whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

مقایسه بین توکن های سهمی و توکن های کاربردی

1401/12/04 ساعت 01:28


اگرچه سکه‌ها و توکن‌های کریپتو زیر چتر بزرگ‌تر گروه ارز دیجیتال قرار می‌گیرند، اما تغییرات فنی وجود دارد که هر کدام را منحصربه‌فرد می‌کند. به عنوان یک سرمایه گذار، عاقلانه است که از این تفاوت ها قدردانی کنید. کوین های رمزنگاری و توکن های رمزنگاری در درجه اول از دیدگاه یک کاربر نهایی یکسان هستند. با این حال، نحوه ساخت آنها بر روی بلاک چین آنها را متفاوت می کند. در واقع، توکن های رمزنگاری را می توان به سه دسته بندی کرد: توکن های سهمی، توکن های امنیتی و توکن های کاربردی در این مطلب، مقایسه بین توکن های سهمی و توکن های کاربردی را نشان می دهیم. 

کاوش در انواع مختلف توکن 

قبل از پرداختن به انواع مختلف توکن، اجازه دهید ابتدا تفاوت بین توکن های رمزنگاری و سکه ها را توضیح دهیم. هر دارایی رمزنگاری در بالای یک شبکه بلاک چین عمل می کند. دارایی بومی شبکه بلاک چین، به طور دقیق، یک سکه است. به عنوان مثال، بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، سولانا (SOL)و کاردانو (ADA) همه از نظر فنی، کوین به عنوان دارایی اصلی بلاکچین مربوطه هستند. برعکس، هر دارایی رمزنگاری ایجاد شده در بالای یک شبکه بلاک چین موجود، یک توکن است. به عنوان مثال می توان به توکن توجه اولیه (BAT) به عنوان یک توکن ERC-20 در اتریوم، PancakeSwap (CAKE) به عنوان یک توکن BEP-20 در زنجیره هوشمند BNB (BSC) و سرم (SRM) که با استفاده از استاندارد توکن SPL Solana عمل می کند، اشاره کرد. علاوه بر این، توکن‌ها می‌توانند دارای ویژگی‌های چند زنجیره‌ای با استانداردهای توکن قابل همکاری برای سازگاری در شبکه‌های بلاک چین متعدد باشند.

بنابراین، توکن ها دارایی های رمزنگاری هستند که در صدر پروژه بلاک چین دیگری اجرا می شوند. علاوه بر این، می‌توانیم هزاران توکن رمزنگاری موجود را در دسته‌های مختلف دسته‌بندی کنیم. همانطور که صنعت کریپتو گسترش می‌یابد، ویژگی‌های فردی و موارد استفاده برای توکن‌ها در پروژه‌های نوآورانه و آینده نیز افزایش می‌یابد.

توکن کاربردی یا Utility چیست؟

فناوری منبع باز بدون مجوز که به بلاک چین ها و دارایی های مربوطه نیرو می دهد به این معنی است که هر کسی می تواند یک توکن ایجاد کند. در نتیجه، هزاران پروژه ارز دیجیتال در دسترس است. با این حال، فقط به این دلیل که یک توکن وجود دارد به این معنی نیست که ارزشمند است. ارزش یک توکن یا دارایی رمزنگاری شده اغلب بر اساس عرضه و تقاضای آن است، اما مسلماً مهم‌تر، کاربرد توکن است. عملیات ها و نقش های مختلفی وجود دارد که توکن ها می توانند از آنها استفاده کنند. علاوه بر این، توکن هایی که نیازهای خاصی را در شبکه های بلاک چین برآورده می کنند، در مجموع می توانند به عنوان «توکن های کاربردی» طبقه بندی شوند.

توکن های کاربردی، در ارزش اسمی، دقیقاً مانند هر ارز دیجیتال دیگر عمل می کنند. می‌توانید یک توکن کاربردی را در هر صرافی ارز دیجیتال بخرید، بفروشید و معامله کنید . علاوه بر این، سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون اجرای هیچ توکن توکن کاربردی خریداری کنند. با این حال، بیشتر توکن‌های کاربردی یک طراحی توکنومیک را اجرا می‌کنند که برای شرکت در فعالیت‌های پلتفرم و عملیات توکن ابزار سودآورتر از نگه داشتن توکن است.

