
  • عدم نیاز به جستجو و مدیریت نرخ بهره توسط کاربران

 

بهتر است کمی بیشتر پیرامون ساز و کار وام‌های وثیقه در پلتفرم‌های ارز دیجیتال بدانیم.

وام دادن

آشنایی با وام های وثیقه گذاری

در فضای غیرمتمرکز دیفای تمامی فعالیت‌ها به صورت واسطه‌ای انجام می‌شود و نیازی به فرآیندهای اعتمادسنجی نیست. اما در یک پلتفرم وام‌دهی نیاز است وام‌دهندگان نسبت به بازپرداخت وامی که می‌دهند، اطمینان حاصل کنند. این امر توسط وام وثیقه‌گذاری انجام می‌گیرد و دارایی وام‌گیرنده به طور امانت به شکل وثیقه نزد پروتکل باقی می‌ماند. تا زمانی که وام به طور کامل بازپرداخت نشود، دارایی همچنان قفل است و امکان برداشت از آن امکان‌پذیر نیست.

مزیتی که فوجی دائو به کاربران می‌دهد این است که آن‌ها نیازی به فروش دارایی‌ خود ندارند و می‌توانند با ارائه آن، وام مورد نیاز خود را دریافت کنند. این دقیقا همان چیزی است که در مورد وام‌های دنیای فیزیکی نیز صادق است. البته در دنیای ارز دیجیتال برای بازپرداخت وام زمان مشخص نمی‌شود و می‌توانید هر موقع که خواستید وام خود را بازپرداخت کنید و دارایی خود را پس بگیرید. قانون دریافت وام تا سه چهارم ارزش وثیقه است. شایان ذکر است که در حال حاضر فوجی دائو از دو پلتفرم فانتوم و اتریوم پشتیبانی می‌کند. که در حال حاضر اولی از توکن‌های DAI و USDC و پلتفرم اتریوم از توکن‌های تتر، دای و USDC پشتیبانی می‌کند. قرار است در پروژه‌های آتی، ارزهای بیشتر به این دو سیستم اضافه شوند.

چالش لیکوئید شدن در پلتفرم های وام دهی

در پلتفرم‌های وام‌دهی با نموداری به نام نمودار هلث فاکتور (Health Factor) رو به رو هستیم. این عدد همیشه باید بالاتر از یک باشد و اگر به یک برسد، وام شما لیکویید می‌شود. برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد یا باید میزان وثیقه خود را افزایش دهید و یا این که مقداری از وام‌تان را بازپرداخت کنید. در لیکویید شدن سیستم وثیقه شما را به فروش می‌گذارد تا بتواند ارزش وامی که به شما داده را پوشش دهد. در این صورت، تنها می‌توانید باقی وثیقه‌تان را برداشت کنید، آن هم به شرطی که اصلا وثیقه‌ای برایتان هنوز وجود داشته باشد!

 

آشنایی با صندوق قرارداد یا Vault

پروتکل‌های فوجی دائو صندوق‌هایی ایجاد می‌کند تا کاربران بتوانند توسط آن‌ها دارایی‌های خود را وثیقه‌گذاری کرده و وام بگیرند. در این صندوق‌ها کاربران با وثیقه‌گذاری یک ارز(مثل اتر) توکن دیگری را (مثل دای) وام می‌گیرند. در حال حاضر وام‌ها از پلتفرم‌های پروتکل‌ پایه (Base Protocol) مثل آوه ()، کامپوند () و آیرون‎بانک (IronBank) دریافت می‌شوند. همچنین فوجی دائو از سیستم‌های تجمیع برای قراردادهای وام استفاده می‌کند که در ادامه مقاله شرح داده می‌شوند.

قرارداد صندوق یا ولت (Vault) محلی است که برای تعامل کاربران و نگهداری موقعیت‌های وثیقه و بدهی در پروتکل‌های‌ پایه در نظر گرفته شده است. از طریق همین قراردادهاست که برداشت، بازپرداخت و یا واریز انجام می‌شود. برای جفت ارزهای وثیقه و وام یک قرارداد جداگانه ایجاد می‌شود تا زمان تجمیع پروتکل‌های وام‌گیری، مدیریت مخاطره بهتر صورت گیرد.

