whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

کندل چیست؟

1401/06/20 ساعت 06:58


معمولا اکثر سرمایه‌ گذاران تازه وارد در بازار ارز دیجیتال یا بازار مالی، این سوال برای‌شان به وجود می‌آید که کندل چیست و چه کاربردی دارد. از این‌ رو اگر شما هم جزو چنین افرادی هستید، بهتر است بدانید کندل یک نمودار قیمتی بوده که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت‌های بسته شدن، باز شدن، پائین و بالا رفتن دارایی‌ها را طی دوره‌ای مشخص به نمایش می‌گذارند. 

کندل‌ها به‌ عنوان مهم‌ ترین و اصلی ترین ابزار در تحلیل تکنیکال بازار مالی شناخته شده‌اند و نقش بسیار مهمی نیز در تشخیص روند بازار دارند. به‌ همین دلیل هم امروزه معامله‌ گران زیادی از آن جهت تشخیص روندهای نزولی و صعودی به شکل گسترده استفاده می‌کنند. این ابزار دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های خاص مربوط به خود را دارند. به همین دلیل هم قصد داریم در ادامه به شکل جامع‌تری این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما بمانید. 

مهم ترین ویژگی‌های کندل

همان‌ طور که در ابتدای مقاله گفته شد، کندل ابزاری جهت نمایش اطلاعات در خصوص حرکت قیمت دارایی بوده که به‌ عنوان محبوب‌ ترین مؤلفه‌های تحلیل تکنیکال به شمار می‌روند. در واقع معامله‌ گران با استفاده از این ابزار می‌توانند خیلی راحت روند قیمت‌ها را در بازارهای مختلف شناسایی کنند و سود بیشتری به دست آورند.

حال که تا حدودی متوجه شدید کندل چیست و از آن چه استفاده‌هایی می‌کنند، بهتر است به خوبی ویژگی‌ها و مشخصات آن را هم بشناسید. بدنه کندل حدود قیمت میان باز و بسته شدن معاملات آن روز را در معرض دید معامله‌ گران قرار می‌دهد. زمانی‌ که بدنه کندل سیاه یا پر می‌شود، یعنی قیمت بسته از قیمت باز شده دارایی کمتر بوده، در صورتی هم که بدنه کندل خالی باشد یعنی قیمت بسته شدن دارایی از قیمت باز شدن بالاتر است.

کندل‌ها در اصل یک بازتاب از تأثیر احساسات معامله‌ گران بر روی قیمت اوراق بهادار هستند. تحلیل گران از این ابزار جهت تعیین زمان ورود یا خروج از معاملات بهره می‌گیرند. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید این نمودار اولین‌ بار در ژاپن جهت ردیابی قیمت برنج مورد استفاده قرار گرفت.

هر زمانی‌ که متوجه‌ وجود کندل‌های سفید یا سبز بلند در نمودار بودید، یعنی فشار قوی خرید در بازار وجود دارد. در چنین حالت‌هایی بازار بیشتر گاوی یا صعودی بوده، از این جهت کندل‌ها را باید در چارچوب ساختار بازار نگاه کنید. کندل‌های مشکی و قرمز بلند هم نشان‌ دهنده وجود فشار قوی فروش در بازار هستند و در چنین حالت‌هایی بازار تا حد زیادی خرسی و نزولی خواهد بود.  

در حال‌ حاضر استراتژی‌های معاملاتی بسیار زیادی به‌ شکل کوتاه‌ مدت براساس الگوهای کندل موجود بوده و از این جهت نیز کندل شناسی اهمیت زیادی در زمینه تحلیل تکنیکال دارد. در واقع افرادی که به خوبی می‌دانند کندل چیست و چگونه باید از آن بهره گرفت، معاملاتی بهتر خواهند داشت.

به‌ طور معمول از ساختار، شکل و محدوده قیمتی کندل‌ها می‌توانید برای نوسان گیری نیز استفاده کنید. کندل‌ها گاهی اوقات به تنهایی ابزاری جهت خرید و فروش محسوب می‌شوند اما توجه داشته باشید برای ورود به یک معامله فقط نباید به ساختار و شکل آن‌ها اکتفا کنید بلکه باید از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال هم در کنار این ابزار استفاده نمایید تا پیش بینی دقیق‌تری داشته باشید. 

