whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

آربیتاژ مثلثی چیست؟

1402/04/02 ساعت 17:39


با توجه به اینکه اکثریت جمعیت در حال حاضر صاحب یک گوشی هوشمند هستند، مردم از آن برای کمک به خود استفاده می کنند تا از این منبع تکنولوژیکی بهترین استفاده را ببرند. از جمله ایجاد سود دلاری از طریق سرمایه گذاری های خود. آربیتاژ مثلثی یکی از این سرمایه گذاری هاست. 
 
اگرچه ممکن است برای معامله گران پیشرفته پیچیده و انحصاری به نظر برسد، این مقاله پتانسیل این فرصت ارزشمند را روشن می کند و اینکه چگونه می توانید به راحتی از مزایای کوتاه مدت نیز برخوردار شوید. اما ابتدا بیایید مفهوم آربیتاژ را درک کنیم.

شما می توانید در سایت پرشین الیت به راحتی با خرید اشتراک سیگنال ارز دیجیتال, سیگنال فارکس و سیگنال فیوچرز ترید کرده و سود های فوق العاده‌ای کسب کنید. همچنین می توانید از طریق سایت ما به راحتی احراز هویت بایننس را انجام دهید. کافی است در کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی عضو شوید.

آربیتاژ

دارایی های مختلف با حجم بالا در صرافی های مختلف در هند معامله می شود. با این حال، به دلیل ناکارآمدی بازار و تفاوت تقاضا-عرضه، قیمت طبقات دارایی ممکن است در پلتفرم‌ها متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شده باشید که سهام یک شرکت خاص در بورس ملی و بورس بمبئی قیمت های متفاوتی دارد. سرمایه گذاران این را به عنوان یک فرصت بالقوه سودآور می بینند.

آربیتاژ خرید و فروش همزمان هر یک از اوراق بهادار مانند سهام، کالا، اوراق قرضه، ارز و غیره در بازارهای مختلف به منظور کسب سود از اختلاف قیمت است. این سرمایه گذاران که آربیتاژور نامیده می شوند، در مورد تفاوت قیمت تحقیق می کنند و اوراق بهادار را از یک بازار با قیمت کمتر خریداری می کنند و در بازار دیگری با قیمت بالاتر می فروشند.

آربیتاژ مثلثی

آربیتاژ مثلثی عبارت است از خرید و فروش همزمان سه ارز مختلف و تلاش برای بهره برداری از ناهماهنگی بین نرخ های مبادله آنها. سود زمانی به وجود می آید که نرخ های متقاطع سه ارز واقعاً مطابقت نداشته باشند. مثلاً کسی روپیه را به دلار آمریکا تغییر می‌دهد. از دلار آمریکا، سپس آنها را به یورو تبدیل می کند. وقتی او این کار را کرد، زمانی که او به جای تبدیل مستقیم روپیه به یورو، سود کسب کرد، آربیتاژ به وجود آمد.

طبق تعریف، زمانی که مزیت احتمالی در آربیتاژ در مبادلات ارزی وجود داشته باشد، این فرصت آربیتاژ بین سه ارز به عنوان آربیتاژ مثلثی شناخته می شود. چنین تفاوت قیمتی اغلب نتیجه یک بازار بیش از حد ارزش گذاری شده و دیگری کم ارزش است.

معامله‌گر سه معامله همزمان انجام می‌دهد، یک ارز را می‌خرد و دیگری را می‌فروشد، که ارز پایه سومین ارز است. چرا؟ زمانی که بین نرخ مبادله و نرخ ارز متقابل ذکر شده تفاوت وجود داشته باشد، فرصت آربیتاژ ایجاد می شود.

این سناریو ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یک ارز در برابر یک ارز بیش از حد ارزش گذاری شود اما در برابر ارز دیگر ارزش کمتری داشته باشد. در آربیتاژ مثلثی، سرمایه‌گذار با تبدیل مبلغی به یک نرخ (EUR/USD)، سپس تبدیل به نرخ دیگر (EUR/GBP)، و در نهایت به اصلی (USD/GBP) با حداقل هزینه‌های معاملاتی معامله می‌کند.

در دنیای واقعی، فرصت های آربیتاژ به ندرت ایجاد می شود. معامله گران ارز خارجی (فارکس) معمولاً تجهیزات یا برنامه های کامپیوتری پیچیده ای برای خودکارسازی فرآیند دارند. بنابراین، سود را به دلیل تاخیر در پردازش تراکنش به حداقل می رساند. علاوه بر این، فرصت های آربیتاژ به دلیل هزینه های معامله کاهش می یابد.

