whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

علت ریزش لونا چه بود و چه تأثیری در صنعت رمزارزها داشت؟

1401/07/02 ساعت 04:58


بعد از این‌ که قیمت یکی از رایج‌ ترین رمز ارزهای حوزه کریپتوکارنسی سقوط کرد، شوک بسیار زیادی به بازار ارز دیجیتال وارد شد. از این‌ رو نیز بسیاری از کاربران به‌ دنبال پاسخ این سوال هستند که علت ریزش لونا چه بوده و چه چیزی باعث به وجود آمدن این سقوط ناگهانی در قیمت لونا شده‌ است. 

سرمایه‌ گذاران زیادی طی جریان سقوط قیمت در هفته‌های گذشته، دارایی‌ خود را از دست داده‌اند. بعضی از این افراد که دارایی‌شان را صرف خرید رمز ارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم کرده بودند، تنها قسمتی از سرمایه‌شان را از دست دادند اما آن‌هایی که فقط بر روی لونا سرمایه گذاری کرده‌ بودند، تمام دارایی‌‌شان به باد رفت. در ادامه مطلب همراه ما بمانید تا با هم دلایلی که موجب بروز این اتفاقات شده‌ را مرور کنیم و اطلاعات جامع‌تری در اختیارتان قرار دهیم. 

نقش استیبل کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال 

به طور معمول استیبل کوین‌ها در کریپتوکارنسی توسعه داده شده‌اند تا تمام کاربران و سرمایه‌گذاران بتوانند برای مدت کوتاهی هم که شده، از شر نوسانات بازار در امان باشند. قیمت یک استیبل کوین همیشه ثابت بوده و با کمک این مدل از رمز ارز دیگر سرمایه‌های‌تان از بازار خارج نخواهد شد و حجم سرمایه در گردش نیز افزایش می‌یابد. 

توجه داشته باشید اغلب پروژه‌های مالی غیر متمرکز و نرم‌ افزارهای غیر متمرکز از استیبل کوین‌ها جهت مدیریت اکوسیستم اقتصادی‌شان بهره می‌گیرند. استیبل کوین‌ها دارای انواع مختلفی هستند اما تتر (USDT)، دای (DAI)، یو اس تی (UST)، یو‌ اس ‌دی کوین (USDC)، ترا و بایننس یو ‌اس ‌دی (BUSD) توانسته‌اند شهرت و جایگاه عالی‌تری را از آن خود کنند.

نهادهای متمرکز بایننس یو اس دی، تتر و یو ‌اس ‌دی را مدیریت می‌کنند اما ترا و دای به صورت غیر متمرکز فعال هستند. دای نوعی رمزارز متفاوت بوده چون می‌توان از آن به عنوان وثیقه سرویس‌های مالی و رمز ارزی استفاده کرد.

بهتر است بدانید سازمان یا نهاد غیرانتفاعی MakerDAO DAI متولی توسعه آن بوده و این توکن به وسیله رمز ارزها پشتیبانی می‌شود و برخلاف دیگر استیبل کوین‌ها از ارزهای فیات استفاده نمی‌کند. 

ساختار یو اس تی از دای پیچیده‌تر بوده اما با این حال کاربران زیادی از آن بهره گرفتند. این استیبل کوین توسط یک پروتکل طراحی شده که از رمزارز لونا جهت کنترل قیمت استیبل کوین بهره می‌گیرد. شرکت Terraform Labs که وظیفه دارد از پروژه ترا پشتیبانی کند، حدود 10 میلیارد دلار بیت کوین جهت پشتیبانی از این پروتکل خریداری نموده و از این رو سقوط قیمت برای آن اتفاق چندان جالبی به حساب نمی‌آید.  

خیلی سریع قیمت UST ریزش کرد و به زیر 1 دلار رسید. این ریزش با تلاش‌های شرکت‌های پشتیبان کننده و بنیاد توسعه نیز نتوانست جبران شود. از این طریق نزدیک 40 میلیارد دلار سرمایه از دست رفت و تمام خریداران UST خسارت‌ 99.9 درصدی متحمل شدند. حالا دیگر مشخص شدن علت ریزش لونا نیز نمی‌تواند به سرمایه گذاران کمک کند.

با توجه به این اتفاقی که رخ داد می‌توان گفت ترا نمی‌تواند بحران‌های خیلی جدی را مدیریت نماید و یک استیبل کوین الگوریتمی که به وثیقه وابسته است، همیشه قادر به حرکت کردن در مسیر پیشرفت و موفقیت نخواهد بود. البته احتمال دارد در چند سال آینده یک کپی موفق از یو اس تی به وجود بیاید اما در حال حاضر استیبل کوین ترا یک پروژه با شکست مواجه شده است.