موارداستفاده توکن کاربردی 

موارد استفاده توکن کاربردی 

توکن های کاربردی می توانند یک یا طیف وسیعی از عملکردهای مختلف را داشته باشند. «توکن چندکاربری» یک دارایی رمزنگاری است که دارای چندین ویژگی و موارد استفاده است. توکن های Utility اغلب برای امنیت و عملیات روان یک پروژه غیرمتمرکز حیاتی هستند. به این ترتیب، به جای پروژه ای که از یک حزب متمرکز کوچک اجرا می شود، توکن های ابزار، پروژه ها را قادر می سازند تا در سطح جهانی توزیع شده با تمرکز بر عدم تمرکز فعالیت کنند.

حق حاکمیت  

یک مورد استفاده از توکن ابزار محبوب به دارندگان حق حاکمیت بر روی برخی عملیات خاص پلت فرم ارائه می دهد. هر پروژه بلاک چین زیرساخت حاکمیتی خود را با پارامترهای تعیین کننده دارد. با این حال، غالباً حاکمیت غیرمتمرکز شامل الزامات ابزار یا نشانه حکومتی است. برخی از پروژه ها به گونه ای عمل می کنند که یک توکن برابر با یک رای است. اغلب، دارندگان توکن باید دارایی های خود را در یک پروتکل حاکمیتی به اشتراک بگذارند تا بتوانند در مورد به روز رسانی های یک پلت فرم رای دهند. مواقع دیگر، پروژه‌ها به حداقل مقدار توکن‌هایی نیاز دارند که بتوانند یک رای را به صندوق بیندازند. علاوه بر این، هر پروژه متفاوت عمل می کند.

ارائه حقوق حاکمیتی با توکن سودمندی یک ویژگی ارزشمند است زیرا جامعه به سمت دنیای غیرمتمرکزتر تکامل می یابد. این به یک پروژه اجازه می دهد تا با کاربرانش در قلب خود تکامل یافته و رشد کند و به شرکت کنندگان برای وفاداری و تعهد آنها پاداش دهد. حکمرانی غیرمتمرکز راهی مثبت برای تسهیل دسترسی، رشد و پایداری پروژه بلاک چین است.

امنیت شبکه 

یکی دیگر از موارد استفاده حیاتی برای توکن ابزار، تضمین امنیت شبکه در بلاک چین اثبات سهام (PoS) است. اولین بلاک چین (بیت کوین) و بسیاری از پروژه های در حال انجام از یک مدل اثبات کار (Pow) استفاده می کنند که از نظر محاسباتی فشرده است. PoS به‌عنوان جایگزینی برای PoW معرفی شد، که به نودها نیاز دارد تا دارایی‌ها را به اشتراک بگذارند تا در فعالیت‌های اجماع شبکه به جای صرف مقادیر فراوان انرژی مانند PoW، مشارکت کنند. در نتیجه، زنجیره های PoS بیش از 99.9٪ انرژی کمتری مصرف می کنند.

علاوه بر  صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مدل‌های اجماع PoS از امنیت بیشتری نسبت به PoW برخوردار هستند، بدون اینکه در معرض حمله 51 درصدی قرار بگیرند. همچنین، بسیاری از پروژه‌ها به دارندگان توکن ابزار اجازه می‌دهند تا دارایی‌های خود را به گره‌های اعتبارسنجی موجود واگذار کنند. به این ترتیب، دارندگان توکن ابزار پروژه می‌توانند بدون برآورده کردن معیارها و الزامات اعتبارسنجی کامل، به امنیت شبکه کمک کنند. بنابراین، هر دارنده توکن ابزار پروژه PoS این پتانسیل را دارد که بر قدرت شبکه تأثیر بگذارد.

