whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

معرفی ارز دیجیتال Streamr (DATA)

1401/11/21 ساعت 04:56


در این مقاله قصد داریم شما را با شبکه استریمر (Streamr) و توکن دیتا (DATA) آشنا کنم و تقریبا هر چیزی پیرامون ارز دیجیتال Streamr و توکن (DATA) وجود دارد، مورد بررسی قرار دهیم. ببینیم شبکه Streamr و توکن DATA چیست و چگونه کار می‌کند. چه تیمی پشت این پروژه هوش مصنوعی قرار دارد و چگونه می‌توانیم بر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

یادآور می‌شویم با عضویت در بهترین گروه ارز دیجتال یعنی کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی می‌توانید نسبت به انواع سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فیوچرز و سیگنال فارکس آگاهی کسب کنید. همچنین پرشین الیت امکانات و خدمات خوبی چون رصد قیمت ارز دیجیتال به شکل لحظه‌ای، امکان فروش اندیکاتور vip، احراز هویت بایننس و خرید تتر را به معامله‌گران ارز دیجیتال ارائه می‌کند.

مقدمه ای بر شبکه هوش مصنوعی استریمر (Streamr)

در آینده، وسایل خودران زیادی در جامعه خواهیم داشت. به عنوان مثال، یک خودروی الکتریکی خودران را در نظر بگیرید. این خودرو و سایر دستگاه‌ها برای عملکرد بهتر به داده نیاز دارند. خودرو نه تنها به اطلاعاتی در مورد محل نقاط شارژ نیاز دارد، بلکه در مورد قیمت این نقاط شارژ نیز به اطلاعات زیاید نیاز دارد. همچنین اطلاعاتی پیرتمون ترافیک، سایر خودروها و پیش بینی آب و هوا نیز مورد نیاز است. 

تمام اطلاعات مهم برای این دستگاه که ما آن را به عنوان یک خودرو نیز می‌شناسیم، دقیقاً همان چیزی است که شبکه Streamr به ما ارائه می‌دهد. در حقیقت، این پروژه اقتصاد جریان داده را به ما ارائه می‌دهد. در ادامه این محتوا با ما همراه باشید تا ذهنیت بهتری در مورد این شبکه برایتان ترسیم کنیم.

پروژه Streamr

آشنایی با شبکه Streamr 

شبکه استریمر (Streamr)یک شبکه منبع باز و خارج از زنجیره است که به مبادله داده‌ها می‌پردازد و هدفش ایجاد درآمد برای کسانی است که به ارائه داده‌ می‌پردازند. این شبکه، یک پروژه در سوئیس است که بر روی اتریوم ساخته شده ولی تیم پشتیبان آن در فنلاند مستقر است. 

به نظر می‌رسد هدف این است که بخش خارج از زنجیره سیستم بتواند بر روی چندین بلاک چین اجرا شود. به این ترتیب پروژه از طریق قراردادهای هوشمند، هم ماشین‌ها و هم افراد را قادر می‌سازد تا داده‌هایشان را در شبکه مبادله کنند.

این شبکه اکنون بازاری فراهم می‌کند که در آن می‌توان این داده‌ها را مبادله کرد. در نهایت آن‌ها با این کار، می‌خواهند انحصار درآمد داده‌هایی را که شرکت‌های بزرگ با خدمات ابری خود راه‌اندازی کرده‌اند، بشکنند. سپس داده‌های ارائه شده در چنین بازاری، اطلاعاتی بی‌پایان از برنامه‌های کاربردی مختلف ارائه می‌دهد.

در عین حال، توسعه‌دهندگان و کاربران به جریان‌هایی از داده در شبکه Streamr دسترسی دارند که برای اجرای dApp های آنها ضروری است. یعنی حتی پیش از فناوری اینترنت اشیا (IOT)، ماشین‌ها می‌توانند داده‌ها را از هر نقطه جهان به یکدیگر منتقل کنند. 

همچنین شما می‌توانید به راحتی داده‌های تمرین خود در باشگاه را از طریق ساعت هوشمند یا از طریق استراوا (Strava) آپلود کنید و این اطلاعات می‌تواند توسط تیم‌های تحقیقاتی برای مطالعات سلامتی یا ورزش استفاده شود. هنوز برنامه‌های کاربردی بیشتری وجود دارد که می‌توانیم تصور کنیم.

در مورد استراوا (Strava)

Strava یک سرویس اینترنتی آمریکایی برای ردیابی تمرینات بدنی است که ویژگی‌های شبکه اجتماعی را در خود جای داده است و بیشتر برای دوچرخه‌سواری و دویدن با کمک داده‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) استفاده می‌شود. Strava از یک مدل رایگان استفاده می‌کند ولی برخی از ویژگی‌ها، فقط در طرح اشتراک پولی موجود است. می‌توانید نحوه نمایش شماتیک این موضوع را در تصویر زیر ببینید.

