whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

سوزاندن سکه یا توکن سوزی چیست و چه کاربری دارد؟

1400/09/11 ساعت 12:12


با توکن سوزی آشنا شوید! تورم بدون شک بزرگ‌ترین مشکل برای بسیاری از کشورها است. اما تورم لزوما منفی نیست و در برخی موارد می‌تواند به تحریک اقتصاد کمک کند. همه ارزهای اصلی فیات بر اساس مدل تورمی هستند، اما ارزهایی که تورم زا هستند چه طور؟ 

تولد بیت کوین در سال 2009 نه تنها اولین راه اندازی موفق یک ارز کاملا دیجیتالی بود، بلکه از نظر سیاست پولی حاکم بر آن نیز منحصر به فرد بود. توکن سوزی چیست؟

همانطور که می‌دانید در هر جامعه تعداد مشخصی اسکناس وجود دارد که در حال گردش هستند، دارایی‌های دیجیتال نیز در بازار ارزهای دیجیتال عرضه آن‌ها را کنترل می‌کند. سوزاندن سکه یا کوین یکی از راه‌ها برای کنترل این عرضه است. اما بهتر است قبل از هر چیزی با تفاوت بین توکن و کوین آشنا شوید تا بتوانید بهتر این موضوع را بشناسید.

دنیای دیجیتال پر از فرصت‌ها است و با سبد ارز دیجیتال پرشین الیت، می‌توانید به رویای خود نزدیک‌تر شوید. استفاده از انواع سیگنال‌ فیوچرز، سیگنال فارکس و کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی به شما کمک می‌کند تا به اهدافتان برسید. همچنین، ما در خدمات مشاوره بازارهای مالی و احراز هویت بایننس به شما راهنمایی می‌کنیم.

تفاوت توکن و کوین

به دارایی بومی که یک بلاک‌چین منحصر به فرد دارد، کوین گفته می‌شود. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین به دلیل داشتن بلاک‌چین‌های جدا کوین محسوب می‌شوند. به کمک این سکه‌های دیجیتال افراد قادر می‌شوند تا تراکنش‌هایی را انجام دهند. این سکه وجود فیزیکی ندارند در نتیجه ارسال و انتقال آن‌ها نیز فیزیکی نخواهد بود.

تمامی کوین‌ها  بر روی دیتا‌هایی ذخیره شده‌اند و از این طریق انتقال پیدا می‌کنند. کوین‌ها تنها برای خرج کردن ایجاد شده‌اند و این یکی از تفاوت‌های بین کوین و توکن است.

برای سوزاندن سکه و توکن سوزی در صورتی که پروتکل شبکه پشتیبانی کند این کار امکان پذیر است. اما توکن چیست؟ توکن نوعی دارایی دیجیتال است که بلاک‌چین اختصاصی ندارد. برای اینکه توکن‌ها ایجاد شوند نیاز به هیچ دانش فنی نیست. هدف این توکن‌ها استفاده در اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های غیر متمرکز است.

زمانی که توکن ایجاد شود سازنده آن می‌تواند تعداد چرخه‌ها و محل ارسال را تعیین کند. اگرچه به وسیله توکن سوزی نیز می‌توان تعداد ارزهای در حال گردش را تغییر داد.

 

image

توکن سوزی

توکن سوزی به چه معنایی است؟

توکن سوزی به معنای حذف دائمی توکن‌ها و کوین‌هایی است که در حال گردش در شبکه بازار ارزهای دیجیتال هستند. این روش با کاهش دائمی، عرضه ارز داخل شبکه را تضمین می‌کند. این پدیده تنها برای ارزهای دیجیتال خاص نیست بلکه تمامی کوین‌ها و توکن‌ها دچار این پدیده می‌شوند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سوزاندن سکه مقابله کردن با کاهش ارزش هر واحد از ارز دیجیتال است. در بازار مالی سنتی در هر جامعه‌ای در صورت چاپ شدن و توزیع بیش از اندازه اسکناس‌ها ارزش پول کاهش پیدا می‌کند. به همین علت زمانی که تعداد کوین‌ها یا توکن‌های در حال گردش در بازار ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کنند باعث کاهش پیدا کردن قیمت آن‌ها می‌شود.