با این که ترا و لونا شوک بزرگی به بازار ارزهای دیجیتال وارد کردند اما روند بازار خیلی تحت تأثیر این اتفاق واقع نشد زیرا سهم بازار این دو رمزارز آن قدری زیاد نبود که بتوانند سایر ارزهای دیجیتال را هم به سمت نابودی و شکست بکشاند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد ارزهای دیجیتال مانند قبل به مسیر خود ادامه می‌دهند و باز هم در آینده رمز ارزهای جدیدی توسعه داده می‌شوند و سرمایه گذاران دوباره سرمایه خود را صرف خرید آن‌ها می‌کنند. البته کاربران برای این که دچار ضرر نشوند، باید قبل از هر چیزی ابتدا کانال سیگنال ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهند و سپس زمانی که مطمئن شدند ریسک بازار کم است، اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

در آینده قرار است برنامه‌های مبتنی بر کریپتو به شکل جامع‌تر طراحی شوند تا مردم بتوانند بهتر از آن‌ها بهره بگیرند. از آن جایی که روز به‌ روز حجم اقتصاد کریپتوکارنسی بیشتر می‌شود، قطعاً تمام این بحران‌های فعلی پشت سر گذاشته می‌شوند. همچنین ممکن است این اتفاق در سال‌های بعد برای سایر رمز ارزها نیز رخ دهد. در کل فراموش نکنید چنین مشکلاتی موجب توقف بازار کریپتو و فناوری بلاکچین نخواهد شد و احتمال رخ دادن آن‌ برای تمام رمز ارزها نیز وجود دارد.

 

پروتکل ترا بیشتر برای آن دسته از توسعه ‌دهندگانی مناسب است که به دنبال بلاک چین‌هایی با قابلیت پشتیبانی از انواع قراردادهای هوشمند هستند. اما با ریزش ناگهانی، دیگر کمتر کسی پیدا خواهد شد که ریسک نماید و با استفاده از آن اقدام به سرمایه گذاری کند. 

پروتکل ترا بیشتر برای آن دسته از توسعه ‌دهندگانی مناسب است که به دنبال بلاک چین‌هایی با قابلیت پشتیبانی از انواع قراردادهای هوشمند هستند. اما با ریزش ناگهانی، دیگر کمتر کسی پیدا خواهد شد که ریسک نماید و با استفاده از آن اقدام به سرمایه گذاری کند. 

چه بر سر شبکه ترا، لونا و UST آمد؟

پیش از بررسی کردن علت ریزش لونا لازم است بدانید که استیبل کوین ترا (terraUSD) که آن را با نماد UST در بازار می‌شناسند، دیگر یک استیبل کوین نبوده و افراد زیادی سراغ آن نمی‌روند. قیمت این توکن که تا مدتی پیش حدود 1 دلار بود و نوسان بسیار کمی در نمودار آن رخ می‌داد اما به طور ناگهانی دچار سقوط عجیبی شد و افرادی که بر روی آن سرمایه گذاری کرده بودند، متحمل ضرر غیر قابل جبرانی شدند. 

ناگفته نماند رمز ارزی هم که از این استیبل کوین پشتیبانی می‌کرد نیز با شکست مواجه شد. قیمت این ارز دیجیتال بعد از افت شدید به کمتر از یک سنت رسید و این مقدار در مقایسه با قیمت قبل آن، بسیار کم است زیرا لونا در چند ماه گذشته توانسته بود رکورد 150 دلار را ثبت نماید.  
مدتی قبل گروه Luna Foundation Guard که به عنوان متولی ترویج و تثبیت وضعیت اقتصادی اکوسیستم لونا و UST شناخته شده، اعلام کرد حدود 10 میلیارد دلار بیت کوین خریداری نموده و همین امر موجب شد توجه افراد زیادی به این ارز دیجیتال جلب شود و ارزش پروژه به شکل قابل توجهی افزایش یابد. اما با این حال بعد از گذشت چند روز قیمت لونا با افت شدیدی مواجه شد. 

دقت داشته باشید لونا (LUNA) نوعی ارز دیجیتال بومی شبکه لایه یک ترا بوده که همان طور در ابتدای مقاله نیز گفته شد، توسط ترافورم لبز (TerraForm Labs) ایجاد شده و توسعه یافته است. این شبکه مبتنی بر الگوریتم اجماع Pos و Cosmos SDK بوده و پیش از افت قیمت، جایگاه ویژه‌ای را در میان ارزهای دیجیتال توانسته بود به دست بیاورد.

