whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

سیگنال پامپ ارز دیجیتال چیست

1401/04/28 ساعت 01:30


در این مقاله درباره کانال‌های سیگنال پامپ صحبت می‌کنیم. روشی که این روزها به نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود و ضرر زیادی به تریدرهای ناشی و تازه‌کار می‌زند. تا جایی که حتی ممکن است پول سرمایه‌گذاری آن‌ها را صفر کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این روش رایج برای دست‌کاری قیمت ارزهای دیجیتال در بازار آشنا شویم.

پامپ و دامپ

پامپ و دامپ

آشنایی با پامپ

یکی از فعالیت‌های مرسوم در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال، پیشبینی قیمت است. به نظر شما چرا پیش‌بینی قیمت ارز برای مردم اهمیت دارد؟ علت اصلی کسب سود بالا در بازه زمانی کوتاه است. این در مورد بازار کریپتو بارها اثبات شده است. پامپ (Pump) و همین طور دامپ (Dump) هر دو از راهکارهای دست‌کاری قیمت در بازار رمزارزها هستند که با هدف افزایش قیمت یک ارز آن هم توسط اطلاعات جعلی انجام می‌شوند. 

اطلاعاتی که به دلیل اغراق‌آمیز بودن و ایجاد جو خرید، سرمایه‌گذاران ناشی را اغوا می‌کند تا هیجانی شده و ارز پامپ شده را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی ارز، خریداری کنند. بیشتر این ارزها، ارزش کمی دارند و با مطرح شدن و ارزش جعلی یافتن، سود کلانی به کلاهبرداران می‌رسانند. در مقابل، سرمایه‌گذاران بی‌تجربه و تازه‌کاری که در دام این طرح‌های کلاهبرداری می‌افتند، متحمل ضرر زیادی می‌شوند که حتی ممکن است دارایی آن‌ها را نزدیک صفر برساند. در این بین کریپتوهای جدید بازار طعمه مناسبی برای پامپ شدن هستند. در ادامه این مقاله در مورد کلاهبرداری از طریق سیگنال پامپ و روش‌های انجام آن توضیح می‌دهیم.

اغوای تریدرها با پامپ

اغوای تریدرها با پامپ

تاریخچه پامپ در بازار ارزهای دیجیتال

سرنخ‌های شیوع طرح‌های پامپ و دامپ را می‌توان در نیمه اول سال 2018 میلادی پیدا کرد. در این ماه‌ها بیش از سه هزار طرح تبلیغاتی شناسایی شد که سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کرد تا نسبت به خرید فوری برخی رمزارزها اقدام کنند. افراد کلاهبردار به شکل گروهی سهم زیادی از یک ارز کم‌ارزش خریداری می‌کردند. 

دنیای اینترنت به کلاهبرداران این امکان را داده است تا هزاران ایمیل و پیام تبلیغاتی را به مخاطبین ناشناس ارسال کنند و آن‌ها را نسبت به سرمایه‌گذاری در ارز مورد نظرشان ترغیب کند. اطلاعات مهیجی که به توصیف طرح توسعه یک پروژه ارز دیجیتال و افزایش قیمتی که در انتظار آن است، می‌پردازد. تحریک سرمایه‌گذاران سبب خرید بالا و افزایش قیمت می‌شود. به اصطلاح فشار خرید سبب پامپ قیمت شده و این افراد را ثروتمند می‌کند. پس از این که سود خوبی عاید این کلاهبرداران شد، شروع به فروش ناگهانی ارزهای خود می‌کنند. 

در نهایت، بازار با افزایش حجم فروش و کاهش قیمت مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاران تهییج شده متحمل ضررهای غیر قابل جبرانی خواهند شد که حتی ممکن است کل سرمایه‌شان را از بین ببرد. کلاهبرداران معمولا از ارزهای جدیدی که با حجم کم در صرافی‌های معاملات فرابورس یا OTC عرضه می‌شوند، به عنوان سیگنال پامپ استفاده می‌کنند. به این دلیل که از نظر قانونی نظارت کم‌تری بر روی این مبادلات انجام می‌شود. به علاوه، در بازارهای با حجم کوچک، خیلی راحت‌تر می‌شود ارزهای با ارزش کم‌تر را دستکاری کرد، زیرا برای این کار به سرمایه کم‌تری نیاز است.

پامپ و کلاهبرداری

پامپ و کلاهبرداری

روش ها و مثال های پامپ رمزارزها

بیشتر کلاهبرداران ارزهای دیجیتال برای فریب معامله‌گران و دستکاری قیمت‌ها از ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، دیسکورد و دیگر رسانه‌های رایج استفاده می‌کنند. در این پیام‌‌ها از افراد دعوت می‌کنند تا در گروه‌های ایشان عضو شوند و مبلغی بین۵۰ تا ۲۵۰ دلار برای عضویت و معرفی سیگنال‌(پامپ) پرداخت کنند. گاهی نیز برای عضویت فرد از او می‌خواهند تا تعداد مشخصی از افراد را وارد گروه کنند.