نکته مهمی که برای تجمیع این جفت ارز در نظر گرفته می‌شود، نسبت وثیقه‌گذاری است که باید تا حد زیادی مشابه وام باشد. در این رابطه، عامل مهم دیگر، اندازه استخر نقدینگی است. قرارداد صندوق به کمک یک پوینتر یا اشاره‌گر می‌تواند آدرس بهترین قرارداد از نظر نرخ بهره را به سرعت پیدا کند. توکن‌های انباشت‌کننده می‌توانند مقدار واریز و برداشت صندوق‌ها را مدیریت کنند. این کار توسط استاندارد FujiERC1155 انجام می‌شود که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

آشنایی با قرارداد F1155

به طور اختصار به استانداردانباشت توکن در پلتفرم فوجی دائو، F1155 گفته می‌شود که به ازای هر جفت ارز در صندوق وثیقه وام یک شناسه قرارداد اختصاص داده می‌شود که در حال حاضر قابل انتقال به غیر نیست. البته ممکن است در آینده تمهیداتی در این خصوص انجام شود. این قرارداد یک دفترکل است که برای نگهداری تمامی صندوق‌های فوجی دائو در نظر گرفته شده و به توکن‌هایی که با این استاندارد ساخته شده، اجازه می‌دهد تمامی موقعیت‌های برداشت و واریز را پی‌گیری کنند. همان طوری که گفته شد، این قرارداد با یک شناسه مشخص و ایندکس‌گذاری می‌شود و بنابراین می‌تواند هر توکن را دنبال کند. به این ایندکس، شاخص توکن‌های انباشت بهره (Interest Accruing) گفته می‌شود که نشان‌دهنده بهره تجمیع است یعنی هم بهره و هم سود را در نظر می‌گیرد.

وام دهی

فلش لون (Flash Loan)

آشنایی با پروتکل فلشر (Flasher)

برای منتقل‌کردن دارایی از یک پروتکل وام‌دهی به پروتکل دیگر از قرارداد فلشر (Flasher) استفاده می‌شود. این پروتکل از وام‌های لحظه‌ای یا فلش لون (Flash Loan) استفاده می‌کند. در قرارداد هوشمند با کمک تراکنش فلش لون می‌توانیم دارایی‌های وام‌دهنده را به وام‌گیرنده انتقال دهیم. جالب است که در این تراکنش، کارمزد هم لحاظ می‌شود. این ابزار انتقال سرمایه اساسی‌ترین ابزار برای لیکویید کردن و پازپرداخت مجدد یا ری بالانسینگ (Rebalancing) در پلتفرم فوجی دائو هستند.

آشنایی با فلش کلوز (Flash Close)

با کمک فلش کلوز در داشبورد خود می‌توانید به مدیریت موقعیت وام خود بپردازید. در فوجی دائو از فلش کلوز برای بازپرداخت وام و فروش وثیقه در صرافی یونی‌سواپ توسط یک تراکنش استفاده می‌شود. ببینید که چقدر انجام تراکنش‌ها با فلش کلوز سریع‌تر و آسان‌تر است. در یک مثال کاربردی ترزا یک موقعیت فعال وام دارد. او یک اتر وثیقه گذاشته و هزار USDCوام گرفته است. USDCهای او در یرن فایننس واریز شده است. 

اگر ترزا از فلش کلوز استفاده نکند، برای بستن موقعیت وام خود باید ابتدا USDCها را از یرن فایننس برداشت کرده، وام خود را به فوجی دائو بازپرداخت کند و سپس وثیقه‌اش را آزاد نماید. در صورتی که اگر ترزا از فلش کلوز استفاده می‌کرد، نیازی نداشت تا USDCهایش را از یرن فایننس برداشت کند و موقعیت خود را در فوجی ببندد. او می‌تواند خیلی راحت تابه فلش کلوز را در فوجی کال کند و در طی یک تراکنش به بازپرداخت وام و برداشت وثیقه اقدام فرماید.

آشنایی با پروتکل کنترلر

این پروتکل مسئول اجرا شدن توابع ری بالانسینگ (Rebalancing) است. شاید بپرسید ری بالانسینگ چیست. زمانی که وام و وثیقه را از یک پروتکل وام‌دهی به پروتکل دیگری انتقال می‌دهیم، از تراکنشی به نام ری فایننسینگ یا تأمین مجدد مالی استفاده می‌کنیم. در صورتی که بخواهیم فقط دارایی‌ها را منتقل کنیم از تراکنش تعدیل مجدد یا ری بالانسینگ استفاده می‌کنیم. تابعی که برای انجام این عملیات صدا زده می‌شود، همچنین می‌تواند پیرامون انتقال بخشی از دارایی‌های یک صندوق به صندوق‌های دیگر تصمیم‌گیری کند.