معمولا زمانی که قیمت UST از یک دلار کمتر است، کاربران می‌توانند یک UST بسوزانند و خیلی راحت معادل یک دلار لونا LUNA برای خود دریافت نمایند. همچنین هنگامی که قیمت UST از یک دلار بیشتر است، می‌توانند حدود یک دلار لونا بسوزانند و به جای آن UST دریافت کنند.
به طور کلی به نظر می‌رسد هر دو موقعیت، فرصت مطلوب و کم ریسکی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند تا آن‌ها نیز بتوانند به سادگی از اختلاف قیمت بازار سود کسب کنند. اما نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، خطر پدیده‌ای به نام Bank Run یا همان خروج همزمان سرمایه از سیستم بوده که باعث death spiral یا مارپیچ مرگ خواهد شد.

این پدیده بسیار مهم است و معمولا زمانی رخ خواهد داد که اعتماد سرمایه ‌گذاران به سیستم مورد نظر خدشه‌دار شود و قصد خروج هر چه سریع‌تر از آن را دارد. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید در وایت پیپر ترا این امکان مورد بررسی قرار گرفته بود و در مدل ‌سازی استاد دانشگاه هاروارد (مارکو دی ماجو) و رئیس خش تحقیقات ترافرم لبز (نیکولاس پلاتیاس)، این شبکه توانست از تست استرس سربلند بیرون بیاید.

با توجه به طراحی این ارز دیجیتال می‌توان گفت حیات UST به تقاضا برای کوین لونا وابسته بود. همچنین ترافرم لبز با کمک برخی از سرمایه ‌گذاران قدرتمند خود مانند صندوق جامپ کریپتو، بازار سازی در صرافی‌های off-chain را به راحتی انجام می‌داد و از این طریق سعی می‌کرد برابری را حفظ نماید.

برخی از کاربران و سرمایه گذاران معتقدند که این فروپاشی و ضرر نتیجه حمله جورج سوروس ‌‌وار به اکوسیستم ترا بوده است. در یک فرضیه که در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر، 4chan و..‌. مطرح شد، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری Citadel و Blackrock با گرفتن وام بیت کوینی زیادی به ارزش 4.5 میلیارد دلار از صرافی Gemini مسبب این حمله بوده‌اند.

یک‌سری تحلیل‌های دیگر نیز مطرح شد که مبنی بر این بودند حمله مورد نظر احتمالا در حدود 800 میلیون دلار برای آن‌ها سود داشته است. این تحلیل حتی توسط چارلز هاسکینسون (بنیان‌گذار شبکه کاردانو) در توییتی که بعدها آن را پاک کرد، مطرح شد.

در واقع چارلز هاسکینسون نیز سقوط پروژه ترا را نتیجه نوعی توطئه می‌داند. این شایعات ابتدا توسط جمنای و سپس توسط سایر عوامل دخیل به تکذیب رسیدند و مورد تایید واقع نشدند.

از آن جایی که رشد استیبل کوین UST بسیار خیره‌ کننده بود، در مدتی کوتاه حجم گردش آن بیشتر از 18 میلیارد دلار رشد کرد و توانست BUSD را جا بگذارد و جایگاه سومین استیبل کوین دنیا را از آن خود کند. در مدتی مشابه نیز لونا از اوضاع مناسبی برخوردار بود و از بیشتر ارزهای دیجیتال موجود در بازار هم عملکرد قیمتی مطلوب‌تری داشت.

 

نمودار بالا نشان می‌دهد که لونا چگونه به صورت ناگهانی با ریزش شدید مواجه شده و افت قیمت داشته است. همان طور که می‌بینید، این افت قیمت بسیار زیاده بوده و از این طریق هم اکثر سرمایه گذاران با شکست و ضرر زیادی مواجه شده‌اند.

نمودار بالا نشان می‌دهد که لونا چگونه به صورت ناگهانی با ریزش شدید مواجه شده و افت قیمت داشته است. همان طور که می‌بینید، این افت قیمت بسیار زیاده بوده و از این طریق هم اکثر سرمایه گذاران با شکست و ضرر زیادی مواجه شده‌اند.

مدتی بعد از فروپاشی، دو کوان بنیان‌گذار ترافرم لبز توانست بنیاد غیرانتفاعی حافظ لونا را به خوبی راه‌اندازی کند و حدود 1.8 میلیارد دلار آواکس و بیت کوین برای کمک به حفظ برابری UST خریداری نماید. در مدتی بعد این بنیاد توانست ذخایر بیت کوینی خود را افزایش دهد و ان را به 3.5 میلیارد دلار برساند.  