اجزای تشکیل دهنده نمودار کندل

پس از این که دانستید کندل چیست ، بهتر است با اجزای تشکیل‌ دهنده آن هم به خوبی آشنا شوید و بدانید که این نمودار چه قسمت‌هایی دارد. در غیر این صورت ممکن است نتوانید استفاده مطلوبی از آن داشته باشید. پس توصیه می‌کنیم نسبت به مواردی که در ادامه مطلب ذکر می‌شود بی‌تفاوت نباشید.

  • سایه

در کنار این ابزارها میله‌ای عمودی وجود دارد که نقطه بالایی آن نشان‌ دهنده بیشترین قیمت دارایی و نقطه پایینی آن هم نشان‌ دهنده پایین‌ ترین قیمت دارایی در یک روز معاملاتی است. به طور معمول هر چقدر طول این میله بزرگ‌تر باشد، نوسان قیمت دارایی هم در آن روز بیشتر خواهد بود. پس حتما توجه کافی به آن‌ها داشته باشید تا دچار ضرر نشوید.

  • بدنه

بدنه کندل در واقع مربع یا مستطیلی عمودی بوده که دو خط افقی پائین و بالای آن نشان‌ دهنده محدوده پایان یا بازگشایی معاملات یک دارایی هستند. در صورتی که کندل نشان دهنده نوسان مثبت در بازار باشد، به صورت تو خالی قابل مشاهده بوده و خط افقی پایین بدنه نشان دهنده قیمت بازگشایی و همچنین خط افقی بالای آن نشان دهنده قیمت پایانی است.

زمانی هم که کندل نشان دهنده نوسان منفی در قیمت باشد، به شکل تو پر بوده و خط افقی بالایی نشان دهنده باز شدن و خط افقی پایین بدنه نشان دهنده بسته شدن قیمت آن هستند. البته احتمال دارد کاهش یا فزایش قیمت در این ابزار با استفاده از رنگ‌های قرمز یا سبز نیز نشان داده شوند. 

با کمک نمودار کندل می‌توان خیلی راحت روند بازار مالی را بررسی کرد.

با کمک نمودار کندل می‌توان خیلی راحت روند بازار مالی را بررسی کرد.

معرفی انواع مختلف نمودار کندل

بعد از پاسخ به این سوال که کندل چیست قصد داریم انواع مختلف آن‌ها را به شما معرفی کنیم و بگوییم که هر کدام چه کاربردی دارند. این کندل‌ها به‌ طور کلی در دسته الگوهای برگشت صعودی، الگوهای ادامه‌ دهنده و الگوهای برگشتی نزولی قرار می‌گیرند و هر کدام از این الگوها دارای انواع مختلفی هستند که قصد داریم در ادامه مقاله شما را با پرکاربردترین و بهترین گزینه‌ها آشنا کنیم.

  • کندل گردن

این کندل در بیشتر مواقع انتهای روند نزولی رخ می‌دهد. کندل گردن معمولا زمانی که یک شمع صعودی با بدنه واقعی کوچک‌تر و یک شمع نزولی با بدنه واقعی دنبال می‌شود، به وجود می‌آید. این الگو در برخی موارد یقه نیز نامیده می‌شود زیرا 2 قیمت بسته شدن در 2 شمع، بسیار شبیه به هم دیگر هستند و 1 یقه افقی را به وجود می‌آورند.

  • کندل چکش معکوس

الگوی چکش معکوس در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد و سپس همان طور که نامش مشخص است، سیگنال معکوس صعودی از خود بروز می‌دهد. دقت داشته باشید در این شمعدان، بدنه واقعی در آخر قرار دارد و دارای یک سایه بالایی به شکل بلند است.

کندل چکش معکوس زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌های بسته یا باز شده به یک‌دیگر نزدیک باشند و سایه بالایی بیش از دو برابر بدنی واقعی دیده شود. تحلیل گران سیگنال ارز دیجیتال می‌توانند خیلی راحت با کمک این الگو نیز روند بازار را مورد بررسی قرار دهند و معامله‌ای بهتر داشته باشند.