کارمزد گاز و کارمزد معاملات 

کارمزد گاز و کارمزد معاملات 

به طور کلی دو پرداخت اضافی در معاملات در صنعت کریپتو وجود دارد: کارمزد گاز و کارمزد تراکنش. اگر یک تابع قرارداد هوشمند را اجرا می کنید، به طور مستقیم با یک بلاک چین تعامل دارید (یعنی ارسال یک تراکنش)، انرژی محاسباتی مورد نیاز است. در نتیجه، کاربران باید هزینه گاز یا هزینه سکوی کمی را برای پوشش انرژی لازم بپردازند. هر گونه سود باقی مانده به گره اعتبارسنجی/ماینر که تراکنش را تایید کرده است ارسال می شود. علاوه بر این، اگر کاربران با یک برنامه غیرمتمرکز یا متمرکز تعامل داشته باشند، ممکن است هزینه تراکنش کمی با هر معامله ای داشته باشد. این در درجه اول برای پوشش حاشیه سود برای توسعه و پایداری یک برنامه است.

یکی  دیگر از ویژگی‌های عالی توکن‌های ابزار، توانایی کاهش یا حذف هزینه‌های مشخصی در پلتفرم‌های مختلف است. هر پروژه می تواند پارامترهای خود را در مورد انحصار هزینه زمانی که کاربران توکن ابزار خود را نگه می دارند، تنظیم کند. برخی از پروژه‌ها به کاربران کاهش هزینه‌های معاملاتی را با توکن سودمند ارائه می‌کنند، با کاهش بیشتر، توکن‌های بیشتری در اختیار کاربر است. از طرف دیگر، برخی از پلتفرم‌ها ممکن است هزینه کارمزد تراکنش‌ها را برای دارندگان توکن ابزار خود حذف کنند (یا پوشش دهند). 

هویت / انحصار

توکن های Utility به صورت عمومی شفاف، امن و دارای سابقه تراکنش های تغییرناپذیر هستند. بنابراین، توکن های کاربردی می توانند به سازمان دهندگان پروژه اجازه دهند تا وفادارترین و جذاب ترین کاربران خود را تعیین کنند. این می تواند به طور قابل توجهی به کمپین های بازاریابی و روابط عمومی بینش در زمان واقعی در مورد فعالیت های عملیاتی کمک کند. علاوه بر این، توکن‌های ابزار می‌توانند به پروژه‌ها کمک کنند تا امتیازات و پاداش‌ها را برای فداکارترین کاربران خود به طور خودکار انجام دهند.

از طرف دیگر، دارندگان توکن کاربردی پروژه می توانند به رویدادها یا فعالیت ها دسترسی انحصاری داشته باشند. برخی از پروژه‌ها به‌طور خودکار دارندگان توکن‌های کاربردی را در هدایای airdrop قرار می‌دهند. همچنین داشتن یک توکن کاربردی می‌تواند به کاربران در هنگام خرید دارایی‌ها از بازار توکن غیرقابل تعویض  (NFT) تخفیف بدهد.

توکن سهمی یا Equity چیست؟ 

توکن‌های سهمی شکلی از نشانه‌های امنیتی هستند که نشان‌دهنده حقوق صاحبان سهام در یک دارایی اساسی (معمولاً یک سهام یا سهم) هستند که به صورت دیجیتالی در یک بلاک چین ثبت می‌شوند. علاوه بر این، مانند زیرساخت های قدیمی، شرایط و ضوابط قراردادی در خود توکن حقوق صاحبان سهام تنظیم می شود. به عنوان مثال، داشتن یک توکن سهام می‌تواند فرد را قادر به داشتن حق حاکمیت، اشتراک یا استحقاق بر دارایی پایه کند. از سوی دیگر، توکن‌های سهمی ممکن است فقط از عملکرد قیمتی سهام دارایی پایه پیروی کنند. به این ترتیب، این توکن‌های سهام نزدیک‌تر به توکن‌های مشتق از توکن‌های کاربردی عمل می‌کنند. با این وجود، توکن‌های سهام برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند بدون مسئولیت مالکیت، در معرض قیمت یک دارایی قرار گیرند، سودمند هستند.

توکن سهمی یا Equity چیست

مزایای توکن های سهام 

 این یک گزینه به طور گسترده آزمایش شده است. شباهت آن به انتشار سنتی سهام و مقررات قوی آن گواهی می دهد که یک گزینه مطمئن است. این توکن به شما امکان می دهد دارابی خود را، حفظ یا کنترل کنید. صدور توکن سهام می تواند منجر به فروش دارایی هایی شود که به خریداران اجازه می دهد در تصمیم گیری های شرکت یا فعالیت شما مشارکت داشته باشند یا نداشته باشند. تا زمانی که فعالیت یا شرکت شما فعالیت خود را حفظ کند، توکن‌های سهام ارزش خود را حفظ می‌کنند. اجازه می دهد تا منافع سرمایه گذاران با منافع شرکت هماهنگ شود.