دو کوان اقداماتی جهت ایجاد استخر پایه نقدینگی تازه در صرافی Curve نیز صورت داده بود. این استخر که قرار بود با نام 4pool ایجاد شود، جایگزین استخر پایه فعلی 3pool و پایه معاملاتی سایر استخرهای مهم می‌شد.
لونا تا کنون قدم‌های خوبی همچون ایجاد بزرگ ترین استخر آنچین درون زنجیره‌ای جهت تبادل و حرکت به سمت استیبل کوینی با پشتوانه ناکامل در راستای اصلاح برداشته است. اما قبل از این که شبکه فرصت داشته باشد نسبت به برداشت اقدامات تازه خود اقدام نماید، حادثه مورد نظر از راه رسید.   
توجه داشته باشید نقش استخرهای کرو در شبکه اتریوم و در دنیای استیبل کوین‌ها بسیار مهم و حیاتی بوده زیرا معمولا استخرهای این صرافی، بالاترین میزان نقدینگی آنچین یک استیبل کوین را در بر می‌گیرند و به عنوان مهم ترین معیار جهت تعیین نرخ برابری یک استیبل کوین به شمار می‌روند. 
به طور معمول هر چقدر میزان نقدینگی استخر بیشتر و ترکیب آن متعادل‌تر باشد، پایداری و سلامت peg آن بیشتر است. نرخ برابری UST در این استخرها دائما در حال تغییر بوده و هر روز امکان دارد این نرخ دچار تغییر شود.

علت ریزش لونا از نظر هر کسی یک چیز بوده اما اکثر این حدس و گمان‌ها از لحاظ علمی صحت ندارند. در آستانه افتتاح یا تأسیس استخر 4pool، بنیاد حافظ لونا بیشتر سرمایه اختصاص داده شده به استخر 3pool را خارج کرد زیرا نقدینگی در این استخر از قبل بسیار کمتر شده بود.

بهم ریختن تعادل موجودی در استخر موجب خواهد شد اعتماد تامین ‌کنندگان سرمایه از دست برود. از این رو جهت جلوگیری از ضرر ناپایدار بیشتر آن‌ها سرمایه خود را خارج کردند و قسمت UST را به آن تبدیل نمودند که موجب افزایش فشار به ذخایر این استخر شد.

در همین زمان نیز برابری یو اس تی در صرافی بایننس دچار تغییر شد و به 0.985 دلار رسید. هنوز اوضاع چندان بحرانی نبود  که با تزریق 250 میلیون دلار به استخر کرو، برابری آن به تعادل بازگشت اما بلافاصله ناپایدار شد.

با گذشت مدتی کوتاه، اوضاع در صرافی بایننس کمی بهتر شد و بعد از سقوط اولیه به 0.995 دلار رسید.‌ کسانی که به خوبی مراحل احراز هویت بایننس را طی کرده باشند، می‌توانند به راحتی از تغییر قیمت‌ها مطلع شوند و ریسک بازار ارز را بهتر مورد بررسی قرار دهند. به همین خاطر نیز توصیه می‌شود جهت جلوگیری از هدر رفتن سرمایه، در صرافی‌های نامعتبر ثبت نام نکنید.

هنوز علت ریزش لونا به خوبی مشخص نشده بود که بنیاد حافظ آن دست به کار شد. این بنیاد اعلام کرد که نزدیک 1.5 میلیارد دلار از سرمایه خود را در قراردادی به بازار ساز مورد وثوق قرض می‌دهد تا صرف دفاع از برابری یو اس تی شود، البته قرار است نیمی از این میزان به فروش برسد و نیمی دیگر نیز صرف خرید مجدد بیت کوین بعد از فروکش کردن نا آرامی‌های بازار شود.  

با وجود این دفاع اولیه، شواهدی موجود بود که اعتماد سیستم را خدشه‌دار می‌کرد. میزان سپرده‌ها در بزرگترین میزبان یو اس تی در بیرون و درون شبکه یا همان پروتکل انکر با 20 درصد کاهش طی 2 روز، خود را از 14 میلیارد به 11.16 میلیارد دلار رساند. در این مدت قیمت لونا هم کاهش یافت و از 76 دلار به 63 دلار رسید. 

چند روز بعد از این تغییر، نرخ برابری دوباره از دست رفت و قیمت UST با کاهش موجه شد. به صورتی که این قیمت در صرافی بایننس به 0.6 دلار رسید. در یک مقطع صرافی نیز اجازه ثبت سفارش‌هایی پایین‌تر از 0.7 دلار را داده نمی‌شود. از این رو بیشتر نقدینگی آنچین جهت تبادل UST در این مقطع خالی شده بود و نسبت UST به 3CRV نیز در استخر صرافی بایننس به 95 به 5 رسید. این وحشت و اتفاق به انکر نیاز سرایت نمود و حدود 4 میلیارد UST دیگر خارج شد.