  • کندل چکش 

کندل چکش نوعی الگوی شمعی منفرد بوده که در انتهای روندی نزولی شکل می‌گیرد و تغییر فاز از نزولی به صعودی را نشان می‌دهد. بدنه اصلی این کندل‌ در مقایسه با سایر کندل‌ها مقداری کوچک‌تر بوده و در اکثر مواقع سایه بالایی بسیار کوتاهی دارد.

در بیشتر اوقات بعد از بازگشایی بازار ، فروشندگان اول از هر چیزی قیمت‌ها را مقداری پائین می‌آورند و پس از آن خریداران با وارد شدن به بازار، قیمت‌ها را بالا می‌برند. همین امر موجب شکل‌ گیری الگوی صعودی خواهد شد. کندل چکش در واقع نشان دهنده بازگشت خریداران به بازار و انتهای روند نزولی بوده و معامله‌ گران می‌توانند خیلی راحت در صورت ایجاد روند صعودی، به یک موقعیت خرید وارد شوند.

  • کندل سه دره بالایی 

این کندل یک الگوی شمعدانی چندگانه بوده که بعد از یک روند نزولی، به وجود می‌آید و نشان‌ دهنده برعکس شدن روند نزولی به صعودی است. توجه داشته باشید که این الگو از سه کندل تشکیل شده است. کندل اولی به صورت یک شمع نزولی کوتاه بوده اما کندل به صورت دوم شمع بزرگ صعودی است و شمع اول را پوشش می‌دهد. کندل سوم هم یک کندل بلند صعودی است که برگشت صعودی را تایید می‌کند.

در کندل سه دره بالایی امکان مشاهده برعکس شدن روند نزولی به صعودی وجود دارد.

در کندل سه دره بالایی امکان مشاهده برعکس شدن روند نزولی به صعودی وجود دارد.

  • کندل نفوذی 

الگوی کندل نفوذی نوعی دیگر از الگوی نمودار شمعی چندگانه بوده که بعد از یک روند نزولی ایجاد می‌شود. این الگو دو روزه است و بازگشت صعودی را نشان می‌دهد. کندل نفوذی به طور کلی از 2 شمع تشکیل شده که شمع اول، نزولی و شمع دوم به صورت صعودی است. دقت داشته باشید هر چقدر بدنه کندل‌ استیک‌ها بزرگ‌تر باشد، الگو اعتبار بیشتری دارد. نا گفته نماند که در الگوی کندل نفوذی، حد ضرر با قیمت میانه در دومین کندل سبز رنگ برابر است.

  • کندل هارامی صعودی  

این الگو هم نمودار شمعی چند گانه‌ای است که بعد از یک روند نزولی، به وجود می‌آید و بازگشت صعودی را نشان می‌دهد. این الگو از 2 نمودار کندل‌ استیک ایجاد شده و کندل اول آن یک شمع نزولی نسبتا بلند است. این کندل نزولی ادامه روند نزولی را مشخص می‌کند.  

کندل دوم نیز یک شمع صعودی کوچک بوده که باید در محدوده کندل اول قرار بگیرد. کندل دوم خیلی واضح به تحلیل گران نشان می‌دهد که خریداران یا سرمایه گذاران بزرگ، وارد بازار شده‌اند.  

  • کندل پایین موچین 

حال که می‌دانید کندل چیست بهتر است در صورت نیاز از الگوی پایین موچین نیز استفاده کنید. این الگو یک الگوی کندل معکوس صعودی بوده که در انتهای روند نزولی به وجود می‌آید. الگوی پایین موچین شامل 2 کندل بوده که اولی به شکل نزولی و دومی به شکل صعودی است.

البته هر 2 شمعدان تا حد زیادی شبیه به یک‌دیگر هستند. یکسان هستند. بهتر است بدانید زمانی که الگوی کندل پایین موچین ایجاد می‌شود، روند نزولی بسیار ضعیف خواهد شد. این الگو در اکثر مواقع توسط معامله‌ گران مختلف به عنوان ابزاری جهت تشخیص روند بازار از نزولی به صعودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کندل ماروبوزو سفید 

کندل ماروبوزو سفید نوعی الگوی شمعی منفرد بوده که نشان دهنده بازگشت صعودی است و بعد از یک روند نزولی شکل می‌گیرد. این کندل بدون سایه‌های پایینی یا بالایی است و بدنه صعودی بلندی دارد. کندل ماروبوزو نشان می‌دهد که خریداران حرفه‌ای و بزرگ، یک فشار خرید قوی ایجاد نموده‌اند و امکان دارد بازار روند صعودی به خود بگیرد.