نحوه کارکرد آربیتاژ مثلثی

شانس آربیتاژ در بازار فارکس کم است. با این حال، برخی از معامله گران فارکس ممکن است همچنان آن را دریافت کنند، به خصوص آنهایی که فعالانه در بازار فارکس (فرکانس بالا) معامله می کنند. با استفاده از الگوریتم های پرسرعت می توانند به سرعت خطاهای قیمت را تشخیص دهند. وقتی روی رادار ظاهر می شوند، بلافاصله تراکنش های لازم را انجام می دهند.

از آنجا که آنها چندین بازیکن را درگیر می کنند، الگوریتمی را برای شناسایی و اجرای هر فرصت آربیتاژ سریعتر از رقبا ابداع می کنند. هنگامی که معامله گران تلاش های مشابهی انجام می دهند، در نهایت سرعت اجرای معاملات در بازار فارکس را افزایش می دهد. این در نهایت منجر به بازار کارآمدتر و کاهش فرصت‌های آربیتاژ آینده می‌شود.

فرض کنید یک معامله گر فرصت آربیتاژ بین دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس پیدا کند. با نرخ مبادله EUR/USD در 1.2، معامله گر 0.83 یورو را با 1 دلار خریداری می کند. سپس یورو برای خرید پوند به قیمت 0.90 EUR/GBP استفاده می شود. معامله‌گر اکنون 0.75 پوند دارد که از آن برای بازخرید دلار آمریکا به قیمت 0.72 USD/GBP استفاده می‌کند.

 معامله گر در نهایت به این روش 1.04 دلار دریافت می کند. اکنون، معامله‌گری که تنها 100 دلار سرمایه‌گذاری می‌کند، تنها 4 دلار سود خواهد داشت. به همین ترتیب، اگر سرمایه گذاری 10000 دلار باشد، سود آن 400 دلار است. با این حال، اگر معامله با موفقیت انجام نشود، معامله گر ممکن است تمام پول خود را از دست بدهد.

مثال آربیتاژ مثلثی

بطور مثال، شما 1 میلیارد IDR دارید. نرخ مبادله روپیه، یورو و دلار آمریکا را به صورت زیر فرض کنید:

  • IDR14,019 / USD
  • USD1.11 / EUR
  • 15610 IDR / EUR

از این داده ها، ممکن است فرصتی برای گرفتن مزیت آربیتاژ داشته باشید. ترفند این است:

  • ابتدا با روپیه ای که دارید دلار آمریکا می خرید. از 1 میلیارد IDR که دارید، 71,332 USD = 1,000,000,000 / 14,019 IDR دریافت می کنید.
  • سپس، دلار آمریکا را به یورو به مبلغ 64,263 یورو = 71,332 USD / 1.11 می فروشید.
  • سپس، یورو خود را به روپیه تبدیل می کنید. شما 1,003,143,096 IDR = 15,610×64,263 یورو دریافت خواهید کرد.
  • برای محاسبه سود آربیتاژ، آخرین نتیجه تبدیل را از واحد پول روپیه اولیه خود کم می کنید. IDR1,003,143,096 – IDR1,000,000,000 = IDR3,143,096. بنابراین، با فرض اینکه کارمزد تراکنش یا مالیات وجود نداشته باشد، 3.14 میلیون IDR سود کسب خواهید کرد.

 دلایل  اینکه آربیتاژ مثلثی به ندرت مطرح می شود.

فرصت های آربیتاژ مثلثی به ندرت در دنیای واقعی به وجود می آیند. پلت فرم خودکار معاملات را حتی کارآمدتر می کند و فرصت های آربیتاژ را کاهش می دهد. علاوه بر این، کارمزد معاملات و مالیات می تواند هرگونه مزیت ناهماهنگی نرخ ارز در بازار ارز را از بین ببرد.

بازار فارکس بسیار رقابتی است و بازیگران زیادی مانند معامله‌گران فردی و سازمانی دارد. رقابت ناکارآمدی ها را کاهش می دهد و عملکرد بازار را بهبود می بخشد. بنابراین، فرصت های آربیتاژ زیاد دوام نمی آورند. ممکن است در عرض چند ثانیه ظاهر شود و ناپدید شود.

آربیتاژ مثلثی خودکار

پلتفرم‌های معاملاتی خودکار با ایجاد الگوریتمی که به طور خودکار معامله را در صورت رعایت معیارهای خاص انجام می‌دهد، اجرای تراکنش را ساده‌تر کرده است. یک معامله گر می تواند قوانینی را برای ورود و خاتمه یک تراکنش در یک پلت فرم معاملاتی خودکار مشخص کند و کامپیوتر بر این اساس معامله را اجرا می کند.

هنگام در نظر گرفتن آربیتاژ مثلثی خودکار، مزایای زیادی وجود دارد، مانند توانایی ارزیابی داده های تاریخی قبل از هر تصمیم مهم. آربیتاژ مثلثی وقتی به صورت خودکار اداره می شود با پتانسیل کامل کار می کند. از آنجایی که بازار اساساً یک سیستم خود تصحیح کننده است، معاملات به سرعت زمانی که یک فرصت آربیتاژ پدیدار می شود رخ می دهد و سپس چند ثانیه بعد محو می شود.  

