whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

شاخص گردش پول (Money Flow Index) یا MFI چیست و چگونه با آن معامله کنیم؟

1402/04/11 ساعت 23:40


شاخص جریان پول یکی از شاخص‌های محبوب برای اندازه‌گیری تکانه یا شتاب در قیمت‌ها است. این اندیکاتور برای شناسایی شرایط خرید بیش از حد (در جایی که خریدار دیگری وجود ندارد) و شرایط فروش بیش از حد (در جایی که فروشنده دیگری وجود ندارد) استفاده‌ می‌شود. در این مقاله اندیکاتور MFI و نحوه معامله با آن را به زبان ساده توضیح‌ می‌دهیم.

آنچه معامله‌گران باید در بازار تشخیص دهند، واکنش بازار به تغییرات قیمت است. به همین دلیل، شاخص جریان پول (MFI) حرکت صعودی یا نزولی حرکت قیمت را تأیید‌ می‌کند. این شاخص هم‌چنین‌ می‌تواند احساسات بازار را نشان دهد.

در پرشین الیت می‌توانید بر روی خدماتی چون خرید تتر، احراز هویت بایننس، عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال و دریافت انواع سیگنال فارکس، سیگنال فیوچرز و به طور کلی سیگنال ارز دیجیتال، خرید اندیکاتور vip، اخبار روزانه بازارهای مالی و رصد لحظه‌ای قیمت ارز دیجیتال برخوردار شوید.

عملکرد شاخص گردش پول به چه صورت است؟

شاخص جریان پول با نوسان در محدوده 0 تا 100 کار‌ می‌کند. شکل ارائه شده در پایان محاسبه MFI به صورت خطی ترسیم شده است تا مناطق بیش از حد فروش را شناسایی کند. خواندن این سیگنال آسان است، زیرا اگر MFI بالای 80 باشد، بازار از موقعیت‌های خرید اشباع شده در نظر گرفته‌ می‌شود، در حالی که اگر این شاخص زیر 20 باشد، نشانه‌ای از شرایط فروش بیش از حد در بازار خواهد بود.

ایده استفاده از MFI این است که وقتی شاخص به بالای 80 یا زیر 20 می‌رسد، احتمالاً به زودی قیمت در بازار معکوس‌ می‌شود و معامله‌گران باید به فکر باز کردن موقعیت‌های جدید و استفاده از مومنتوم باشند.پبه طور کلی، واگرایی زمانی رخ‌ می‌دهد که روند قیمت بر خلاف روند شاخص باشد.

به عنوان مثال، اگر قیمت در حال افزایش است، اما MFI به سطوح جدید و بالاتر مطابق با رشد قیمت‌ نمی‌رسد، این نمونه‌ای از واگرایی نزولی و در واقع یک معکوس روند صعودی به نزولی است. این ناهماهنگی نشان‌ می‌دهد که ممکن است به زودی فشار فروش وجود داشته باشد. از سوی دیگر، اگر قیمت به نرخ‌های پایین‌تر سقوط کند، اما MFI از این روند پیروی نکند و در مسیر صعودی قرار گیرد، این حرکت ممکن است نشان‌دهنده واگرایی صعودی و فشار خرید قریب‌الوقوع باشد.

شایان ذکر است که واگرایی‌ها همیشه منجر به تغییر روند‌ نمی‌شوند. شاخص جریان پول هم‌چنین‌ می‌تواند سیگنال‌های نادرست ایجاد کند. این‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که به نظر می‌رسد اندیکاتور فرصت معاملاتی خوبی ایجاد می‌کند، اما قیمت آن‌طور که انتظار می‌رود حرکت نمی‌کند. در این صورت، اگر معامله‌گر استراتژی مناسبی برای مدیریت ریسک نداشته باشد، ورود به معامله‌ می‌تواند زیآن‌های غیرمنتظره‌ای را برای او به همراه داشته باشد.