  • کندل سه‌گانه داخلی 

این الگوی شمعدانی چندگانه پس از یک روند نزولی به وجود می‌آید و به طور معمول نشان دهنده معکوس شدن روند صعودی شدن یا نزولی شدن بازار است. الگو سه‌گانه داخلی از همان طور که از نامش مشخص است، از 3 کندل تشکیل شده که کندل اول یک شمع نزولی با اندازه بلند است.

کندل دوم به صورت صعودی بوده و مقداری کوچک‌تر از کندل اول است. دقت داشته باشید که این کندل باید در محدوده شمع اول قرار بگیرد. کندل سوم نیز باید به شکل بلند و صعودی باشد تا بازگشت صعودی را تایید کند.

  • کندل ستاره صبحگاهی 

از دیگر کندل‌هایی که لازم است در مقاله کندل چیست با آن آشنا شوید، می‌توان کندل ستاره صبحگاهی را نام برد. الگوی ستاره صبحگاهی جزو الگوهای نموداری شمعی چندگانه بوده که بعد از یک روند نزولی ایجاد می‌شود. این الگو در واقع بیان‌گر یک بازگشت صعودی بوده و از 3 کندل ساخته شده است.

کندل اول نشان دهنده روند نزولی، کندل دوم نشان دهنده بلاتکلیفی در بازار و کندل سوم نشان دهنده صعودی بودن بازار است. توجه داشته باشید کندل دوم باید به شکل کامل خارج از بدنه واقعی شمع اول و سوم قرار بگیرد.  

تحلیل گران با کمک این کندل‌ها می‌توانند بهتر از بلاتکلیفی و سرگردانی در بیایند.

تحلیل گران با کمک این کندل‌ها می‌توانند بهتر از بلاتکلیفی و سرگردانی در بیایند.

  • کندل ابر تیره 

الگوی ابر تیره نمونه‌ای دیگر از انواع کندل در تحلیل تکنیکال بوده که از 2 کندل تشکیل می‌شود. این کندل‌ها اغلب پیش از رسیدن سهم به مقاومت، شکل می‌گیرند و هر دو دارای بدنه بزرگی هستند. رنگ کندل اول سفید و رنگ کندل دوم نیز مشکی است.

کندل دوم به گونه‌ای بعد از برخورد قیمت دارایی به سقف قیمتی ایجاد می‌شود. بدنه آن حداقل نصفی از بدنه کندل قبلی را می‌پوشاند. در صورتی که این دو کندل در نقطه‌ای بالاتر از کندل‌های قبل به وجود آیند، نشان دهنده تغییر روند از صعودی به نزولی است.

  • کندل ستاره عصر گاهی

کندل ستاره عصر گاهی برعکس الگوی ستاره صبحگاهی در انتهای روند صعودی به وجود می‌آید و معرف تغییر وضعیت از حالت صعودی به نزولی بوده که اهمیت زیادی دارد. کندل اول این الگو به صورت صعودی بوده و قدرت صعودی زیاد را نشان می‌دهد.

کندل دوم می‌تواند به صورت نزولی یا صعودی باشد و بدنه نسبتا کوچکی دارد. بدنه کندل سوم هم در مقایسه با کندل دوم، مقداری پایین‌تر قرار می‌گیرد و به صورت نزولی است. 

  • کندل دوجی 

الگوی کندل دوجی شرایطی را نشان می‌دهد که در آن قیمت بسته شدن یا باز شدن یک دارایی هم اندازه باشد. بدنه در این کندل تقریبا نازک بوده حالت خطی دارد. دقت داشته باشید دوجی سفید یعنی خریداران در بازار خیلی قدرت ندارند و ادامه روند صعودی قیمت با شرایط فعلی اصلا امکان‌ پذیر نیست.

دوجی مشکی هم شرایطی را نشان می‌دهد که فروشندگان تضعیف شده‌اند و جهت افت قیمت دیگر روند فعلی مناسب نیست. هنگامی که کندل دوجی در بازار ایجاد می‌شود، می‌توان به گونه‌ای که خریداران و فروشندگان در بازار به تعادل رسیده‌اند، برداشت کرد.

