whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

NFT چیست و چه تفاوتی با سایر توکن ها دارد؟

1400/09/01 ساعت 02:23


با NFT آشنا شوید. یکی از انواع دارایی‌های یکتا در بازار ارزهای دیجیتال، توکن غیر مثلثی یا همان NFT ها هستند. این واحد از ارزهای دیجیتال بر خلاف اتریوم، بیت کوین و سایر آلت‌کوین‌ها که جز ارزهای مثلثی هستند، ویژگی‌های بسیار خاص و منحصر به فردی دارند که باعث شده از دیگر واحدهای رمزارزها در بازار ارزهای دیجیتال متمایز شوند.

برای اینکه بتوانید مفهوم این ارزهای دیجیتال را درک کنید باید قبل از هر چیزی با مثلثی بودن و غیر مثلثی بودن آشنا شوید. در بازارهای مالی و علم اقتصاد به دارایی‌های که بتوان آن‌ها را تعویض کرد دارایی‌های مثلثی یا قابل تعویض می‌گویند. در این نوع از دارایی‌ها نمی‌توانیم ارزش واحدی را بیشتر یا کمتر تلقی کنیم. در ادامه بیشتر با این دارایی‌ها و مزیت‌هایی که دارند آشنا می‌شویم.

در دنیای مالی دیجیتال که پر از پیچ و خم است، سیگنال‌ فیوچرز، سیگنال فارکس و سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت همچون فانوسی در شب تاریک هدایتگر شما هستند. با استفاده از کانال سیگنال ارز دیجیتال که با دقت برای شما آماده شده، سفر موفقیت‌آمیزی را آغاز می‌کنید. پیشنهاد‌های ما در زمینه سبد ارز دیجیتال، مشاوره بازارهای مالی و خدمات احراز هویت بایننس، چهارچوبی امن و مطمئن برای پیشرفت شما فراهم می‌آورد.

دارایی‌های مثلثی چه ویژگی‌هایی دارند؟

بیشتر دارایی‌ها از جمله ارزهای دیجیتال یا پول‌های کاغذی در دسته دارایی‌های مثلثی قرار می‌گیرند. برای مثال یک اسکناس 200 دلاری نسبت به یک اسکناس 200 دلاری دیگر ارزش یکسانی دارد و می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. همچنین شما امکان خرید مقدار مشخصی کالا را با هر دو این اسکناس‌ها دارید اما در صورتی که این اسکناس را به کسی بدهید و انتظار داشته باشید همان اسکناس را دریافت کنید اشتباه است بلکه معادل آن اسکناس را شما دریافت می‌کنید.

تعداد دارایی‌های ارز دیجیتال NFT بسیار زیاد است، اما به طور کلی به کالاهایی که در دسته ابزار قرار نگیرند، دارایی یا توکن غیر مثلثی گفته می‌شود. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به لپ‌تاپ، گوشی، خودرو و ... اشاره کرد. برای اینکه بتوانید یک دارایی را در دسته مثلثی یا غیر مثلثی قرار دهید باید شرایط کلی را بررسی کنید. حتی در برخی از مواقع مفهوم این دارایی‌ها می‌تواند به تفکرات شخصی افراد بستگی داشته باشد.

 

image

NFT

تعویض پذیری چه مفهومی در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

همانطور که می‌دانید ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند. برای مثال تصور کنید که برای پرداخت کالایی معادل یک بیت کوین می‌توانید آن را به صورت چند تراکنش یا فرم یک بیت کوین کامل پرداخت کنید. در واقع موضوع مهم در این جا جمع مقادیر پرداخت شده است که باید معادل یک بیت کوین باشد. زمانی که بیت کوین انتشار پیدا کرد ویژگی‌های دیگری از جمله امن بودن، شفافیت و قابل تایید بودن به این نوع رمزارز نسبت داده شد.

همچنین بلاک‌چین این ارز دیجیتال توانست همانند یک بانک عمل کند. با کمک بیت کوین تاریخچه تراکنش‌ها به صورت غیر متمرکز ذخیره شدند اگرچه قرار بود ارزش آن‌ها به اندازه یک ارز باشد. با گذر زمان ویژگی‌های بیشتری برای بیت کوین تشخیص داده شد و تمامی آن‌ها نیز در جهت غیر متمرکز شدن تراکنش‌ها به کار گرفته شد. زمانی که پیچیدگی داده‌های غیر متمرکز زیاد شد، استانداردهای جدیدی برای یکسان کردن برنامه‌ها و توکن‌های جدید ارائه شد.

