whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

نمودار عمق بازار (Market Depth) چیست؟

1402/03/29 ساعت 02:49


نمودار عمق بازار به سطح نقدینگی در یک بازار مالی اشاره دارد. این حجم سفارشات خرید و فروش برای یک دارایی خاص را با قیمت‌های مختلف نشان می‌دهد. هدف آن ارائه اطلاعات به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مورد عرضه و تقاضا برای حمایت خاص و تأثیر بالقوه معاملات آنها بر بازار است.

با تجزیه‌وتحلیل آن، معامله‌گران می‌توانند پویایی قیمت یک دارایی را بهتر درک کنند. سطوح حمایت و مقاومت حیاتی را شناسایی کنند و تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌تری بگیرند. در بازارهایی مانند بازار ارز دیجیتال دارایی‌ها به طور مکرر و با حجم زیاد معامله می‌شوند.

هر فرد که پا به دنیای رمزارزها و فارکس می‌گذارد باید یک سری اصول پایه را اجرا کند. یکی از آن‌ها احراز هویت بایننس است و این کار به جهت دسترسی شما به سیگنال فارکس، سیگنال فیوچرز، سیگنال ارز دیجیتال و... انجام می‌شود. شما پس احراز کردن خود می‌توانید با عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال از تمامی آپشن‌های موجود در صرافی استفاده کنید.

در این نگارش تصمیم داریم شما را با نمودار عمق بازار آشنا کنیم تا بتوانید با کسب این اطلاعات درک بهتری از بازارهای مالی داشته باشید.

آموزش عمق بازار

عمق بازار بینشی را در مورد عرضه و تقاضا برای یک دارایی خاص در سطوح مختلف قیمت فراهم می‌کند. این به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا حرکات بازار را پیش‌بینی کنند و تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌تری بگیرند.

معمولاً در این نمودار تعداد خرید و سفارشات فروش در هر سطح قیمت نشان داده می‌شود. سطح بالای عمق نشان‌دهنده بازار نقد با خریداران و فروشندگان زیاد است. در مقابل، سطح عمق پایین می‌تواند تماسی با نقدینگی کمتر و نوسانات بالقوه بیشتر را نشان دهد.

این عمق یک مفهوم مهم در دنیای مالی و سرمایه‌گذاری است. در روزهای اولیه معاملات بازار سهام معامله‌گران سفارش‌های خریدوفروش خود را در صرافی فریاد می‌زدند. با خودکار شدن معاملات اطلاعات مربوط به عمق بازار به‌راحتی در دسترس معامله‌گران قرار گرفت.

امروزه، این نمودار برای معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند پویایی عرضه و تقاضای یک دارایی خاص را درک کنند، ضروری است. معامله‌گران با تجزیه‌وتحلیل نمودارها می‌توانند تعداد سفارشات خریدوفروش را در سطوح مختلف قیمت مشاهده کنند. آن‌ها از این اطلاعات برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه دارایی استفاده می‌کنند. این می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌تری بگیرند و حرکت‌های بازار را قبل از وقوع پیش‌بینی کنند.

نمودار عمق بازار به‌ویژه در مشاغلی که اغلب دارایی‌هایی با نقدینگی بالا مانند سهام، ارزها و کالاها را مبادله می‌کنند، مهم است. به این دلیل که سطح عمق می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر قیمت دارایی در این بازارها تأثیر بگذارد. در نتیجه، معامله گرانی که می‌توانند داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل و تفسیر کنند، می‌توانند نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند، مزیت رقابتی کسب نمایند.

فرض کنید تعداد سفارش‌های خرید بسیار بیشتر از سفارش‌های فروش برای یک سهم خاص در یک سطح قیمت معین است. این نشان‌دهنده سطح بالای تقاضا برای عرضه است و می‌تواند منجر به افزایش قیمت سهام شود. معامله گرانی که این روند را زود تشخیص می‌دهند می‌توانند قبل از افزایش قیمت آن را خریداری کنند و بعداً برای سود آن را بفروشند.

