whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

لیکوئید شدن (Liquidations) در ارز دیجیتال چیست؟

1401/11/25 ساعت 03:38


ارزهای دیجیتال می‌توانند سرمایه‌گذاری‌ پر ریسکی باشند، زیرا برخی از ارزها نوسانات شدید قیمت را نشان می‌دهند، و دقیقاً همین نوسان است که می‌تواند آنها را به ویژه برای سرمایه‌گذاران خاص جذاب کند. معاملات کریپتو به سرمایه گذاران این فرصت را می دهد که سودهای قابل توجهی کسب کنند. از آنجایی که معامله مارجین می تواند چالش برانگیز باشد، دانستن اینکه لیکوئید شدن دقیقا چیست و چگونه از آن اجتناب کنید، موفقیت معاملات بلندمدت را بدون دردسرهای ناشی از ضررهای کوتاه مدت تضمین می کند.

لیکوئید شدن دقیقاً چیست؟ و چگونه می توانید از لیکوئید شدن جلوگیری کنید؟ قبل از باز کردن هر موقعیت اهرمی، باید مطمئن شوید که یک استراتژی معاملاتی دقیق ایجاد کرده اید تا از احتمال لیکوئید شدن جلوگیری کنید. در راهنمای زیر، نکات و نکات لیکوئید شدن در معاملات کریپتو را بررسی خواهیم کرد، و یک آغازگر مفید در مورد معنای آن و نحوه اجتناب از آن ارائه خواهیم داد. 

یادآور می‌شویم با عضویت در بهترین گروه ارز دیجتال یعنی کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی می‌توانید نسبت به انواع سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فیوچرز و سیگنال فارکس آگاهی کسب کنید. همچنین پرشین الیت امکانات و خدمات خوبی چون رصد قیمت ارز دیجیتال به شکل لحظه‌ای، امکان فروش اندیکاتور vip، احراز هویت بایننس و خرید تتر را به معامله‌گران ارز دیجیتال ارائه می‌کند.

لیکوئید شدن در کریپتو به چه معناست؟ 

به طور کلی، لیکوئید شدن به توانایی تبدیل یک دارایی به پول نقد اشاره دارد. اما در دنیای تجارت کریپتو، معنای کمی متفاوت دارد. وقتی قیمت یک دارایی کریپتو کاهش می یابد، یک صرافی کریپتو گاهی به اجبار موقعیت اهرمی معامله گر را می بندد. این زمانی اتفاق می افتد که یک معامله گر بودجه کافی برای باز نگه داشتن یک معامله اهرمی ندارد. به عبارت دیگر، آنها قادر به پاسخگویی به مارجین نیستند، که این یکی از خطرات معاملات مارجین است.

اگر بازار تا حد زیادی بر خلاف موقعیت اهرمی شما حرکت کند، ممکن است کل وثیقه (یا «حاشیه اولیه») خود را از دست بدهید و موقعیت شما نقد شود. به عبارت دیگر، ورودی سرمایه اولیه شما به صرافی تسلیم خواهد شد.

انحلال یا لیکوئید شدن چگونه اتفاق می افتد؟ 

نوسانات ذاتی در بازار کریپتو به دلیل محبوبیت مشتقات افزایش یافته است. وقتی در مورد اوراق مشتقه صحبت می کنیم، به معاملات حاشیه، مبادلات دائمی و معاملات آتی اشاره می کنیم. اینها انواع مختلفی از قراردادها بر اساس قیمت یک دارایی رمزنگاری اساسی هستند و به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا حدس بزنند که قیمت آن دارایی در آینده کجا خواهد بود. نکته ای که باید در نظر داشت این است که آنها منحصر به بازار رمزنگاری نیستند. معامله گران سنتی بازار سهام که خرید اختیار خرید یا فروش سهام و سهام کوتاه دارند از استراتژی های مشابهی استفاده می کنند. اما به دلیل نوسانات شناخته شده کریپتو، مشتقات به دلیل امکان انحلال، یک شمشیر دولبه هستند.