Streamr

آشنایی با نحوه عملکرد شبکه Streamr 

ببینیم شبکه استریمر چگونه کار می‌کند. شبکه Streamr متشکل از ناشران، مصرف‌کنندگان و کارگزاران است. بسته‌های داده به عنوان "رویداد" در جریان داده‌های شبکه ارسال می‌شوند. برخی از بخش‌های بسته‌های داده ارائه شده توسط ناشران، رایگان است. با این حال، برای بخش‌های دیگر باید با DATA، که توکن اصلی شبکه استریمر است، پرداخت انجام شود.

سپس نوبت به گره‌های کارگزار که ویژگی اصلی معماری شبکه هستند، می‎رسد. آنها مسئول انجام وظایف مختلف مانند انتشار رویدادها، اشتراک در جریان‌ها، پردازش، ذخیره سازی و برقراری ارتباط با گره‌های اتریوم هستند. در این شبکه از اشتراک‌گذاری استفاده شده و پارتیشن‌بندی می‌شود، اما چنین نیست که هر گره مسئول تمام ترافیک شبکه باشد.

 پارتیشن‌بندی، زمان پردازش داده‌ها را سرعت می‌بخشد و هر گره تنها مسئول بخش کوچکی از داده‌های پارتیشن خود است. به ازای کار هر گره، توکن DATA پرداخت می‌شود. با این حال، گره‌ها باید مجموعه کنترل و یا چک‌سام‌هایی (checksums) را برای ارزیابی مشترک در اختیار سایر گره‌ها قرار دهند تا همه چیز قابل اعتماد و منصفانه باقی بماند. 

اگر یک گره، چک‌سام‌های اشتباهی ارائه کند، چک‌سام‌ نداشته باشد و یا چک‌سام‌ها ناسازگار باشند، به آن پرداخت نمی‌شود. بنابراین احتمال اینکه بعد از این کار بیشتری به آن محول شود، کاهش می‌یابد. فرآیند این انتقال داده توسط قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود. این قراردادها مسئول نگهداری اطلاعات در یک جریان داده، تحویل کار به گره‌های کارگزار و نگهداری سوابق یک جریان هستند.

پشته استریمر چیست؟

پشته استریمر (Streamr Stack) نوعی پشته فناوری  چند لایه است که از فید یا خوراک داده شبکه پشتیبانی می‌کند. این پشته یک پروتکل از بالا به پایین است و مانند تصویر زیر به نظر می‌رسد.

Streamr  2

بیایید این پنج قسمت را یکی یکی بررسی کنیم.

ویرایشگر Streamr

این بخش همان کیت توسعه‌دهندگان است، اما در نسخه استریمر، این بخش برنامه توسعه را در Streamr فعال می‌کند، زیرا این ویرایشگر طراحی dApps و قراردادهای هوشمند کارآمد را در دسترس‌تر قرار می‌دهد و دارای الگوهایی برای رایج‌ترین برنامه‌ها است.

به گفته این تیم، رشد تجاری اکوسیستم به این معنی است که شما به ابزارهای مناسب نیاز خواهید داشت تا حتی اگر متخصص هم نیستید، بتوانید شروع کنید. برای مثال، به ایجاد قراردادهای هوشمند، اتصال به منابع داده قابل اعتماد، استفاده از ماژول‌های امن برای فیلتر کردن داده‌های خارج از زنجیره، معرفی برنامه‌های غیرمتمرکز و حتی برنامه‌های کاربردی بیشتر، فکر کنید.

موتور Streamr

این موتور، تجزیه و تحلیل داده‌های خارج از زنجیره را هدایت و سپس آن‌ها را پردازش و اصلاح می‌کند. داده‌های خام به گونه‌ای پردازش می‌شوند که یک dApp یا قرارداد هوشمند نیز می‌تواند از آن استفاده کند. به این ترتیب هیچ اضافه بار اطلاعاتی وجود ندارد.

بنابراین داده‌ها باید ابتدا فیلتر و سپس نمونه برداری شوند. پس باید فرکانس بالاتر را به فرکانس پایین تبدیل کنید، پس از آن به جمع‌آوری پرداخته و با داده‌های دیگر ترکیب شوند. سپس از طریق الگوریتم‌هایی اجرا می‌شوند که ناهنجاری‌ها را تشخیص می‌دهند و یا توسط مدل‌های پیشرفته‌ یادگیری ماشین و تشخیص الگو پردازش می‌شوند. 