از سوی دیگر، سرعت بازارها و همچنین پلتفرم های معاملاتی الگوریتمی ممکن است علیه معامله گران عمل کند. آربیتاژ مثلثی، مانند هر آربیتاژ دیگری، اصولاً یک سود بدون ریسک است. از سوی دیگر، یک معامله گر در صورتی که زمان زیادی برای تکمیل معامله و تغییر نرخ مبادله ببرد، ممکن است ضرر کند. اگر معامله‌گران نتوانند یک قیمت موفق را قبل از گذشت چند ثانیه قفل کنند، این یک ریسک اجرایی است.

جنبه دیگری که باید در نظر داشت این است که تغییرات قیمت گذاری در نرخ های ارز (در صورت وجود) در آربیتاژ مثلثی بسیار جزئی است. با توجه به نحوه عملکرد مبادلات ارز خارجی در بازارها، اختلاف قیمت بین ارزها به حاشیه بسیار کمی محدود می شود. در نتیجه، در طول فرصت مبادله آربیتاژ مثلثی به مقدار زیادی پول نیاز است.

مبانی آربیتاژ مثلثی

همانطور که قبلا توضیح داده شد، آربیتاژ مثلثی عمل استفاده از فرصت آربیتاژ بازار ارز است که از اختلاف قیمت بین سه ارز مختلف ناشی می شود. وقتی بازار ضمنی است و هر دو نرخ مبادلات متقابل مطابقت ندارند، یعنی کمی متفاوت هستند، در این صورت فرصتی برای سود بردن از آربیتاژ با قفل کردن آن وجود دارد.

یک معامله گر آربیتاژ یک سود بدون ریسک از شکافی که در معامله دوم رخ می دهد، قفل می کند، زمانی که بازار از هر دو نرخ ارز عبور می کند و همچنین نرخ ارز متقاطع ضمنی، مطابقت ندارد. تنها در صورت وجود ایرادات در بازار می توان یک توافق پرسود انجام داد.

هنگامی که شانس آربیتاژ مثلثی سودآور رخ می دهد، معامله گران معاملاتی را انجام می دهند که بیشترین مزیت ها را از معایب حذف می کند و قیمت ها تا زمانی که فرصت از بین برود در نوسان هستند. با این حال، در دنیای واقعی، احتمالات آربیتاژ مثلثی نادر است.

رقابت گسترده ای بین بازاریابان فارکس، معامله گران نهادی و سایر بازیگران وجود دارد. رقابت در بازار به طور مداوم ناکارآمدی بازار را اصلاح می کند. بنابراین، احتمالات آربیتاژ کوتاه مدت است. علاوه بر این، معاملات ارزهای دیجیتال از روش آربیتاژ مثلثی نیز استفاده می کند.

 بازارها و مبادلات ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، اما فرصت های آربیتاژ بیشتری نسبت به بازارهای ارز سنتی ارائه می دهند. با یک استراتژی آربیتاژ مثلثی خوب، می توان در کسری از ثانیه سود خوبی به دست آورد. بیایید درک کنیم که چگونه این مسئله کار می کند.

1. یک فرصت آربیتاژ مثلثی را شناسایی کنید. تنها زمانی که نرخ مبادله اعلام شده با بازار ضمنی نرخ مبادله متقابل متفاوت باشد، احتمال آربیتاژ مثلثی به وجود می آید. 

معادله زیر نرخ مبادله را محاسبه می کند، که نرخی است که در بازار بر اساس نسبت دو ارز متفاوت از ارز انتخاب شده به عنوان پایه پیش بینی می شود. 

 A/B x B/C x C/A = 1

ارز در نظر گرفته شده به عنوان پایه A است، در حالی که دو ارز دیگر برای مبادله B و C در این معادله هستند. اگر معادله برابر با واحد نباشد، یک فرصت آربیتاژ ممکن است رخ دهد.

2. پس از تایید یک فرصت آربیتاژ ، معامله گر باید تفاوت بین نرخ مظنه و متقاطع را تعیین کند.

3. اگر تفاضل (بین نرخ مظنه و متقاطع) برای ایجاد سود در معامله پس از هزینه ها اولیه و اضافی کافی باشد، معامله گر باید مرحله اول را اجرا کند. مثل مبادله یک پول با پول دیگر است.

4. اکنون، معامله گر باید به سرعت کوین دوم را با کوین سوم مبادله کند. این مرحله دوم فرآیند چانه زنی است.

5. معامله گر در مرحله آخر (و مرحله سوم) ارز سوم را به ارز پایه برمی گرداند.  