یک مثال خیلی روشن، مربوط به قیمت دیجیکس دائو (DigixDAO) در سال 2018 میلادی است. زمانی که صرافی بایننس توکن‌های مختلف را لیست می‌کرد و در این میان توکن‌های کم‌ارزش بازار نیز قرار داشت. این موضوع سبب سودجویی کلاهبردان پامپ و دامپ شد. قیمت ارز DigixDAO به ناگاه ریزش کرد و هرگز به قیمت قبلی خود برنگشت. یکی از متضررین آقای تیلور کادل (Taylor Caudle) بود که در مدت زمان کوتاه سی ثانیه، پنج هزار دلار ضرر کرد! او در بایننس سفارش خرید توکن دیجیکس دائو را داده بود.

وی پس از ضررش اظهار کرد که این طرح‌های پامپ، معامله‌گران تازه‌کار را به خرید بیشتر و قیمت هدفی که در نظر گرفته‌اند، تشویق نموده و آن‌ها را از نظر مالی بیچاره می‌کند. زیرا این قیمت‌های تارگت هرگز اتفاق نمی‌افتند و پیش از آن، اسکمرهای بازار با دامپ ارز، ضرر زیادی به تریدرهای اغواشده می‌زنند. دلیل این طرح‌ها، علاقه سرمایه‌گذاران به کسب سود بالا در مدت زمان کوتاه است. کلاهبرداران از این علاقه تریدرها سوءاستفاده می‌کنند تا با ارائه سیگنال‌های پامپ به ایشان انگیزه خرید دهند.

متضرر شدن به خاطر سیگنال پامپ

متضرر شدن به خاطر سیگنال پامپ

سیگنال های ارز دیجیتال (اعتماد یا ریجکت)

سوالی که بسیاری در اینجا می‌پرسند این است که آیا می‌توانیم به این سیگنال‌ها اعتماد کنیم؟ با وجود این که بعضی از سایت‌ها و کانال‌ها، سیگنال‌های فوق‌العاده‌ای می‌دهند و اعضا یا طرفداران زیادی به دست آورده‌اند ولی کانال‌های زیادی نیز وجود دارند که با هدف سوء استفاده و کلاهبرداری فعالیت می‌کنند. بهتر است برای بررسی بیشتر، اول با مفهوم سیگنال آشنا شویم. 

سیگنال نوعی پیام برای خرید و یا فروش ارز است که معمولا بر اساس تجزیه و تحلیل کارشناسان به کاربران پیشنهاد می‌شود. البته به دلیل این که بازار رمزارزها نوسانی است و تحلیل‌های مختلفی نیز وجود دارد، ممکن است برخی از این سیگنال‌ها نتیجه ندهند. 

توکن های طعمه در پامپ جعلی

کریپتو پامپ بزرگ

توصیه‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال به تریدرها می‌شود، این است که هرگز همه سرمایه‌شان را از دست ندهند و به همه موارد مانند قیمت خرید و فروش، هدف‌های قیمتی و استاپ لاس یا حد ضرر (Stop loss) توجه کنند. برای جلوگیری از زیان تریدرها، در بعضی از صرافی‌ها، حد ضرر به به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. گاهی پیش می‌آید که سیگنال‌ تحلیل شده و کارشناسی محقق نمی‌شود و سرمایه‌گذار ضرر می‌کند، استاپ لاست کمک می‌کند تا جلوی زیان بیشتر گرفته شود.

همان طوری که گفته شد، به دلیل انگیزه‌ای که تریدرها برای کسب سود دارند، روز به روز کانال‌های ارائه‌دهنده سیگنال افزایش یافتند. متأسفانه در این بین کلاهبردارانی هم پیدا شدند که با انگیزه سوءاستفاده از مردم شروع به فعالیت کردند. این کانال‌ها بیشتر توکن‌هایی را پامپ می‌کردند که در شبانه‌روز اخیر حجم معاملات کمی داشتند تا بتوانند به راحتی آن‌ها را دستکاری و کنترل کنند. ببینیم چه توکن‌هایی بیشتر مستعد پامپ و دامپ هستند و طعمه سیگنال‌دهی کلاهبرداران قرار می‌گیرند؟

توکن های طعمه در پامپ جعلی

توکن‌های طعمه در پامپ جعلی

توکن های طعمه در سیگنال پامپ

کلاهبرداران و سودجویانی که توسط پامپ سیگنال منفعت زیادی کسب می‌کنند، بیشتر از توکن‌هایی استفاده می‌کنند که ویژگی‌های خاصی داشته باشند. برای مثال مالکیت بیش از نیمی از آن توکن تنها در اختیار افراد معدود (کم‌تر از چهار آدرس) باشد. زیرا به دلیل مارکت کپ یا حجم بازار کم می‌توانند آن‌ها را به قیمت پایینی خریداری کرده و طعمه پامپ قرار دهند. در این شرایط خیلی راحت می‌شود با تبلیغات مهیج سرمایه‌گذاران و تریدرهای ناشی را ترغیب به خرید کرد.