محاسبات MFI

به راحتی‌ می‌توانید اندیکاتور MFI را به نمودار تحلیلی خود اضافه کرده و از آن استفاده کنید. فرآیند محاسبه MFI به سادگی در پنج مرحله ساده بیان‌ می‌شود:

  • قیمت معمولی محاسبه‌ خواهد شد.
  • جریان پول خام محاسبه‌ خواهد شد.
  • جریان‌های نقدی مثبت و منفی تعیین‌ خواهد شد.
  • نسبت گردش پول محاسبه‌ خواهد شد.
  • شاخص گردش پول محاسبه‌ خواهد شد.

1. مرحله اول قیمت عادی را محاسبه کنید.

برای محاسبه قیمت عادی برای هر دوره معاملاتی، باید میانگین بالاترین و ‌‌کم‌ترین قیمت در بورس و قیمت نهایی یا پایانی را بیابید.

2. مرحله دوم جریان نقدی خام را محاسبه کنید.

سرمایه منتقل شده به معنای مقدار سرمایه منتقل شده یا تغییر مالکیت در بازار است، خواه این اقدام منجر به خرید یا فروش دارایی شود. روش محاسبه آن به عنوان حاصل ضرب قیمت نرمال در حجم آن دوره محاسبه‌ می‌شود.

3. مرحله سوم تعیین جریان مثبت و منفی 

هنگامی که جریان نقدی خام را محاسبه کردید، اکنون‌ می‌توانید تعیین کنید که آیا این جریان نقدی مثبت است یا منفی. این کار با مشخص کردن اینکه جریان نقدی در یک دوره معین بیش‌تر یا ‌‌کم‌تر از دوره قبل بوده است انجام‌ می‌شود. با توجه به اینکه قیمت عادی نیز مشتق از جریان پول خام است،‌ می‌توان از این قیمت برای تعیین مثبت یا منفی بودن جریان استفاده کرد.

بنابراین، به عبارت دیگر، اگر قیمت عادی دوره معین بیش‌تر از دوره قبل باشد، جریان نقدی مثبت و اگر ‌‌کم‌تر از قیمت دوره قبل باشد، جریان نقدی منفی تلقی‌ می‌شود.

4. مرحله چهارم نسبت گردش پول را محاسبه کنید.

پس از تعیین جریان نقدی مثبت یا منفی،‌ می‌توانید نسبت جریان نقدی را محاسبه کنید. روش محاسبه به این صورت است که مجموع جریآن‌های نقدی مثبت در 14 دوره گذشته بر اساس تمام جریان‌های منفی در 14 دوره گذشته تقسیم‌ می‌شود.

5. مرحله پنجم شاخص گردش پول را محاسبه کنید.

شما‌ می‌توانید MFI را با محاسبه نسبت جریان نقدی محاسبه کنید. در تعبیر این عدد‌ می‌توان گفت که در صورت مثبت بودن شاخص MFI، قیمت دارایی‌ها عمدتاً طی این 14 دوره افزایش یافته است و نشان دهنده فشار خرید در آن است. از طرفی اگر قیمت کاهش زیادی داشته باشد و عدد شاخص منفی باشد نشان دهنده فشار فروش است.

کاربردهای تجاری شاخص MFI

اگر این شاخص زیر 20 باشد، نشانه‌ای از شرایط فروش بیش از حد در بازار خواهد بود. نکته‌ای که اکثر تحلیلگران جدید به آن توجه‌ نمی‌کنند این است که صرفاً به دلیل این که شاخص زیر محدوده 20 است، وقتی شاخص وارد محدوده 80 می‌شود یا وارد یک فروش کوتاه‌ می‌شود، دارایی‌های خود را‌ نمی‌خریم یا‌ نمی‌فروشیم، اما تأیید باید از یک انواع فیلترهای آنالیز دیگر، مانند انواع اندیکاتورها، واگرایی‌ها، الگوها، سطوح حمایت یا مقاومت و موارد دیگر از این قبیل.

این شاخص مانند همه شاخص‌های فنی با یک سری محدودیت‌ها مواجه است. یکی از این محدودیت‌ها این است که شاخص می‌تواند برای مدت طولانی در مناطقی که بیش از حد خرید شده یا بیش‌فروش می‌شوند نوسان داشته باشد و ممکن است سیگنال‌های نادرست ایجاد کند. با این حال، اگر معامله‌گر یاد بگیرد که یک استراتژی معاملاتی را بر اساس عمل قیمت طراحی کند، اندیکاتور MFI می‌تواند به شناسایی مناطق بالقوه معکوس بازار کمک کند.