نحوه وام گرفتن در فوجی دائو 

در اینجا نحوه وام‌گرفتن از پلتفرم Fuji DAO را آموزش می‌دهیم. برای شروع باید وارد سایت Fujidao شوید و بر روی گزینه Go to App کلیک نمایید. 

حالا باید نسبت به انتخاب یکی از کیف پول‌ها اقدام فرمایید. توجه داشته باشید که فوجی دائو از کیف پول‌های نرم‌افزاری ولت کانکت، متامسک و والت‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور پشتیبانی می‌کند. برای اولین اقدام، والت متامسک را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب کیف پول

انتخاب کیف پول

پس از ورود به سیستم و اتصال آدرس به پروتکل، به داشبوردی دسترسی خواهید داشت که به شما امکان می‌دهد بلاکچینی را که می‌خواهید از آن ارزهای دیجیتال قرض بگیرید، انتخاب کنید. می‌توانید بین بلاکچین اتریوم و فانتوم یکی را انتخاب کنید. از بخشی که دور آن قرمز رنگ شده است، شبکه خود را انتخاب نمایید.

انتخاب بلاکچین اتریوم و یا فانتوم

انتخاب بلاکچین اتریوم و یا فانتوم

در قسمت سمت چپ، راهنمای کار در فوجی دیده می‌شود. در زیر آن دو گزینه وجود دارد. یک قسمت مربوط به هسته یا کور (Core) است که می‌توانید از طریق آن یکی از توکن‌های تتر، دای و یا USDC را وام بگیرید. وامی که از بخش کور درخواست می‌شود، توسط یکی از پروتکل‌های آور، آیرون‌بانک و یا کامپوند گرفته می‌شود. به صورت خودکار گزینه‌ای انتخاب می‌شود که بهره یا APR کم‌تری دارد. سلکت با بخشی که دور آن سبز رنگ شده است، مشخص می‌شود.

فرآیند گرفتن وام در پلتفرم فوجی دائو

فرآیند گرفتن وام در پلتفرم فوجی دائو

فرآیند اصلی وام‌گیری در بخش وسط انجام می‌گیرد. برای شروع توکنی را انتخاب کنید که قصد وام‌گرفتن دارید. فرض کنید می‌خواهید بلاکچین اتریوم انتخاب کنید که در این صورت باید فقط اتر وثیقه‌گذاری کنید.

انتخاب پلتفرم با پایین‌ترین نرخ بهره

انتخاب پلتفرم با پایین‌ترین نرخ بهره

حالا، از گزینه Amount to Borrow میزان توکنی را که می‌خواهید وام بگیرید، انتخاب کنید. برای مثال در این شکل برای دریافت هزار دای دست کم باید ۱.۱۲۸۱۱۴ اتر وثیقه قرار دهید. در قسمت راست نمودار هلث فاکتور یا عامل سلامت را مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر این عدد به یک نزدیک شود، احتمال مخاطره لیکویید شدن وام شما افزوده می‌شود. در زیر این قسمت با چند گزینه مختلف رو به رو هستیم:

 

  • گزینه Borrow Limit Used نسبت بین وام دریافتی را به وثیقه نشان می‌دهد. هر چقدر این عدد کم‌تر باشد، احتمال ریسک مربوط به لیکویید شدن پایین‌تر است.
  • گزینه Current Loan-to-Value یا به طور مختصرLTV به بیشترین محدوده وام‌گیری اشاره دارد. اگر این مقدار بالاتر از %75 باشد، با مخاطره و ریسک زیادی مواجه هستید.
  • آستانه لیکویید شدن یا LTV Liquidation Threshold 
  • بهای اتریوم در لحظه Current ETH Price
  • گزینه ETH Liquidation Price نشان‌دهنده این است که اگر اتریوم به بهایی کم‌تر از قیمت کنونی برسد، به موقعیت لیکویید رسیده‌اید. ممکن است ارزش وثیقه‌تان کم شده باشد و یا ارزش وامتان افزایش یافته باشد. در این پروتکل پیشنهاد می‌شود از استیبل کوین‌ها که دارای ارزش ثابتی هستند و با تغییرات قیمتی کم‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند، برای وام گرفتن استفاده کنید. 