این افراد سودجو با در نظر گرفتن استراتژی طرح‌شده خود و سرمایه‌ اولیه‌ای که دارند، مقدار زیادی از توکن طعمه خریداری می‌کنند. سپس روز و ساعت مشخصی در پیام‌های تبلیغاتی و کانال این افراد اعلام می‌شود تا کاربران در این تاریخ نسبت به خرید ارز مورد نظر اقدام کنند. کاربران ترغیب‌شده این ارز را خریداری می‌کنند. رفته‌رفته بر تعداد این کاربران افزوده می‌شود و صف خرید شکل می‌گیرد.

در پی این افزایش خرید، برای این ارز، یک قیمت کاذب و غیرحقیقی پدید می‌آید. یعنی با سیگنال‌شدن ارز و پامپ آن، توکن‌ها با قیمتی چند برابر قیمت اولیه خود و در حجم بسیار زیاد به فروش می‌رسند. سرانجام سودجویان با فروش حجم بالای این توکن‌ها به دامپ قیمت توکن اقدام می‌کنند. این کلاهبرداران نیاز بیشتری به سرمایه‌گذاری ندارند زیرا یا مالک توکن‌ها هستند و یا به دلیل پامپ و دامپ و خروج سرمایه، سود زیادی کسب می‌کنند. 

افراد مشهور و پامپ قیمت

افراد مشهور و پامپ قیمت

نمونه‌های زیادی از این موارد در سال‌های اخیر روی داده است. برای همین بهتر است با مالکین و هولدرهای توکن‌ها پیش از سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها آشنا شوید. برای کشف هولدرهای یک توکن باید از اکسپلورر اقدام کنید. کافی است تا نام توکن مورد نظر خود را در اکسپلوررش جستجو کنید و در قسمت پایین صفحه و بخش هولدرز (Holders) درصد مالکیت مربوط به هر آدرس را مشاهده نمایید.

نکته قابل توجه این است که در سال‌های اخیر افراد مشهور و یا سلبریتی‌ها نیز مسبب دامپ و پامپ ارزهای دیجیتال بوده‌اند. این افراد مشهور با شرکت در یک برنامه تلویزیونی، توییت شخصی و شبکه‌های اجتماعی و یا رسانه‌های خبری و تبلیغاتی در مورد یک ارز خاص، اظهار نظری انجام می‌دهند. پس از این اظهار نظر است که قیمت توکن تحت تأثیر مثبت و یا منفی قرار می‌گیرد و به پامپ و دامپ قیمت ارز می‌انجامد. ایلان ماسک یک شخص مشهور است که با توییت و یا مصاحبه تاثیر شگرفی بر افزایش یا کاهش و پامپ و دامپ توکن‌هایی مثل بیت کوین و دوج کوین داشته است. فکر می‌کنید به جز آقای ماسک چه اشخاص دیگری وجود دارندکه در بازار ارزهای دیجیتال نفوذ فوق‌العاده‌ای دارند؟

نجات از صید شدن توسط دام های پامپ و دامپ 

در تمامی این موارد سودجویان با طرح برنامه‌های پامپ و دامپ به شکار و صید تریدرهای تازه‌کار و هیجانی بازار می‌پردازند و برای اهداف سودجویانه خود از سناریوهای متعددی استفاده می‌کنند. سیگنا‌های خوب خرید و فروش با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال ارائه می‌شوند. در این تحلیل‌ها از اخبار، رویدادهای واقعی، الگوهای قیمتی گذشته و اخیر بازار استفاده می‌شود. 

پیشگیری از گرفتار شدن در دام پامپ

پیشگیری از گرفتار شدن در دام پامپ 

عاملی که در این بین وجود دارد و ممکن است تأثیر نامتعارف در قیمت‌های بازار ارزهای دیجیتال بگذارد، رفتار نهنگ‌ها می‌باشد. شاید بپرسید نهنگ‌ها چه کسانی هستند؟ نهنگ در بازار کریپتو به کسی گفته می‌شود که توکن‌های زیادی از یک ارز دارد تا حدی که می‌تواند بر روی بازار تاثیر بگذارد. این افراد با کمک استراتژی‌های مختلف، بازار را هدایت و کنترل می‌کنند. آن‌ها روند قیمت را به هر سمت و سویی که دوست دارند، می‌کشانند. همین موضوع سبب می‌شود تا طرح‌های پامپ و دامپ شکل بگیرد.