نمودار عمق چه اطلاعاتی را به نمایش می‌گذارد؟

نمودار عمق که به‌عنوان نمودار داده‌های بازار سطح 2 نیز شناخته می‌شود، عرضه و تقاضا برای یک دارایی خاص در سطوح مختلف قیمت را نشان می‌دهد. نمودار معمولاً سفارشات خریدوفروش برای خرید را به همراه قیمت‌هایی که این سفارش ها در آن قرار می‌گیرند نشان می‌دهد. در اینجا عناصر مهم این نمودار آمده است:

سطوح قیمت:

نمودار قیمت‌هایی را نشان می‌دهد که در آنها سفارشات خریدوفروش انجام می‌شود. بسته به نمودار، این سطوح قیمت معمولاً به ترتیب صعودی یا نزولی فهرست می‌شوند.

قیمت پیشنهادی و درخواستی:

قیمت پیشنهادی نشان‌دهنده قیمتی است که خریدار مایل است برای دارایی بپردازد و قیمت درخواستی نشان‌دهنده قیمتی است که فروشندگان مایل به پذیرش آن هستند، این قیمت‌ها در بالای نمودار وجود دارند.

تعداد سفارشات:

نمودار سفارشات خریدوفروش را در هر سطح قیمت نشان می‌دهد.

عمق بازار: 

نمودار عمق بازار می‌تواند سطح نقدینگی بازار را تحلیل کند. سطح بالای عمق بازار نشان‌دهنده بازار نقد با خریداران و فروشندگان زیاد است. در مقابل، سطح پایین عمق بازار می‌تواند پیشنهاد تماسی با نقدینگی کمتر و نوسانات بالقوه بیشتر باشد.

اطلاعات زمان و فروش: 

برخی از نمودارها نیز داده‌های زمان و فروش را نشان می‌دهند که قیمت، مقدار و زمان معاملات اخیر دارایی را نشان می‌دهد. این اطلاعات روندها و احساسات بازار را مشخص می‌کند.

محور X در نمودار نشان‌دهنده قیمت پیشنهادی (سفارش‌های خرید به رنگ سبز) و درخواست (سفارش‌های قرمز) قیمت است، درحالی‌که محور Y نشان‌دهنده حجم تجمعی بازار است.

بسته به نیاز معامله‌گر، نمودارهای عمق بازار سطوح مختلفی از جزئیات و اطلاعات را نشان می‌دهند. علاوه بر این، برخی از نمودارها ممکن است شامل ویژگی‌های اضافی مانند عمق دفترچه سفارش باشند که اطلاعات دقیق‌تری درباره سفارش‌های خریدوفروش فردی را ارائه می‌دهند.

اجازه دهید برای درک بهتر مثالی بزنیم:

در آوریل 2021، به دلیل افت ناگهانی قیمت بیت‌کوین، عمق بازار ارزهای دیجیتال در خبرها بود. نمودارهای عمق بازار تعداد زیادی سفارش فروش را در حدود 30000 دلار نشان می‌دادند که باعث شد قیمت بیت‌کوین طی چند ساعت بیش از 40 درصد کاهش یابد. معامله گرانی که نمودارهای عمق بازار را تجزیه‌وتحلیل کرده بودند و پیش‌بینی فروش را داشتند، احتمال داشت قبل از کاهش قیمت، دارایی بیت‌کوین خود را بفروشند و ضرر خود را به حداقل برسانند.

نهنگ‌ها چگونه سرمایه‌های بازار را می‌ بلعند؟

حرکت نهنگ یک تراکنش بزرگ ارز دیجیتال است. این یک سیگنال ساده است که می‌تواند تأثیر عظیمی بر قیمت یک ارز دیجیتال داشته باشد.

وقتی می‌بینید که یک ارز دیجیتال از یک کیف پول معمولی به یک کیف پول صرافی ارسال می‌شود، معمولاً به این معنی است که شخصی در شرف فروش است. اگر می‌بینید که صدها میلیون دلار از یک ارز دیجیتال به یک صرافی ارسال می‌شود، این می‌تواند فشار فروش را به‌شدت افزایش دهد و حتی می‌تواند قیمت یک توکن را کاهش دهد.