شبیه یک لقمه می‌ماند که این موتور مسئول آن است. موتور، به نظارت شبکه برای رویدادها (بسته‌های داده) می‌پردازد و هر داده جدیدی را پردازش می‌کند. همچنین به رویدادهایی که در زمان واقعی اتفاق می‌افتد، پاسخ می‌دهد. نمودار زیر یک الگوی معمولی از جریان داده‌ها و همچنین نتایج مربوط به موتور تحلیلی Streamr را نشان می‌دهد.

بازار داده Streamr

بازار داده Streamr

بازار داده استریمر یک جریان جهانی از داده‌ها و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده است که هر کسی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد و یا به عبارتی در آن مشترک شود. شما با فروش این داده‌ها می‌توانید درآمد کسب کنید. این امر، یک تبادل اطلاعات M2M  یا ماشین به ماشین است. 

برخی از داده‌ها یا بسته‌های داده رایگان هستند، اما برخی دیگر را  باید خریداری کنید. همچنین می‌توانید این داده‌ها را از طریق اشتراکی که در قراردادهای هوشمند پردازش شده است، خریداری کنید. انواع متنوعی از داده‌های مختلف برای معامله وجود دارد.

  • بورس اوراق بهادار - همه معاملاتی که انجام می‌شود.
  • لباس ورزشی هوشمند - اطلاعات بیومتریک مانند ضربان قلب، دما یا وضعیت دنده‌ها.
  • کیفیت هوا - مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و سطوح ازن.

مثال‌های خیلی بیشتری وجود دارد که در همه، داده‌ها را می‌توان درخواست و همچنین معامله کرد.

شبکه Streamr

شبکه استریمر، لایه‌ای است که انتقال داده‌ها را کنترل می‌کند. گره‌های کارگزار یک شبکه P2P راه‌اندازی می‌کنند. این شبکه مکانیزم انتشار و اشتراک را مدیریت کرده و از ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها یا رویدادها برای ماندن پشتیبانی می‌کند. توان عملیاتی اطلاعات در شبکه به صورت خطی است و با تعداد گره‌های شرکت کننده مقیاس می‌شود. به این ترتیب شبکه در هر ثانیه میلیون‌ها رویداد را بدون هیچ مشکلی پردازش می‌کند. نمودار زیر به وضوح این موضوع را نشان می‌دهد.

قراردادهای هوشمند Streamr

قراردادهای هوشمند

کل شبکه توسط قراردادهای هوشمند در حال اجرا است و یکپارچگی شبکه را نیز تضمین می‌کند. بازار داده مبتنی بر عملکردهای ارائه شده توسط شبکه است. این کار با صدور مجوز داده‌ها و ایجاد درآمد انجام می‌شود. بنابراین توکن DATA توسط هر دو لایه به عنوان منبع درآمد و معیار شهرت استفاده می‌شود و می‌توانید توسط آن در شبکه پرداخت کنید.

آشنایی با تیم سازنده شبکه Streamr 

اگرچه پروژه استریمر در سوئیس مستقر است، اما افراد تیم عمدتا فنلاندی هستند. همگی دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند، بنابراین همه این افراد فنی بوده و در رشته خود خوب هستند. در زیر پیرامون مهم‌ترین اعضای تیم توضیح می‌دهیم:

  • هنری فیکالا (Henri Phikala) یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل پروژه است. او یک مهندس نرم افزار، کارآفرین و در سابق تاجر الگوریتمی است. از علایق وی می‌تاون به معماری پیچیده، مقیاس پذیری، قابلیت استفاده و بلاک چین اشاره کرد.
  • ریستو کارجالین (Risto Karjalainen) یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد عملیاتی است. او یک دانشمند داده و متخصص امور مالی است. او فارغ‌التحصیل مقطع دکترا از مدرسه وارتون بوده و به محاسبات بلادرنگ، یادگیری ماشین، الگوریتم‌های تکاملی، مالی رفتاری، بلاک چین و به طور کلی فین تک علاقه دارد.
  • نیک نیلوند (Nikke Nylund) مدیر توسعه کسب و کار پروژه،یک استراتژیست تجارت الگوریتمی باسابقه است.
  • مایکل مالکا (Michael Malka) رئیس آزمایشگاه استریمر و دارای 20 سال تجربه در حوزه توسعه نرم افزار تا مدیریت عامل است. او نیز فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر است. 

به نظر می رسد که یک دسته خوب از آدم‌های متخصص کنار هم نشسته‌اند تا در کنار هم تجربه قابل توجهی را به پروژه اضافه کنند.

توکن DATA چیست؟

توکن DATA یک توکن ERC20 است. این توکن به منظور پاداش دادن به گره‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، معیار مهمی برای شهرت است. هر چه یک گره توکن‌های بیشتری داشته باشد، اهمیت آن گره، در جامعه بیشتر است. لحظه‌ای که یک گره در کار خود خطا می‌کند، به سادگی قفل شده و دیگر کار نمی‌کند.