مساله دیگری که موجب ترس و وحشت عمومی شد، افزایش ارزش بازار UST از مارکت کپ لونا بود. قبل از شروع این بحران مهم، ارزش بازار لونا 25.2 دلار و ارزش کل یو اس تی نیز 18.79 میلیارد دلار بود. 

با این که همین مقدار هم در عمل موجب نمی‌شد تمام افراد بتوانند از طریق سوزاندن و مینت، سیستم را بدون ضرر ترک نمایند اما کم‌تر شدن ارزش لونا از UST، از نظر روانی اهمیت و ارزش ویژه‌ای داشت. همین روند ادامه داشت تا این که قیمت لونا با کاهشی 48 درصدی از 60 دلار به 31 دلار رسید.

مهم ترین دلایل ریزش قیمت ترا

علاوه‌بر شناخت علت ریزش لونا بهتر است دلایل سقوط قیمت ترا را هم به خوبی بشناسید. از نظر کارشناسان و محققان مهم ترین علت ریزش قیمت ترا، طراحی اشتباه و ساختار غلط است. در واقع زمانی که قیمت UST بیشتر از 1 دلار بود، پروتکل‌های تنظیم ‌کننده، افراد سرمایه گذار را تشویق می‌کردند تا توکن لونا را بسوزانند و به جای آن UST ایجاد نمایند.

هنگامی هم که قیمت UST از 1 دلار کمتر بود، پروتکل کاربران را به سوختن توکن UST و ایجاد LUNA ترغیب می‌کرد. به این صورت همیشه حجم عرضه و تقاضا کنترل می‌شد تا قیمت یو اس تی به همان میزانی که هست، باقی بماند.‌ دقت داشته باشید این فرمول بسیار ساده بوده اما و اگر زمانی از کار بی‌افتد، خطر بزرگی در کمین خواهد بود. 

بعد از کاهش‌های شدید قیمت دلار ترا در صرافی، به صورت مجدد این رمز ارز توانست به 0.93 دلار باز گردد اما دیگر این امر دردی را از سرمایه گذاران دوا نمی‌کرد. با خالی شدن ذخایر آنچین جهت مبادله UST نیز، تنها راه باقی ‌مانده برای خیلی از سرمایه ‌گذاران سوزاندن UST، مینت LUNA جدید و به فروش رساندن آن در بازار آزاد بود.

 

روند تغییر لونا ثابت نبوده و این ارز نیز مانند سایر رمز ارزها دائما در حال تغییر است. 

روند تغییر لونا ثابت نبوده و این ارز نیز مانند سایر رمز ارزها دائما در حال تغییر است. 

این شروع یک فیدبک مثبت در سیستم مورد نظر شد که شروع به ناپایدار کردن آن نمود. در واقع با تبدیل UST به لونا، یک لونای تازه ایجاد می‌شد و سریع فروخته می‌شد که همین موضوع باعث پایین آمدن قیمت لونا شده بود. در چنین مواقعی توکن‌های UST بعدی که قرار بود  از سیستم خارج شوند، نسبت به لونا با نرخ برابری بیشتری تبدیل می‌شدند.

با ادامه این روند، روز به روز توکن‌های لونای بیشتری ایجاد می‌شد عرضه در گردش لونا طی یک روز از 377 میلیون به 1.4 میلیارد و در روزهای بعدی به 170 میلیارد و 6.5 تریلیارد رسید. چنین افزایشی موجب شده بود امنیت شبکه بیشتر به خطر بی‌افتد.
به گونه‌ای که در مقطعی ترافرم لبز مجبور شد حدود 240 میلیون لونا را استیک نماید. توجه داشته باشید شبکه‌های PoS مستعد حمله دو سوم یا همان 67% هستند. در صورتی که عامل متخاصم بتواند بدون مشکل کنترل دو سوم از میزان توکن‌های استیک شده را داشته باشد، قادر به توقف شبکه یا دزدیدن سرمایه‌ دیگر پروتکل‌ها است.

یکی دیگر از اقدامات TFL، سوزاندن 1.4 میلیارد یو اس تی در خزانه خود بود. این مقدار 11.8 درصد از کل عرضه یو اس تی در آن زمان بوده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بعد از انجام این عمل، اولین واکنش توسط دو کوان نشان داده شد. او اعلام کرد که طرحی خاص و قابل اعتماد جهت بازیابی قیمت دارد.