توکن کاربردی یا توکن سهمی کدام بهتر است؟

اکنون که انواع موارد استفاده یک توکن کاربردی را می‌دانیم، بیایید بررسی کنیم که چه تفاوتی با توکن‌های سهمی دارد. توکن های کاربردی و توکن های سهمی گاهی به جای هم نامیده می شوند. با این حال، این کاملا دقیق نیست. در حالی که توکن های کاربردی و سهمی دارای ویژگی های مشابهی هستند، تفاوت های اساسی بین این دو نیز وجود دارد.

توکن‌های سهمی بسط فرآیند فکری مشابه عرضه‌های عمومی اولیه برای سرمایه‌گذارانی است که با مفهوم سرمایه‌گذاری سهام آشنا هستند، در حالی که کسانی که می‌خواهند ریسک کنند می‌توانند در یکی از توکن‌های کاربردی سرمایه‌گذاری کنند.
یکی از تمایزهای قابل توجه بین توکن های کاربردی و سهمی این است که اولی غیرقابل تنظیم است زیرا به جای سرمایه گذاری خاص در یک دارایی یا شرکت مانند توکن های سهمی، دسترسی به یک سرویس را فراهم می کند.

برای کسانی که نمی‌دانند آیا توکن‌های کاربردی ممکن است مبادله شوند، پاسخ این است که آنها از این نظر با توکن‌های سهمی یکسان هستند و می‌توانند در صرافی‌های مختلف معامله شوند.

برای ایجاد بازده برای دارندگان توکن، توکن های کاربردی باید در برابر امکانات خدمات شرکت صادرکننده و افزایش احتمالی تقاضا متعادل شوند.

برای ایجاد بازده برای دارندگان توکن، توکن های کاربردی باید در برابر امکانات خدمات شرکت صادرکننده و افزایش احتمالی تقاضا متعادل شوند.

از سوی دیگر، توکن‌های سهمی توسط کسب‌وکارهای موجود تنظیم و صادر می‌شوند و به دارندگان توکن حق رای می‌دهند که به آنها اجازه می‌دهد در عملیات شرکت کنند.

دارندگان توکن کاربردی ممکن است نتوانند در مورد جهت پروژه بازخورد یا رأی دهند. همه تصمیمات ممکن است در دست بنیانگذاران و توسعه دهندگان متمرکز شود.

این را با توکن‌های سهمی مقایسه کنید، که مانند سهام یک شرکت عمل می‌کنند و به دارنده اجازه می‌دهند حرف بیشتری در مورد آینده پروژه داشته باشند.

به بیان ساده، در حالی که قیمت توکن‌های سهام و ابزار مفید ممکن است نوسان داشته باشند، تفاوت اصلی این است که توکن‌های سهمی به دارنده حقوق مالکیت می‌دهند، در حالی که توکن‌های کاربردی به عنوان کوپن عمل می‌کنند و به دارندگان سهام مالکیت در پلتفرم شرکت یا دارایی دیگری نمی‌دهند.

نتیجه گیری 

به نظر می‌رسد که توکن‌های سهمی گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاران جدید ارز دیجیتال هستند، زیرا آنها گسترش سهام در بازار سهام سنتی هستند و ایده ساده‌تری برای درک هستند. از آنجایی که تحلیل بازار قیمت ارز دیجیتال ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد ، دسترسی به سیگنال ارز دیجیتال که معتبر و برتر باشد مهم است. بنابراین عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت برای دسترسی روزانه کاربران به سیگنال فارکس ، سیگنال فیوچرز و ده ها سیگنال برتر جهانی دیگر توصیه می شود.

همچنین برای بهره مندی از خدمات دیگر پرشین الیت به پنل های احراز هویت بایننس، خرید تتر و فروش اندیکاتور VIPمراجعه کنید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.