توکن غیر مثلثی چیست؟

توکن غیر مثلی جز دارایی‌های دیجیتال است. این توکن‌ها نه تنها یونیک هستند بلکه با سپرده شدن در یک بلاک‌چین امکان انتقال دادن آن را نیز کسب می‌کنید. توکن‌های NFT دارای هویت یکتایی در قراردادهای هوشمند هستند. این داده‌ها باعث ایجاد تمایز بین آن‌ها می‌شوند در نتیجه نمی‌توان به صورت مستقیم آن‌ها را با توکن‌های دیگری جایگزین کرد. احتمالا می‌دانید که بلاک‌چین همانند یک دفتر کل عمل می‌کند و وظیفه نگه‌داری از اطلاعات را دارد.

در نتیجه مالکیت توکن‌های غیر مثلثی نیز در بلاک‌چین ذخیره و نگه‌داری می‌شود. این داده‌ها به صورت اشتراکی بین تمامی پردازنده‌ها قرار می‌گیرند و نمی‌توان به هیچ عنوان آن‌ها را دستکاری کرد. این توکن‌های غیر مثلثی را مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین می‌توان در کیف پول دیجیتال نگه‌داری کرد و انتقال داد. مالکیت این توکن‌ها متعلق به صاحب کیف پول است. لازم به ذکر است این توکن‌ها سه ویژگی مشخص دارند که آن‌ها را ارزهای دیجیتال متفاوت می‌کند:

 

image

توکن غیر مثلثی

• از جمله ویژگی‌های توکن‌های غیر مثلثی، یونیک بودن آن‌ها است. هر یک از این توکن‌ها دارای مشخصات خاصی هستند که در توکن‌های دیگر وجود ندارد.

• کمیاب بودن از دیگر ویژگی‌های توکن‌های NFT است. این توکن‌ها به صورت محدود تولید می‌شوند حتی در بسیاری از مواقع تنها یک واحد از این توکن‌ها تولید می‌شود.

• امکان تقسیم کردن یا جدا کردن این توکن‌ها وجود ندارد، ارزهای دیجیتال مثلثی را می‌توان تقسیم کرد برای مثال برای خرید بیت کوین شما نیازی نیست حتما یک واحد کامل بیت کوین خریداری کنید بلکه می‌توانید یک هزارم واحد از این ارز دیجیتال را خریداری کنید. اما توکن‌های NFT قابل تقسیم نیستند و تنها باید به صورت یک واحد کامل و مجزا آن‌ها را تهیه کنید.

مزیت‌های NFT چیست؟

همزمان با پیدایش اینترنت دارایی‌ها، توکن‌های غیر مثلثی نیز در فضای مجازی کاربردهای بسیاری پیدا کردند. برای مثال به کمک این توکن‌ها شما می‌توانید کاراکترهای کامپیوتری را ذخیره کنید. در واقع توکن غیر مثلثی نوع پیشرفته‌تری از دارایی‌های دیجیتال غیر مثلثی هستند. این توکن‌ها به دو دلیل عمده و سودمند ایجاد شده‌اند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

• NFT دارای مالکیت حقیقی است. در واقع شما مالکیتی در برابر دارایی‌های دیجیتال غیر مثلی ندارید. برای مثال شما می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های مجازی حساب کاربری برای خود ایجاد کنید اما در نهایت مالک واقعی آن اکانت، شرکت و موسسه تولید کننده آن پلتفرم است. به دلیل اینکه توکن‌های غیر مثلثی با کمک بلاک‌چین ثبت و توزیع می‌شوند، کاربران آن‌ها دارای مالکیت حقیقی هستند.

• با کمک توکن‌های غیر مثلثی شما می‌توانید انتقال و مبادله داشته باشید. این توکن‌ها را می‌توانید به سادگی در کیف پول‌های دیجیتال نگه‌داری کنید و در معاملاتی که در صرافی‌ها انجام می‌شود از آن‌ها استفاده کنید. بازارهای مختلفی هستند که از این توکن‌ها استفاده می کنند از جمله این بازارها می‌توان به MarkersPlace, OpenSea, SuperRare و ... اشاره کرد. به کمک این توکن‌ها می‌توانید بلیط و دارایی‌های مختلفی را به فروش برسانید یا از دیگر کاربران خریداری کنید.

 

image

بازار ارزهای دیجیتال

کاربرد توکن‌های NFT چیست؟

• از NFT برای کپی رایت آثار هنری استفاده می‌شود. چرا که این توکن‌ها در بلاک‌چین ثبت می‌شوند و با داشتن کلید خصوصی مالکیت شخص برای آن اثر هنری ثبت می‌شود. با حذف واسطه‌ها در این سیستم هنرمندان به سود بیشتری دست پیدا می‌کنند.