پس از گذشت چند روز در یک اطلاعیه‌ خطاب به اعضای جامعه کاربری ترا، برنامه خود را آشکار کرد. اجازه دادن به مکانیزم شبکه و عدم مداخله، اقدامی که به شدت جامعه کاربری را نامید کرد زیرا این مسئله به معنی مرگ LUNA بود.

اغلب کاربرانی که به دنبال علت ریزش لونا بودند، دلایل ریزش ترا را هم مورد بررسی قرار می‌دادند تا پاسخ‌های جامع‌تری به دست آورند. طی این مدت اتفاق‌های نا خوشایند دیگری هم افتاد که مردم بیشتر شوکه شدند. اعتبار سنج‌ها شبکه لونا را 2 بار متوقف کردند و صرافی بایننس و سایر صرافی‌ها نیز معامله این زوج را به صورت تعلیق درآوردند اما بعد از چندین ساعت از سر گرفته شد.

Do Kwon بعد از چند روز سکوت، شکست در پروژه ترا را به کاربران اعلام نمود. وی بزرگ ترین دارایی اکوسیستم ترا را توسعه ‌دهندگان آن معرفی کرد و از طرح احیای خود پرده برداشت. البته این فقط یکی از چندین طرحی بوده که برای شروع مجدد این شبکه آن را مطرح کرده‌اند.
در یکی دیگر از طرح‌ها پیشنهاد شده بود که از ذخایر بیت کوینی به جا مانده بنیاد حافظ LONA جهت جبران کامل زیان اکثریت خرد ضرر دیدگان استفاده کنند. طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده می‌توان گفت به کمک ذخایر بیت کوینی امکان جبران خسارت 99.6 درصد از آسیب‌ دیدگان به طور کامل وجود دارد اما والت‌های بزرگ و نهنگ‌ها نمی‌توانند تمام سرمایه خود را به شکل بیت کوین باز گردانند.  

مهم ترین دلایل سقوط قیمت لونا 

توجه داشته باشید مهم ‌ترین علت ریزش لونا نیز وجود اشکالات ساختاری و طراحی پروژه بوده است. بعد از افت و کاهش قیمت لونا، پروتکل تنظیم قیمت ترا همچنان به فعالیت خود ادامه داد و هیچ چیزی در این خصوص متوقف نشد. این پروتکل مانند سایر روزها تلاش می‌کرد که کاربران ترغیب به سوزاندن LUNA شوند تا قیمت UST افزایش یابد.

از این طریق عرضه لونا به سرعت از 725 میلیون توکن به 7 تریلیون رسید. این اتفاق در یک هفته رخ داد و از حالت طبیعی مقداری خارج است. در همین حال رمز ارز لونا چیزی نزدیک به 99.9 درصد از ارزش خود را از دست داد. به همین خاطر می‌توان گفت اصلی‌ ترین علت سقوط قیمت لونا، تورم شدید و ناگهانی آن است. 

ایجاد یک استیبل کوین می‌توانست به طور معمول کارایی سرمایه را تا حدودی بالا ببرد و رشد نسبتاً سریعی نیز برای این اکوسیستم به همراه بیاورد. امکان دارد استراتژی ترا جهت ایجاد یک استیبل کوین غیر متمرکز و استفاده از Growth Hack جهت بزرگ شدن سریع‌تر از گذشته، پیش از زمین خوردن باشد.

به کمک جذب سرمایه سرگردان، امکان دارد رشد شمار کاربران شبکه ترا سریع‌تر شود. خطر اصلی تا آخر سال میلادی گذشته خیلی مهم نبود، جایی که با کمک استراتژی Degen Box پروتکل آبراکادابرا و اهرم می‌توانستید تا چند مرحله سرمایه‌تان را به صورت حلقه‌وار به انکر وارد کنید. 
این کار به شدت موجب افزایش میزان سرمایه جداناپذیر در سیستم و ایجاد ریسکی سیستماتیک خواهد شد. سقوط بازار ارزهای دیجیتال نیز در ابتدای سال 2022 به سود ترا تمام شد زیرا موجب نابودی این استراتژی شده بود. در سه ماه اول 2022 نیز، با سقوط بازار ارز دیجیتال یا کریپتو، انکر بدل برای ترا به مشکلی جدی تبدیل شد.

میلیاردها دلار که امکان استفاده از آن‌ها برای چیزهای دیگر وجود داشت، در حال حاضر فقط برای کسب سود در قراردادهای هوشمند Anchor بدون استفاده مانده‌اند و خاک می‌خورند. همچین سود جذابی حتی به عنوان یک مانع بر سر راه دیگر پروژه‌های مفید اکوسیستم ترا قرار گرفت.