علاوه بر این، شما برای تحویل داده، از توکن‌های DATA برای پرداخت استفاده می‌کنید. همچنین می‌توانید با DATA در بازار Streamr پرداخت انجام دهید. بنابراین دیتا یک توکن کاربردی و ابزاری مهم برای کل شبکه است. مجموع عرضه توکن دیتا (DATA)  معادل 861,800,042 توکن است و در حال حاضر تعداد 767,121,867.27 توکن در گردش وجود دارد. در طول ICO که در اکتبر 2017 به پایان رسید، 27 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری شده است. در این پروژه، توکن‌ها به این ترتیب توزیع ‌شدند:

توزیع توکن دیتا

  • 65 درصد به شرکت‌کنندگان ICO داده شد.
  • 15 درصد به تیم تعلق گرفت.
  • 15 درصد به شکل وجه نقد به شرکت واریز شد.
  • 3 درصد به همکاران و مشاوران پروژه تعلق گرفت
  • با گذشت زمان، 2 درصد از توکن‌ها به انجمن Streamr داده می‌شود.
  • بیشتر توکن‌ها نیز قفل شده است و باز کردن قفل تا سال 2026 میلادی ادامه دارد.

منحنی توزیع توکن های Streamr

از کجا توکن DATA را خریداری کنیم؟ 

صرافی‌های زیادی مانند بایننس (Binance) و گیت. آی او (Gate.io) وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها توکن دیتا خریداری کنید. همچنین تعداد زیادی استخر نقدینگی در DEXهایی مانند یونی‌سواپ (Uniswap) وجود دارد که می‌توانید یک جفت داده شامل توکن دیتا در آنها پیدا کنید.

بهترین راه برای ذخیره توکن DATA چیست؟

چندین گزینه برای ذخیره‌ کردن توکن دیتا دارید. امن‌ترین راه این است که آنها را در یک کیف پول سخت که به عنوان کیف پول سرد نیز شناخته می‌شود، ذخیره کنید. یک کیف پول سخت مانند لجر ایکس (Ledger X) یا لجر اس (Ledger S) و ترزر (Trezor) از شما در برابر هک‌های اینترنتی محافظت می‌شود.

البته می‌توانید توکن DATA خود را در صرافی‌ای که توکن را خریداری کرده‌اید، بگذارید. توجه داشته باشید که در این صورت، به کلیدهای خصوصی خود دسترسی ندارید. زیرا کلید خصوصی یک صرافی، در دست خود صرافی باقی می‌ماند. 
خطر یک صرافی هک شده همیشه وجود دارد و پس از آن شما احتمال این بدشانسی را دارید که سکه‌های خود را از دست داده باشید. به این کیف پول‌ها در صرافی‌، کیف پول گرم یا هات والت نیز می‌گویند. به عنوان گزینه سوم، می‌توانید از کیف پول آنلاین مانند متامسک (MetaMask) یا تراست (Trust) نیز استفاده کنید. در این صورت نیز احتمال هک اینترنتی وجود دارد.

نقشه راه Streamr

نقشه راه شبکه Streamr چیست؟

نقشه راه به سه نقطه عطف تقسیم شده است. با این حال، هیچ تاریخی در نقشه راه ذکر نشده است. هر نقطه عطف ویژگی‌های جدیدی را به لایه‌های پشته می‌آورد. هر نقطه عطف شامل بسته‌های کاری (WP1-WP10) است. لحظه‌ای که به تمام WPها در یک نقطه عطف رسیده‌اید‌، نقطه عطف کامل می‌شود.

استریمر Streamr

کلام آخر

در Streamr چارچوبی برای انتقال داده ارائه شده است که مقیاس پذیر، ایمن و کارآمد باشد. جالب بودن پروژه در این است که هم برای سیستم‌های متمرکز و هم سیستم‌های غیرمتمرکز ارائه شده است. این پروژه با در نظر گرفتن بلاکچین، dApps، دیگر پلتفرم‌های بلاکچین و قراردادهای هوشمند آمیخته شده و  این تضمین می‌کند که امکان ارائه داده‌های در زمان واقعی و قابل اعتماد ممکن است.

المان‌های پروژه شبکه استریمر (Streamr Network) به خوبی در کنار هم قرار گرفته و کاربردهای زیادی دارد. به طور مطمئنی در آینده نیز قرار است اتوماسیون بیشتری اجرا شود. با وجود این شما هرگز نمی‌دانید که آیا یک پروژه واقعاً به روشی مناسب توسعه می یابد یا خیر ولی در مورد Streamr، پیش‌بینی می‌شود که قیمت توکن DATA نیز رشد خواهد یافت. در هر صورت اگر می‌خواهید هم‌اکنون و یا بعدا توکن DATA خریداری کنید، تحقیق خود را در مورد این ارز دیجیتال انجام دهید. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.