• داشتن کلکسیونی از دارایی‌های دیجیتال می‌تواند سود زیادی داشته باشد. برای مثال در صورتی که کارت یک بازیکن مشهور فوتبال به توکن تبدیل شود و در اختیار شما قرار بگیرد ارزش آن افزایش پیدا می‌کند.

• شما در بازی‌های کامپیوتری نمی‌توانید یک لباس یا اشیا را به فروش برسانید اما در صورتی که کاراکترهای بازی به توکن تبدیل شوند به سادگی می‌توان آن‌ها را در خارج از محیط بازی و صرافی‌های کریپتو به فروش رساند. لازم به ذکر است از آن جایی که این بازی‌ها بر پایه بلاک‌چین توسعه پیدا کرده‌اند، توکن‌های NFT در آن‌ها رایج شده‌اند.

• در تیم توسعه اتریوم انتقال مالکیت با تبدیل کردن دامنه‌های اتریوم به توکن‌های NFT امکان پذیر شده است. به همین جهت با حذف واسطه معاملات به سادگی و بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام می‌شوند. این کار باعث گسترش پیدا کردن مالکیت دارایی‌های مجازی می‌شوند و افراد می‌توانند به واسطه این توکن‌ها اقدام به خرید و فروش خانه یا سایر دارایی‌ها کنند.

• به واسطه نوآوری که در توکن‌های غیر مثلثی و بلاک‌چین‌ها به وجود آمده است می‌‌توان تمامی دارایی‌های واقعی را به NFT تبدیل کرد. برای مثال شما می‌توانید خانه یا ملک را به این توکن‌ها تبدیل کنید. به همین جهت به سادگی می‌توانید روی این دارایی‌ها معاملاتی را نیز انجام دهید. اگر چه این روش هنوز توسط برخی از مقام‌های قضایی و حقوقی تایید نشده است اما زمان زیادی برای اینکه هرکسی دارایی خودش را روی گوشی داشته باشد، نخواهد گذشت.

• هر شخصی دارای هویت یکتا و منحصر به فردی است. می‌توان تمامی این مشخصات را در قالب یک توکن تبدیل کرد تا هر شخص بتواند داده‌های خودش را مدیریت کند.

 

image

NFT

نحوه ایجاد توکن NFT چگونه است؟

بلاک‌چین اتریوم بهترین میزبان برای توکن‌های غیر مثلثی است. تا به امروز استانداردهای مختلفی برای تولید این توکن‌های NFT بر روی این بلاک‌چین عرضه شده است که در ادامه اساسی‌ترین استانداردها برای تولید توکن غیر مثلثی در این بلاک‌چین را بررسی می‌کنیم.

• از اولین استانداردهای که جهت تولید NFT در روی شبکه اتریوم برای بازی کریپتوکیتیز ایجاد شد، استاندارد ERC721 است. به واسطه این استاندارد مالکیت هر توکن به وسیله آدرسی که برای آن تعیین شده است و به واسطه این آدرس می‌توان به نقل و انتقالات را انجام داد. لازم به ذکر است زبان برنامه‌نویسی که برای این توکن‌ها استفاده شده است زبان Solidity است.

• از دیگر استانداردهایی که برای تولید توکن‌های نیمه مثلثی استفاده می‌شود استاندارد ERC1155 است. از این استاندارد معمولا برای درک توکن semi-fungible استفاده می‌شود.

 

image

توکن غیر مثلثی

لازم به ذکر است بلاک‌چین‌های دیگری مانند Cosmos و EOS نیز قابلیت حمایت از قراردادهای هوشمند و انتشار توکن‌های غیر مثلثی را نیز دارند. اگر چه توسعه دهندگان این توکن‌ها استفاده از بلاک‌چین اتریوم را ترجیح می‌‌دهند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم توکن‌های NFT جز دارایی‌های یکتا است که بر روی بلاک‌چین ذخیره و نگه‌داری می‌شوند. این توکن‌ها بسیار شبیه به سایر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم هستند اما با این تفاوت که هر واحد از توکن‌های NFT  مشخصات منحصر به فرد و متفاوتی دارند. در این مقاله تلاش کردیم شما را با این توکن غیر مثلثی آشنا کنیم تا بتوانید از این نوع دارایی دیجیتال نیز در زندگی روزمره خود استفاده کنید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.