چه کسی می‌توانست چنین سودی بر روی استیبل کوین ارائه دهد؟ در واقع بازار خرسی موجب کاهش تقاضا جهت وام‌ گیری شده بود و ذخایر انکر هم روز به روز با رقمی نگران ‌کننده در حال افت و کاهش بود. به گونه‌ای که TFL یک بار مجبور شد در آن سرمایه 500 میلیون دلاری را تزریق کند. 

در ماه مارس یک‌سری پیشنهاد‌ها در خصوص کاهش سود از طرف فروم حاکمیتی انکر داده شد. به طور معمول تیم‌های توسعه‌ دهنده اغلب پروژه‌های مستقل اکوسیستم ترا، یا به شکل مستقیم کارمند ترافرم لبز بوده‌اند و یا خیلی شدید نیاز به حمایت آن داشتند.

جهت پشتیبانی کردن از سود پروتکل انکر، ترا به دامپ لونا مجبور بود. ترا در واقع کوین بومی‌اش را شورت نمود تا بتواند منابع مالی جهت سوبسید دادن به ریسکی سیستماتیک را خیلی راحت تامین کند. از طرفی دیگر مسئله خرید بیت کوین با کمک فروش لونا هم انجام شد.  

جهت جبران این کار با سوزاندن لونا کوان دو ممکن است مهلک ‌ترین اشتباه‌اش را انجام دهد. با لیست نمودن یو اس تی در صرافی‌های متمرکز همچون بایننس، تقاضای جدیدی برای سوزاندن متعاقب لونا و یو اس تی به وجود آورد. با خارج نمودن هر چه بیشتر فرآیند قیمت ‌گذاری از ماژول کنترل قیمت آنچین، اوضاع به شکل جدی‌تری وخیم می‌شد.

 

افرادی که پیش از افت و ریزش لونا دارایی‌های خود را فروختند، سود زیادی به دست آوردند زیرا این ارز قبلا قیمت بسیار مناسبی داشت اما به دلایل مختلفی به صورت غیر قابل پیش بینی دچار کاهش شد.

افرادی که پیش از افت و ریزش لونا دارایی‌های خود را فروختند، سود زیادی به دست آوردند زیرا این ارز قبلا قیمت بسیار مناسبی داشت اما به دلایل مختلفی به صورت غیر قابل پیش بینی دچار کاهش شد.

ترا بعد از این که خروج سرمایه را پیش بینی کرد، نوعی سقف نرم برای آن در سیستم در نظر گرفت. از این طریق هر گاه میزان خروج با استفاده از این مکانیزم در روز بیشتر از 100 میلیون دلار می‌شد، هزینه تراکنش یا همان مالیات به شکل قابل توجهی افزایش می‌یافت. در اصل این مالیات به استیک کنندگان شبکه لونا تعلق می‌گرفت.

به همین دلیل طبیعی بود که اولین نابرابری در شبکه‌هایی خارج از کنترل اتریوم و آف چین) به وجود آید. همچنین قسمت عظیمی از سرمایه خارجی لونا، صرف دفاع و حفاظت از برابری شد. در حالی که اعتماد کردن به مکانیزم آنچین و یا پیشنهاد باز خرید با درصدی تخفیف، به کمک سرمایه خارجی بنیاد حافظ LUNA، می‌توانست بسیار مفیدتر و سودمندتر باشد.

مسئله دیگری که نمی‌توان ان را نادیده گرفت، طرح فاجعه‌بار کوان است. در این طرح به هیچ کدام از ریسک‌های سیستماتیک اشاره نشده و به دارندگان LUNA ثابت کرد که آن‌ها شهروند درجه 2 هستند. همین امر کمر خریداران LUNA را هنگام ریزش و کاهش قیمت شکست و دیگر انگیزه‌ای جدی برای آن‌ها به جای نگذاشت.  

شبکه ترا هم اکنون ورشکسته شده و هیچ اندازه فروش لونا هم نمی‌تواند مشکل موجود را برطرف نماید.‌ تنها راه پیش رو که شاید با بهره گیری از آن بتوان مشکل را کنار زد، باز خرید بدهی این شبکه با تخفیف بوده که شاید هر کسی دیگر مایل به انجام این کار نباشد.

بررسی شرکت داده Elliptic مشخص کرده که از 80000 بیت کوین LFG، حدود 52000 به صرافی جمنای و 28200 عدد به صرافی بایننس فرستاده شده است. همچنین به نظر می‌رسد قسمت دوم، مربوط به وام این بنیاد به بازار ساز و قسمت اول دارایی باقی ‌مانده این بنیاد است.