بخش فیوز (Fuse) 

بخش فیوز (Fuse) 

تا اینجا پیرامون بخش کور صحبت کردیم. در کنار این بخش، قسمت دیگری به نام فیوز (Fuse) وجود دارد. این قسمت مربوط به ارز دیجیتال اف‌ای‌آی (FEI) است و وام‌ توسط یکی از قراردادهای تترانود (Tetranode)، استخر اف‌ای‌آی دائو، استخر سون (Pool 7)، استخر الیمپوس (Olympus Pool) و موارد دیگر دریافت می‌شود. در اینجا نیز باید به عنوان وثیقه تتر ارائه دهید و در ازای آن یکی از توکن‌های  FEIو یا USDC وام بگیرید. 

اگر شبکه را از اتریوم به فانتوم تغییر دهیم، این اختیار را داریم تا اتر و یا بیت‌کوین را وثیقه‌گذاری کنیم و یکی از توکن‌های دای و یا USDC وام بگیرید. در صورتی که بلاکچین فانتوم را در والت خود ندارید، می‌تواند از طریق وبسایت چین‌لیست (ChainList ) این شبکه را اضافه کنید. یکی از پروتکل‌های هاندرد (Hundred)، گیست (Geist) و آیرون بانک (Iron Bank) به تسهیل وام‌دهی کمک می‌کند.

قرض (Borrow) 

قرض (Borrow) 

پس از مشخص کردن ویزان وثیقه و وام، می‌توانید بر روی قرض (Borrow) کلیک کنید و کارمزد تراکنش را پرداخت نمایید. با مشاهده این پیام متوجه می‌شوید که وام خود را با موفقیت دریافت کرده‌اید. برای دیدن وضعیت می‌توانید به بخشMy Positions مراجعه نمایید.

بخش مدیریت (Manage)

بخش مدیریت (Manage)

از بخش مدیریت یا منیج (Manage) می‌توانید وام خود را بازپرداخت کرده و وثیقه‌تان را پس بگیرید. در بخش بدهی یا دیبت (Debt) می‎توانید با کلیک بر روی قرض Borrow مجددا وام بگیرید. (این گزینه قرمز رنگ است.) اگر بر روی بازپرداخت (Repay) کلیک کنید، می‌توانید وام خود را به همراه کارمزد، بازپرداخت کنید تا وثیقه شما در بخش وثیقه (Collateral) آزاد شود. (این گزینه زرد رنگ است.) 

در بخش عرضه یا ساپلای (Supply) قادرید تا کوین فانتوم را در موقعیت قرار دهید و خطر لیکوئید شدن را در این موقعیت کم کنید. برای برداشتن وثیقه در بخش ویتدرا (Withdraw) یا برداشت مقدار مورد نظر را تعیین کنید و با پرداخت وام، توکن‌های وثیقه را در کیف پول خود دریافت کنید.

کلام آخر

در این مقاله با پرواکل وام‌دهی فوجی دائو (Fuji DAO) آشنا شدیم و فهمیدیم که تین پروتکل به نوعی یک تجمیع‌کننده وام‌دهی یا اگریگیتور لندینگ (Lending Aggregator) محسوب می‌شود. مزیتی که این پروتکل نسبت به پروتکل‌های دیگر دارد در میزان نرخ بهره است که پایین‌ترین حالت ممکن را فراهم می‌سازد. برای بستن موقعیت وام در این پلتفرم از فلش کلوز استفاده می‌شود که تنها با یک تراکنش نسبت به بازپرداخت و آزادسازی وثیقه عمل می‌کند. در ادامه مقاله نحوه گرفتن، بازپرداخت و مدیریت وام‌ها آموزش داده شد. 

در انتها این خبر خوش را به شما می‌دهیم که برای دریافت سود بیشتر می‌توانید از سیگنال‌های بی‌نظیر و Vip اسپات, فیوچرز و شت کوین در پرشین الیت بهره‌مند شوید. علاوه بر این می‌توانید هفت روز هفته و به صورت بیست و چهار ساعته با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.