وقتی کیف پول‌ها را ردیابی می‌کنیم باید به دنبال چه اندازه تراکنش باشیم؟ این به نمودار عمق بازار بستگی دارد. عمق بازار به شما می‌گوید که برای بالا یا پایین‌بردن قیمت یک ارز دیجیتال در هر صرافی معینی چقدر پول لازم است. هر چه پول بیشتری برای بالابردن یا پایین آوردن قیمت نیاز باشد، عمق بازار ارز دیجیتال بیشتر می‌شود.

عمق بازار هنگام درنظرگرفتن اینکه چگونه حرکت نهنگ بر قیمت تأثیر می‌گذارد، مهم است. اگر ببینید 10 میلیون دلار ETH از یک کیف پول به صرافی با عمق بازار 20 یا 30 میلیون دلار به سمت نزولی منتقل می‌شود، آنگاه تأثیر آن بر قیمت می‌تواند ناچیز باشد. اما بیشتر آلت‌کوین‌ها عمق بازار بسیار کمتری در میلیون‌ها یا حتی کمتر از آن دارند در اینجا حرکت نهنگ 10 میلیون‌دلاری تأثیر زیادی بر قیمت خواهد گذاشت.

شناسایی دیوارهای خریدوفروش در نمودار عمق

یک نماد بزرگ که در دو طرف نمودار عمق به سمت بالا متمایل است دیوار نامیده می‌شود. این دیوارها به‌صورت خطوط عمودی عمیق‌تری شبیه زاویه جانبی یک راه‌پله ظاهر می‌شوند.

دیوار خرید زمانی تشکیل می‌شود که تعداد سفارش‌های خرید به طور گسترده‌ای از سفارش‌های فروش در یک قیمت معین بیشتر شود، بنابراین تقاضای بیشتر برای ارز دیجیتال در مقابل عرضه آن را نشان می‌دهد. به همین دلیل، تریدرها سطح‌هایی را که دیوارهای خرید به نمایش می‌گذارند به‌عنوان ناحیه پشتیبانی برای حرکت احتمالی در نظر می‌گیرند.

به طور مشابه، زمانی که تعداد سفارش‌های فروش از سفارش‌های خرید فراتر رود، دیوار فروش ایجاد می‌گردد که نشان‌دهنده تقاضای ضعیف‌تر در مقابل عرضه در سطح قیمتی معین است.

آیا تحلیل‌های انجام شده از نمودار عمق بازار معتبر است؟

تحلیل‌های صورت‌گرفته از طریق نمودار عمق اعتباری ندارد؛ زیرا نهنگ‌ها می‌توانند با دست‌کاری حجم سفارشات تأثیر بسزایی در روند بازار داشته باشند و مسیر آن را تغییر دهند. جدای این مورد صرافی‌های بسیاری در دنیای رمزارزها وجود دارند که هر کدام حجم معاملاتی متفاوتی دارند به همین دلیل نمی‌توان بر اساس داده‌های یک صرافی روند مارکت را مشخص کرد.

کلام آخر

ما در این نگارش سعی بر این داشتیم شما را با مفهوم نمودار عمق آشنا کنیم تا بتوانید درک دقیق‌تری از آن برای تحلیل‌ها داشته باشید. اما در آخر به این موضوع اشاره کردیم که تحلیل‌ها نمی‌توانند از این طریق کاملاً معتبر باشند. شما برای گرفتن سیگنال باید در کانالی عضو شوید که از نتایج سیگنال‌های آن مطمئن باشید در غیر این صورت کل سرمایه خود را از دست خواهید داد.

مجموعه پرشین الیت باتجربه و سابقه درخشان خود مفتخر است تا با کمترین هزینه شما را در کانال‌های سیگنال‌دهی خود که موفق‌ترین تریدرها آن‌ها را تأیید می‌کنند پذیرای شما باشد. شما با عضویت در این کانال‌ها می‌توانید سرمایه خود را چندبرابر کنید و ریسک خود را به حداقل برسانید. پس برای دریافت سودهای دلاری بیش از این منتظر نمانید و برای ثبت‌نام در کانال‌های این مجموعه اقدام کنید. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.