علت ریزش لونا بسیار متنوع بوده و هر سرمایه گذار، شرکت یا شخص حرفه‌ای در این زمینه ممکن است دلایل مختلفی را به این موضوع ربط دهد. ما نیز تا این قسمت از مقاله سعی کردیم چند مورد از مطرح ترین علت‌ها را بررسی کنیم و اگر بخواهیم تمام دلایل موجود را نام ببریم، قطعا به لیست طولانی نیاز خواهیم داشت.

اهمیت ریزش لونا در دنیای رمز ارزها

پس از این که به خوبی با علت ریزش لونا آشنا شدید، بهتر است بدانید این ریزش در مورد صنعت ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد زیرا منجر به حذف بیش از 15 میلیارد دلار از تمام بازار رمز ارز شده است.

دقت داشته باشید که این آسیب فقط به شبکه لونا و ترا محدود نخواهد بود زیرا بسیاری از کاربران این دو توکن را در پرتفوی خود داشته‌اند و جهت جبران کردن ضررهای به وجود آمده، مجبور به فروش دارایی‌های شان شده‌اند. دقت از این طریق کل بازار کریپتو درگیر شرایط رکود شده‌اند.

اهمیت دیگر ریزش لونا که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، این بود که موجب ایجاد سوء ظن‌هایی در خصوص استیبل کوین‌ها شد زیرا ترا برخلاف سایر استیبل کوین‌ها، یک استیبل کوین الگوریتمی بوده اما با پایداری تتر و USDC نیز همواره با تردید همراه بوده است. ناگفته نماند که به جز مسائل سقوط و علت ریزش لونا ، این رمز ارز تا کنون توانسته توجه سیاست مداران قدرتمند بسیار زیادی را به خود جلب نماید. 

سقوط قیمت لونا و ایجاد شبکه لونا ۲

بهتر است بدانید تمام اتفاقات و مواردی که در قبل مورد بررسی قرار داده شد، در آخر منجر به ایجاد شبکه جدیدی به نام ترا و رمز ارزی بومی تحت عنوان لونا شد. این شبکه و رمزارز با نام‌های ترا ۲ و لونا ۲ نیز شناخته شده‌اند و تلاشی در راستای جبران ضرر و احیای اکوسیستم ترا برای کاربرانی بود که با ضررهای زیاد و جبران ‌ناپذیری مواجه شدند. 

تا به امروز حدس و گمان‌های متعددی درباره آینده قیمت لونا ۲ وجود داشته و خیلی‌ها معتقدند که افزایش قیمت این اکوسیستم در آینده می‌تواند ضررهای به وجود آمده را خیلی راحت جبران نماید. البته اعتماد کاربران زیادی هم نسبت به آن از دست رفته و ممکن است دیگر ریسک نکنند و برای سرمایه گذاری، سراغ پروژه ترا نروند. در هر صورت فراموش نکنید که برای سرمایه گذاری بر روی رمز ارزهای مختلف، نباید دارایی زیادی را وسط بگذارید زیرا همان طور که امکان سود زیاد وجود دارد، ممکن است ضرر زیاد هم رخ دهد.

 با این که آینده رمز ارز لونا مشخص نیست اما انتظار می‌رود که این رمز ارز هم مانند سایر رمز ارزها در دنیای ارز دیجیتال، بعد از ریزش با رشد مطلوبی همراه خواهد بود و سرمایه گذاران نباید تنها جنبه منفی را در نظر بگیرند. 

با این که آینده رمز ارز لونا مشخص نیست اما انتظار می‌رود که این رمز ارز هم مانند سایر رمز ارزها در دنیای ارز دیجیتال، بعد از ریزش با رشد مطلوبی همراه خواهد بود و سرمایه گذاران نباید تنها جنبه منفی را در نظر بگیرند. 

سخن پایانی

در این مطلب جذاب سعی کردیم روند فروپاشی شبکه ترا و علت ریزش لونا را به طور مفید و جامع برای‌تان شرح دهیم تا شما هم مانند سایر کاربران اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشید. دقت داشته باشید بسیاری از زوایای این اتفاق در حال حاضر چندان آشکار نیست از این جهت ممکن است روند کاهش قیمت لونا با تغییر مواجه شود. پس اگر شما هم به دلیل رخ دادن این اتفاق سرمایه خود را از دست داده‌اید و قصد جبران کردن آن را دارید، بهتر است به فکر عضویت در پرمیوم تریدینگ باشید. در واقع با عضویت در پرمیوم تریدینگ می‌توانید مهارت‌های بهتری در زمینه سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال به دست اورید و از این طریق جلوی اکثر ضررهای احتمالی را بگیرید و سود عالی کسب نمایید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.