هر زمان که با یک موقعیت اهرمی معامله می کنید، در صورتی که بازار تا حد معینی علیه شما حرکت کند، در معرض خطر انحلال هستید. اگر مقدار مشخصی از موقعیت خود را از دست بدهید، صرافی به طور خودکار آن را نقد می کند تا پول بیشتری از دست ندهد. صرافی ها مجاز به انجام این کار هستند زیرا، زمانی که با موقعیت های اهرمی معامله می کنید، از صرافی پول قرض می گیرید. اساساً، انحلال به عنوان آخرین راه‌حل بیمه عمل می‌کند تا صرافی در معاملات اهرمی ضرر نکند.

انواع مختلف لیکوئید شدن

آیا انواع مختلفی از لیکوئید شدن ارز دیجیتال وجود دارد؟ 

دو نوع اصلی لیکوئید شدن وجود دارد: لیکوئید شدن جزئی و لیکوئید شدن کامل. در زمینه کریپتو، هر دوی این انواع لیکوئید شدن اجباری هستند.

لیکوئید شدن جزئی 

لیکوئید شدن جزئی رایج ترین نوع انحلال است و در مراحل اولیه قبل از استفاده از تمام حاشیه اولیه اتفاق می افتد. هدف آن جلوگیری از ضرر برای معامله گر است. شرایط لیکوئید شدن جزئی به توافق از پیش تعیین شده بین معامله گر و صرافی بستگی دارد. 

لیکوئید شدن کامل 

لیکوئید شدن کامل زمانی اتفاق می افتد که تمام مارجین اولیه استفاده شود و صرافی به اجبار کل موقعیت را ببندد تا از زیان بیشتر جلوگیری شود. معامله گر تمام سرمایه سرمایه گذاری شده را از دست می دهد و همچنان ممکن است مجبور باشد تراز منفی را بپردازد.

لیکوئید شدن اجباری 

لیکوئید شدن اجباری زمانی اتفاق می‌افتد که یک معامله‌گر بودجه کافی برای باز نگه داشتن موقعیت را ندارند. توجه به این نکته مهم است که لیکوئید شدن اجباری معمولاً هزینه لیکوئید شدن اضافی را به همراه دارد که برای تشویق معامله گران به بستن دستی موقعیت ها قبل از لیکوئید شدن آنها وضع شده است. 

لیکوئید شدن های طولانی و کوتاه  

اصطلاحات "طولانی" و "کوتاه" به سادگی به نوع تجارتی که سرمایه گذار انجام می دهد اشاره دارد. معاملات کوتاه مدت شرط هایی در برابر افزایش قیمت ها هستند و بنابراین نقدینگی های کوتاه به لیکوئید شدن هایی اطلاق می شود که در این نوع معاملات اتفاق می افتد. معاملات طولانی معاملاتی هستند که انتظار افزایش سطح قیمت را دارند و نقدینگی های طولانی معاملاتی هستند که در چنین معاملاتی رخ می دهند.

لیکوئید شدن معاملات حاشیه کریپتو 

بیایید یک گام به عقب برگردیم و نوع خاصی از معاملات را در نظر بگیریم. لیکوئید شدن رمزارز ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما در معاملات حاشیه شرکت می‌کنید، اما معاملات حاشیه دقیقاً چیست؟

تجارت تضمینی چیست؟

معاملات مارجین در اصل قرض گرفتن پول از صرافی های رمزنگاری به منظور افزایش حجم معاملات و اهرم شما (اندازه موقعیت های معاملاتی شما) است. با اهرم بیشتر، می توانید موقعیت بزرگتری را با سرمایه کمتر باز کنید و سود بالقوه خود را افزایش دهید. چندین صرافی وجود دارد که معاملات حاشیه را به سرمایه‌گذاران خرد ارائه می‌کند.

 معامله مارجین margin چگونه می تواند منجر به لیکوئید شدن شود؟

اما همیشه یک روی سکه وجود دارد، یعنی این واقعیت که معاملات حاشیه ریسک لیکوئید شدن بیشتری را به همراه دارد. البته، صرافی‌ها به شما اجازه نمی‌دهند بدون هیچ وثیقه‌ای برای آنها پول قرض کنید. برای باز کردن یک موقعیت معاملاتی اهرمی، باید چیزی را که "حاشیه اولیه" نامیده می شود، قرار دهید. مارجین اولیه را به عنوان یک بیمه نامه برای مبادله در نظر بگیرید در صورتی که معامله شما به سمتی رفت. بنابراین در حالی که از صرافی وام می گیرید، مقداری از سرمایه خود را نیز جمع می کنید. در مورد لیکوئید شدن، که اگر بازار مقدار معینی را در برابر موقعیت شما حرکت کند، رخ می دهد، صرافی به زور موقعیت شما را می بندد و مارجین اولیه شما را پس می گیرد تا دیگر پولی را که وام گرفته اید از دست ندهد.