زمانی که میزانی از آن‌ها را بسوزانید می‌توانید از بروز کاهش قیمت جلوگیری کنید. شاید تصور کنید که این پدیده بعد از فعالیت‌های آن توکن یا کوین در شبکه رخ دهد اما اینگونه نیست. پدیده توکن سوزی می‌تواند حتی قبل از راه‌اندازی شدن و اجرایی شدن یک سیستم انجام شود. بسیاری از توسعه دهندگان بعد از عرضه اولیه کوین‌های فروخته نشده را از بین می‌برند.

این مکانیزم برای از بین بردن کوین‌های در گردش داخل شبکه بلاک‌چین استفاده می‌شود. در این فرایند سکه‌ها به آدرس خورنده ارسال می‌شوند. توجه داشته باشید که این آدرس هیچ کلید خصوصی ندارد به همین دلیل تمامی سکه‌ها و کوین‌هایی که وارد این آدرس می‌شوند برای همیشه از بین می‌روند.

به وسیله این روش توکن‌ها و کوین‌ها برای همیشه از چرخه خارج می‌شوند. در واقع همانطور که گفتیم این سکه‌ها حذف نشده‌اند بلکه به یک مکان کاملا متروک رفته‌اند و قابل بازگشت نیز نیستند.

دلایل توکن سوزی چیست؟

زمانی که پدیده توکن سوزی رخ می‌دهد ارزش افزوده در سراسر شبکه فراهم می‌شود چرا که این کار یک روند کاهشی و پایدار دارد و نمی‌توان آن را جبران کرد. در ادامه به بررسی رویکردها و ارزش افزوده‌هایی که به واسطه سوزاندن سکه شده‌اند می‌پردازیم.

 

image

سوزاندن سکه

اجماع کارآمدتر

رمزارزهایی که مبتنی بر روند اثبات سوزاندن هستند از این رویکرد استفاده می‌کنند. این رویکرد، یک رویکرد منحصر به فرد برای رسیدن به اجماع در یک شبکه است. ماینرها و کاربران در این حالت باید مقداری از موجودی کنونی خود را از بین ببرند.

کوین برن باعث افزایش ارزش می‌شود

همانطور که می‌دانید قیمت ارزهای دیجیتال به واسطه عرضه و تقاضای بازار مشخص می‌شوند و با کمیاب شدن یک منبع قیمت یک دارایی مشخص می‌شود. این کار باعث توصیف ماهیت ضد تورمی ارزهای دیجیتال در برابر ارزهای فیات می‌شود. به همین دلیل برای بیشتر ارزهای دیجیتال یک مقدار مشخصی تعیین شده است و نمی‌توان از آن مرز بیشتر رفت.

همانطور که می‌دانید از بیت کوین تنها 21 میلیون واحد موجود است به همین دلیل نیازی به سوزاندن آن نیست. با توجه به محدود بودن بیت کوین و تقاضا برای خرید این کوین عرضه به طور طبیعی باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال می‌شود. لازم به ذکر است نباید اهمیت بیت کوین‌هایی که در کیف پول با کلیدهای خصوصی قرار گرفته‌اند را در افزایش قیمت این ارز دیجیتال بی‌تاثیر دانست.

محافظت کردن در برابر اسپم‌ها

از دیگر مزیت‌های توکن سوزی در بازار ارزهای دیجیتال، محافظت کردن در برابر اسپم‌ها است. همانطور که می‌دانید کاربران یک شبکه به صورت طبیعی برای انجام تراکنش‌های خود باید کارمزد مشخصی را پرداخت کنند. همانطور که می‌دانید در پلتفرم اتریوم نیز برای اجرا شدن یک قرارداد هوشمند به کارمزد گس نیاز است.

با از بین رفتن توکن‌ها و سکه‌ها گردش داخل شبکه رویکرد مشابه پیدا می‌کند. در بسیاری از پروژه‌ها به جای پرداخت کردن کارمزد به ماینرها یک روال خودکار برای از بین رفتن ارزهای دیجیتال در شبکه ایجاد می‌شود. به همین دلیل میزان کمی از تراکنش‌ها به صورت خودکار از بین می‌روند. یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه ارز دیجیتال ریپل است.

 

image

بازار ارزهای دیجیتال

تعهد طولانی مدت برای پروژه

همانطور که می‌دانید تمامی پروژه سعی در ایجاد کردن حداکثر سود ارزش افزوده برای کاربران و سرمایه‌گذاران دارند. با کمک توکن سوزی یا سوزاندن سکه می‌توان به صورت پایداری بسیاری از مشکلات را از بین برد و باعث افزایش ارزش شد. پروژه‌های بسیاری دارایی‌ها را با هدف خارج کردن از بازار خریداری می‌کنند. این کار باعث افزایش ارزش افزوده می‌شود. 