برای تشخیص دام‌های پامپ و دامپ باید به نمودار قیمت‌ توکن مورد علاقه‌تان که قصد سرمایه‌گذاری بر آن را دارید، نگاه کنید. اگر با افزایش ناگهانی این توکن (به خصوص اگر ناشناخته باشد) مواجه شدید، حتما محتاطانه عمل کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار سودمند کوین چکاپ (CoinCheckup) استفاده نمایید تا حجم تبادلات توکن‌ها را رصد کنید. با این ابزار می‌توانید بررسی کنید که کدام توکن‌ها مستعد طعمه شدن برای پامپ و دامپ هستند و پتانسیل اولیه برای دستکاری را دارند. تبلیغات زیاد توکن‌هایی که حجم بازار کم دارند نیز خیلی شک‌برانگیز است.

بیشترین توصیه‌ای که می‌شود یادگیری تحلیل کنیکال و تشخیص سیگنال‌های خوب است. یادگیری این مهارت شما را در پیاده‌سازی استراتژی‌های شخصی در خرید و فروش یاری می‌رساند. برای پیشگیری و رهایی از صید شدن توسط دام‌های پامپ و دامپ باید نسبت پیشنهادات ناخواسته که شامل یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری می‌باشد، محتاطانه عمل کنند. این پیشنهادات ممکن است در صفحات اجتماعی و یا توسط ایمیل‌ها، نظرات، تماس‌های تلفنی‌ و پیامک‌های ناخواسته به شما برسند.

جلوگیری از گرفتار شدن در دام اسکم‌ها

جلوگیری از گرفتار شدن در دام اسکم‌ها

اگر دقت کرده باشید این جور پیشنهادات ممکن است بیش از بیش از حد خوب به نظر برسند. پیام‌های فریبنده‌ای که به شما سود قطعی تضمین می‌کنند و لحن و نگارش آن‌ها به شکلی است که با تحت فشار قرار دادن شما را وادار می‌کنند تا همین حالا نسبت به سرمایه‌گذاری بر روی توکن تبلیغ‌شده اقدام کنید. یکی دیگر از دام‌هایی که به صید معامله‌گران جوان می‌پردازد، گرفتاری در دام اسکم‌ها است.

اسکم‌ها به عنوان یکی از کثیف‌ترین کلاهبرداران با شیادی سرمایه‌گذاران را طعمه خود می‌کنند تا از آن‌ها سوء استفاده کنند و به اهداف خود برسند. برای این کار از نام افراد معروف و یا گروه‌های فعال در بازار ارزهای دیجیتال بهره می‌گیرند. مثلا می‌گویند این شخص یا گروه مشهور بر روی این توکن سرمایه‌گذاری کرده و این سرمایه‌گذاری را پیشنهاد می‌کند. پس به طور جدی به شما توصیه می‌کنیم تا حتما پیش از سرمایه‌گذاری پیرامون اطلاعات پروژه، اشخاص پیشنهاددهنده، روند قیمت، حجم بازار تحقیق کنید. همیشه پروژه‌های قانونی پیرامون طرح‌های خود شفاف‌سازی می‌کنند، در حالی که طرح‌های کلاهبرداری اطلاعات ضعیف و ناقصی دارند.

هشدار طرح‌های کلاهبرداری

هشدار طرح‌های کلاهبرداری

کلام آخر

در این مقاله درباره کانال‌های سیگنال پامپ صحبت کردیم. این روزها این روش نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود و ممکن است ضرر زیادی به تریدرهای ناشی و تازه‌کار بزند تا جایی که حتی پول سرمایه‌گذاری آن‌ها را صفر کند. در ادامه با روش‌های رایج دست‌کاری قیمت در بازار ارزهای دیجیتال در آشنا شدیم. به تاریخچه و مثال‌هایی در این زمینه اشاره کردیم. در مورد سیگنا‌های پامپ و اعتماد یا عدم اعتماد به آن‌ها توضیح دادیم. سپس بیان کردیم چه ارزها و توکن‌هایی پتانسیل پامپ شدن را دارند. در انتها گفته شد که چگونه می‌توانیم از صید شدن توسط دام های پامپ و دامپ نجات پیدا کنیم. بهتر است به جای این پروژه‌های نامعتبر برای دریافت سیگنال‌های تحلیل شده و واقعی در پرشین الیت اقدام کنید. آیا برای شما پیش آمده است تا در دام پروژه‌های پامپ و دامپ گرفتار شوید؟ در این صورت تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.