لیکوئید شدن آتی ارزهای دیجیتال 

 قراردادهای آتی یکی دیگر از استراتژی های معاملات ارزهای دیجیتال است که می تواند منجر به لیکوئید شدن شود. اما این یک بار دیگر این سوال را ایجاد می کند: معاملات آتی کریپتو دقیقا چیست؟

معاملات آتی چیست؟ 

یک قرارداد آتی شامل توافق خریدار برای خرید و فروشنده برای فروش دارایی پایه به قیمت ثابت در تاریخ آتی است. درست مانند معاملات مارجین، این محصول مشتقات منحصر به صنعت کریپتو نیست. مانند معاملات اختیار معامله در بازار سهام سنتی عمل می کند. 

بایننس، بزرگترین و قابل اعتمادترین صرافی متمرکز رمزنگاری شده در جهان، در معاملات آتی دارای ویژگی های غنی است. 

بایننس، بزرگترین و قابل اعتمادترین صرافی متمرکز رمزنگاری شده در جهان، در معاملات آتی دارای ویژگی های غنی است. 

باتوجه به محدودیت های جدید بایننس به خصوص برای کاربران ایرانی عمل احراز هویت بایننس برای شما بوسیله پرشین الیت آسان شده است.

یک معامله گر نزولی از طریق یک قرارداد آتی خرید می کند، به این امید که قیمت دارایی افزایش یابد. اگر این کار را انجام دهد، معامله گر نزولی حق خرید دارایی را با قیمتی با تخفیف قفل کرده است و سپس می تواند آن را به قیمت بازار بفروشد و در نتیجه سود حاصل شود. یک معامله گر صعودی از طریق قرارداد آتی می فروشد، به این امید که قیمت دارایی کاهش یابد. اگر چنین شود، معامله گر صعودی حق فروش دارایی را بالاتر از قیمت بازار قفل کرده است. آنها می توانند دارایی را به قیمت بازار بلافاصله قبل از فروش بالاتر از آن قیمت بخرند تا به سود برسند.

 چگونه معاملات آتی می تواند منجر به لیکوئید شدن شود؟

در حالی که بسیاری از معامله گران از روزی که با لیکوئید شدن مواجه شده اند ناراحت هستند، در واقع می تواند شما را از ضررهای زیان بار نجات دهد. مشابه معاملات مارجین، معاملات آتی می تواند منجر به لیکوئید شدن شود اگر معامله گر نتواند الزامات مارجین را برآورده کند. به عبارت دیگر، معامله گر بودجه کافی برای باز نگه داشتن تجارت را ندارد.

هنگامی که موقعیت اهرمی شما به آستانه های لیکوئید شدن رسید، با یک "حاشیه فراخوان" روبرو خواهید شد. اگر نتوانید حاشیه بیشتری ایجاد کنید، موقعیت شما منحل می شود. فرآیند لیکوئید شدن برای جلوگیری از از دست دادن پولی که از آنها وام می‌گیرید هنگام گرفتن موقعیت‌های اهرمی، در صرافی‌ها ایجاد شده است. بیایید بگوییم که شما یک موقعیت اهرمی مثلاً 50X گرفته اید. یک صرافی لزوماً انتظار ندارد معامله گران بتوانند کل مبلغ این نوع موقعیت را بپردازند، به همین دلیل است که لیکوئید شدن می تواند  قبل از از دست رفتن کل مبلغ وام گرفته شده اتفاق می افتد.