روش‌های توکن سوزی در بازار ارزهای دیجیتال

حال که با مزیت‌های توکن سوزی و کوین برن آشنا شدید بهتر است با روش‌های انجام این فرایند نیز آشنا شوید. برای پیاده سازی این تکنیک به نظر  شما چه کارهایی باید انجام شود؟

لازم به ذکر است در مدل‌های کوین برن و سوزاندن توکن، لایه پروتکل اصلی بلاک‌چین یکپارچه می‌شود و همین دلیلی برای حساب شدن DNA یک رمزارز است. در ادامه با روش‌های کوین برن بیشتر آشنا می‌شویم.

الگوریتم PoB یا اثبات سوزاندن

بسیاری از شبکه‌های ارز دیجیتال برای رسیدن به اجماع و توافق از الگوریتم اثبات سوزاندن استفاده می‌کنند. در این مرحله ماینرها باید به شیوه‌ای متفاوت عمل کنند. باید با از بین بردن بخشی از توکن‌ها و کوین‌هایی که دارند این عمل را انجام دهند. شاید این روش کمی گیج کننده باشد اما بدون شک توسعه دهندگان را از استفاده از الگوریتم اثبات کار بی نیاز می‌کند.

برای مثال با این روش توکن سوزی نیازی به پردازش کردن منابع و سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند برای هشینگ به صورت مستمر نیست. الگوریتم اجماع تنها به سوزان سکه نیاز دارد. به همین دلیل با حذف اجبار خرید دستگاه‌های ماینینگ افراد بیشتری می‌توانند ماینر شوند. برای سوزاندن بخشی از کوین‌ها باید از یکی از مدل‌های PoB استفاده کرد.

 

image

توکن سوزی

  • نابود  کردن کوین‌های بومی برای دریافت حقوق استخراج: قبل از اینکه یک کاربر بتواند به عنوان یک ماینر نقش پیدا کند باید میزانی از توکن‌ها را از بین ببرد.
  • نابود کردن بیت کوین برای ایجاد کردن کوین‌های جدید بومی: برخی از بلاک‌چین‌ها برای اینکه میزان مشخصی از سکه را به دست بیاورند نیاز به از بین بردن بیت کوین‌ها پیدا می‌کنند. این کار ارزش ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد.
  • برقراری تعادل بین سوزاندن و استخراج کردن: از دیگر روش‌ها سوزاندن کوین‌های بومی برای دریافت حقوق ، برقراری تعادل است. در این روش بیشتر شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام از استیکینگ برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کنند. در این روش توسعه دهندگان با تورم شدیدی در بازار ارزهای دیجیتال رو به رو می‌شوند.

شرایط عمومی اقتصاد دومین روش

مکانیزم توکن سوزی یا سوزاندن سکه یک فریم ورک یا به عبارتی یک برنامه اقتصادی است. این اتفاق تنها یکبار رخ می‌دهد یا اینکه به صورت مستمر انجام می‌شود. در واقع این کار می تواند از بین بردن توکن‌های فروخته نشده در جریان عرضه اولیه باشد. در این هنگام مجریان پروژه‌ها به آمار دست پیدا نمی‌کنند.

 

image

سوزاندن سکه

سوزاندن سکه می‌تواند باعث افزایش ارزش دارایی در آن سیستم یا پلتفرم شود. به همین دلیل تیم توسعه، کوین‌ها را برای آینده ذخیره نمی‌کند و با هدف افزایش ارزش افزوده آن‌ها را از بین می‌برد. 

در پروژه‌هایی که چنین رویکردی وجود دارد، سرمایه‌گذاران با دید مثبت وارد سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها می‌شوند. از دیگر دلایل کوین برن بازگشت سود برای سرمایه‌گذاران است. در این مرحله توسعه دهنده از سودی که به دست آمده اقدام به خرید سکه‌ها می‌کند. دارایی خریداری شده از بین می‌رود و به همین دلیل ارزش ارز دیجیتال در شبکه افزایش پیدا می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را بیشتر با پدیده توکن سوزی یا سوزاندن سکه آشنا کنیم. در نتیجه در آینده زمانی که این پدیده رخ داد علت این کار را می‌دانید و می‌توانید برای حرکت بعدی که باید در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهید تصمیم درستی بگیرید. ما به شما کلید موفقیت در دنیای دیجیتال را ارائه می‌دهیم. وقت آن است که به جمع برترین‌ها بپیوندید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.