بانک‌های چندملیتی خاص با کاهش فاصله پیشنهادی خرید بیش از نرخ ضمنی اسپرد پیشنهادی خرید و فروش متقابل، به‌عنوان بازارساز بین ارزها عمل می‌کنند. بازارسازان به طور طبیعی با قیمت های پیشنهادی و درخواستی نرخ ارز متقابل ضمنی منضبط می شوند.

 زمانی که نرخ ارز اعلام شده بانک ها از قیمت های مبادله ای متقابل متفاوت است، تاجری که متوجه تفاوت می شود می تواند از تکنیک آربیتاژ مثلثی برای بهره مندی از تفاوت استفاده کند.

آیا آربیتاژ مثلثی همیشه بدون ریسک است؟

وجود صرف فرصت‌های آربیتاژ مثلثی به این معنی نیست که یک استراتژی مبتنی بر قیمت‌گذاری نادرست ارز برای تجارت به طور مداوم سودآور خواهد بود. با استفاده از پلتفرم تجارت الکترونیک، تراکنش های تشکیل دهنده یک معامله آربیتاژ مثلثی را می توان بسیار سریع ارسال کرد.     

در عین حال، بین یافتن چنین گزینه‌ای، شروع معاملات و رسیدن معاملات به معامله‌گر که قیمت‌گذاری اشتباه را اعلام می‌کند، فاصله زمانی وجود دارد. حتی اگر تاخیرها فقط برای کسری از ثانیه باشد، مهم تلقی می شوند.

در صورتی که یک بانکدار یا یک معامله گر معامله مثلثی را تنظیم کند، اگر هر معامله یک دستور محدود باشد که فقط با قیمت آربیتاژ انجام می شود و قیمت به دلیل فعالیت در بازار یا قیمت متفاوتی توسط یک معامله تغییر می کند، پایان نمی یابد. شخص ثالث در این مثال، برای بستن معامله به اندازه حرکت قیمتی که شرایط آربیتاژ را از بین می برد، از معامله گر هزینه دریافت می کند.

بسیاری از بازیگران بازار برای هر فرصت آربیتاژ در بازار ارز رقابت می کنند. برای اینکه آربیتاژ سودآور باشد، یک معامله گر باید هر فرصتی را سریعتر و کارآمدتر از رقبا کشف کند. به گفته برخی از محققان، آربیتاژورهای حاضر در رقابت احتمالاً به تلاش برای بهبود سرعت اجرای معاملات خود در یک "مسابقه تسلیحاتی" تجارت الکترونیکی ادامه خواهند داد.  

سوالات متداول

1. آیا می توانید از آربیتراژ مثلثی برای ایجاد سود استفاده کنید؟

بله، آربیتراژ مثلثی یک روش قانونی برای کسب سود و سود از طریق معامله دو ارز بین بازارهای مختلف است. با این حال، مبالغ هنگفتی که توسط سرمایه گذاران و معامله گران معامله می شود، نباید به صورت غیرقانونی به عنوان پول سیاه تهیه شود.

2. چه چیزی آربیتراژ را ممکن می کند؟

آربیتراژ زمانی اتفاق می افتد که اوراق بهادار در یک بازار خریداری شود و همزمان در بازار دیگری به قیمت بالاتر فروخته شود. تفاوت موقت قیمت یک دارایی بین دو بازار به معامله گران اجازه می دهد تا سود خود را قفل کنند.

3. آربیتراژ چگونه بازارها را کارآمد می کند؟

معامله گران آربیتراژ در مسیر کسب سود، کارایی بازارهای مالی را افزایش می دهند. همانطور که آنها خرید و فروش می کنند، تفاوت قیمت بین دارایی های یکسان یا مشابه کاهش می یابد. دارایی های با قیمت پایین تر پیشنهاد قیمت می شوند، در حالی که دارایی های با قیمت بالاتر فروخته می شوند.

کلام آخر

آربیتاژ یک فرصت سودآور کوتاه مدت است که توسط ناکارآمدی بازار ایجاد می شود. امکان آربیتاژ نباید در یک محیط ایده آل که قیمت ها قابل کشف است وجود داشته باشد. حتی با این حال، فرصت های آربیتاژ مثلثی نادر است. برای شناسایی فرصت آربیتاژ مثلثی به ابزارهای قدرتمند معاملاتی خودکار نیاز دارید.

هنگامی که الزامات خاصی برآورده شد، برنامه یک تراکنش را شروع می کند. هنگامی که شرایط بازار اجازه می دهد، آربیتاژ مثلثی یک تکنیک موثر برای ایجاد سود بدون ریسک است. پیشنهاد ویژه ما به شما کاربر عزیز این است که به کانال سیگنال ارز دیجیتال ما بپیوندید و درآمد دلاری داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.