چگونه از لیکوئید شدن کریپتو جلوگیری کنیم؟

اکنون که از بدی ها آگاه شده اید، بیایید روی خوبی ها تمرکز کنیم، یعنی چگونه از لیکوئید شدن جلوگیری کنیم. ساده ترین راه حل برای جلوگیری از لیکوئید شدن در هنگام درگیر شدن در معاملات مارجین، اجاره ربات های معاملاتی مارجین است که توسط معامله گران خبره ایجاد شده اند. در این مورد، تجارت رمزنگاری را از طریق بازار ترالیتی کپی کنید، جایی که می‌توانید ربات‌های سودآور و آزمایش‌شده در نبرد را که توسط کوانت‌های پیشرو ساخته شده‌اند، اجاره کنید، راه‌حلی انعطاف‌پذیر ارائه می‌دهد. اما بیایید بگوییم که شما می خواهید مسیر تجارت مستقل خود را دنبال کنید.

هنگامی که با موقعیت های اهرمی معامله می کنید، چندین استراتژی در جعبه ابزار خود دارید که می تواند به کاهش شانس شما برای نقد شدن کمک کند. یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین‌ها چیزی است که به آن دستور توقف ضرر می‌گویند. عملاً، صرافی می‌تواند موقعیت شما را در یک زمان از پیش تعیین‌شده ببندد، در نتیجه شما را از ضررهای بزرگ‌تر در صورت لزوم لیکوئید شدن نجات می‌دهد. توقف ضرر را به عنوان یک استراحت اضطراری در نظر بگیرید. اگر همه چیز بیش از حد بر خلاف موقعیت شما باشد، شما یک گاوصندوق داخلی برای جلوگیری از ضررهای اضافی دارید.

توقف سفارش

توقف سفارش  

همچنین به‌عنوان «توقف ضرر» یا «سفارش توقف بازار» نیز شناخته می‌شود، سفارش توقف سفارشی است که می‌توانید از طریق یک صرافی رمزنگاری انجام دهید و به صرافی بگویید زمانی که قیمت آن به یک نقطه خاص رسید، آن را بفروشد. به این ترتیب، این یک بخش ضروری از مدیریت ریسک برای معاملات اهرمی است. باید قیمت توقف خود (قیمتی که سفارش در آن اجرا می‌شود)، قیمت فروش (قیمتی که می‌خواهید دارایی را در آن بفروشید) و اندازه (چه مقدار از دارایی) را بدانید. می خواهید بفروشید). اگر دارایی به قیمت توقف برسد، صرافی به طور خودکار سفارش شما را اجرا می کند و مبلغ اعلام شده را به قیمت اعلام شده می فروشد. همانطور که تاکنون استنباط کرده اید، ضررهای توقف برای محدود کردن ضررهای احتمالی شما طراحی شده اند. هیچ قانون اثبات شده ای برای تعیین حد ضرر وجود ندارد، اما به طور کلی توصیه می شود آن را بین 2 تا 5 درصد از اندازه معامله خود تنظیم کنید. علاوه بر این، شما می خواهید ضررهای هر معامله را زیر 1.5٪ از کل اندازه حساب خود نگه دارید.

سابقه لیکوئید شدن در بازار ارز دیجیتال 

بر اساس داده های تجزیه و تحلیل ردپایی، در 18 ژوئن، زمانی که قیمت ETH کاهش یافت، 13 رویداد انحلال در بازار مالی غیرمتمرکز (DeFi) رخ داد. Cryptoslate اشاره کرد که رویه های وام دهی 10208 ETH را در همان روز برای انحلال کل 424 میلیون دلار منحل کردند. 

سخن نهایی 

زمانی که ارزش دارایی‌هایی که کاربران در پلتفرم در اختیار دارند، به زیر خط لیکوئید برسد و قیمت ارز کاهش یابد، دارایی‌ها مشمول نقدینگی می‌شوند (روش تنظیم لیکوئید شدن در پلتفرم‌های مختلف متفاوت خواهد بود). البته کاربران برای جلوگیری از لیکوئید شدن در طی یک رکود، فورا دارایی های پرخطر را نقد می کنند.

بنابراین درک نقاط قوت و ضعف هر استراتژی معاملاتی معین، حیاتی است. به همین دلیل داشتن سیگنال ارز دیجیتال معتبر برای تحلیل روند بازار، قیمت ارز دیجیتال و دسترسی به پیشنهادات معامله گران دیگر اطلاعاتی است که همه افراد حتی افراد پرسابقه به آن نیاز دارند. بنابراین توصیه می شود در کانال سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت عضو شده تا به برترین سیگنال فارکس و سیگنال فیوچرز دسترسی داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.