  • کندل ستاره ثاقب 

در ادامه موضوع کندل چیست، جا دارد کندل ستاره ثاقب را هم به شما معرفی کنیم. این الگو به طور معمول در انتهای یک روند صعودی به وجود می‌آید و اهمیت زیادی دارد. در الگوی ستاره ثاقب بدنه در انتهای پایینی بوده و اندازه سایه بالایی آن نیز حدود دو برابر بیشتر از بدنه است.

دقت داشته باشید اغلب افراد متخصص در این زمینه توصیه می‌کنند در کنار این الگو حتما از ابزارهای دیگری هم بهره بگیرید تا خطر از دست رفتن سرمایه‌ تا حدود زیادی کاهش یابد. تمام تحلیل‌ گران نیز می‌توانند هر زمانی که خواستند، بدون محدودیت نسبت به عضویت در پرمیوم تریدینگ اقدام نمایند و چیزهای جدیدی یاد بگیرند.

  • کندل دار آویز 

یکی دیگر از انواع کندل‌ها در تحلیل تکنیکال، الگوی کندل دار آویز است. این کندل در انتهای یک روند صعودی، به وجود می‌آید و در آن معمولا خبری از سایه بالایی نیست. طول سایه پایینی کندل دار آویز هم بین 2 الی 3 برابر بدنه کندل است. در صورتی که رنگ این کندل مشکی باشد، یعنی تغییر روند قیمت از صعودی به نزولی دقیق‌تر بوده و نباید آن را نادیده گرفت.   

مقایسه کردن بازار مالی با استفاده از نمودار کندل بسیار راحت است.

مقایسه کردن بازار مالی با استفاده از نمودار کندل بسیار راحت است.

مهم ترین نکات آموزش کندل شناسی 

تا این قسمت از مقاله بررسی کردیم که کندل چیست ، چه ویژگی‌هایی دارد و انواع آن کدامند؟ در این جا لازم است شما را با چند نکته مهم در زمینه آموزش کندل شناسی نیز آشنا کنیم تا بعدا به مشکل برنخورید.

  • توجه داشته باشید اگر بدنه کندل از طول نسبتا بالایی برخوردار باشد، قدرت خرید یا فروش در بازار نیز به شکل قابل توجهی بالا است. 
  • همان طور که در قبل گفته شد، رنگ مشکی در این ابزارها نمایانگر قدرت بیشتر فروشندگان و رنگ سفید نشان دهنده دست برتر خریداران است.
  • سایه بلند کندل یعنی نوسان قیمت بر روی یک سهم تقریبا زیاد بوده که نباید نسبت به این موضوع بی‌توجه باشید. 
  • در صورتی که سایه بالایی بسیار بلند باشد، یعنی در حین دوره معاملاتی، خریداران توانسته‌اند قیمت دارایی را به شکل ویژه‌ای افزایش دهند اما در ادامه فروشندگان قیمت دارایی را با روشی خاص کاهش داده‌اند. دقت داشته باشید که برعکس این موضوع برای سایه پایینی هم وجود دارد. 
  • کندل‌ها معمولا زمانی کاربرد دارند که نمودار نوعی دارایی روندی نزولی یا صعودی را تجربه نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله مفید بررسی کردیم که کندل چیست و تحلیل گران چه زمانی می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند. در واقع استفاده از کندل‌ها جهت تشخیص نقاط مناسب برای خرید دارایی‌ها خیلی مناسب و کاربردی بوده اما در مقابل زمانی که صحبت از تعیین نقاط خروج از یک معامله می‌شود، نباید خیلی انتظار داشته باشید که آن‌ها به خوبی عمل کنند.

در هر شرایطی بهتر است با بهره گیری از تکنیک‌های مناسب، جلوی ایجاد ریسک را بگیرید و سرمایه خود را هم در صرافی‌های معتبری همچون بایننس نگهداری کنید. دقت داشته باشید احراز هویت در بایننس اصلا کار پیچیده‌ای نیست و هر کسی می‌تواند با طی کردن چند مرحله ساده در محیطی امن ثبت نام کند. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.