شناسایی مناطق اشباع شده از فروش و واگرایی با MFI

شاخص قدرت نسبی (RSI) یا سایر نوسانگرها (نوسانگر) شرایط فروش بیش از حد در بازار را مشخص‌ می‌کند. شاخص گردش پول نیز به دلیل استفاده از اطلاعات مربوط به حجم، بیش‌تر سیگنال‌های غلط را حذف‌ می‌کند.

بزرگترین مشکل معاملات با سیگنال‌های اشباع بازار این است که شما به سادگی‌ نمی‌توانید در برابر روند موضع بگیرید، زیرا نشانگر جریان پول در وسط روند نیز ممکن است نشانه معکوس شدن آن باشد. به عنوان مثال، اگر به شکل 1 با دقت نگاه کنیم،‌ می‌بینیم که زمانی که شاخص از سطح 80 خارج شد، قیمت به افزایش خود ادامه داد. بهترین راه برای معامله، ترکیب این سیگنال با سایر عوامل فنی است.

دلایل مهم بودن شاخص جریان پول (MFI) برای معامله‌گران

معامله‌گران با نظارت بر شاخص جریان پول (MFI) می‌توانند نقاط عطف احتمالی بازار را با شناسایی مناطقی که بیش از حد خرید یا فروش بیش از حد خرید کرده‌اند شناسایی کنند. این شاخص هم‌چنین می‌تواند معیاری اساسی از احساسات بازار پیرامون یک دارایی باشد، به این معنی که MFI می‌تواند اشتیاق یا بی‌تفاوتی معامله‌گران را نشان دهد.

مانند سایر ابزارهای تحلیل مبتنی بر حجم، MFI نیز یک شاخص پیشرو در نظر گرفته‌ می‌شود. اندیکاتورهای پیشرو سیگنالی را قبل از شروع یک روند جدید یا معکوس ارائه‌ می‌دهند، بنابراین‌ می‌توان از این شاخص در پیش بینی حرکت بازار استفاده کرد. بنابراین همواره باید در کنار سایر عوامل تحلیل، طرح معاملاتی و هم‌چنین استراتژی مناسبی برای مدیریت ریسک مورد استفاده قرار گیرند.

شاخص جریان پول (MFI) و شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) نوسانگر دیگری برای نشان دادن قدرت یا ضعف حرکت قیمت در بازار بر اساس قیمت‌های بسته شدن در دوره معاملاتی اخیر در نمودار است. نوسانگرهای RSI و MFI هر دو سیگنال ورود قیمت به مناطق بیش از حد خرید و فروش بیش از حد هستند. معامله‌گران‌ می‌توانند نقاط ورود و خروج خود را با استفاده از ترکیبی از این سیگنال‌ها تنظیم کنند.

تفاوت این دو نوسانگر در این است که RSI داده‌های حجمی را شامل‌ نمی‌شود. اغلب تصور‌ می‌شود که MFI سیگنال‌های زودتر از RSI ارائه‌ می‌دهد زیرا یک شاخص پیشرو است. با این حال، هیچ اتفاق نظری وجود ندارد که هر یک از این اندیکاتورها بر دیگری برتری داشته باشد، در واقع بسیاری از معامله‌گران از هر دو برای تأیید هر سیگنال استفاده‌ می‌کنند.

کلام آخر

این شاخص معمولاً با استفاده از 14 دوره داده‌های قیمت محاسبه‌ می‌شود. این دوره‌ها شامل تمام بازه‌های زمانی موجود بر اساس نیاز معامله‌گر است. محاسبات این شاخص از ترکیب حجم معاملات، قیمت عادی بازار و جریان پول برای یک دوره معین به دست‌ می‌آید. عدد نهایی در مقیاسی بین صفر تا 100 ارائه شده و بر روی نمودار ترسیم شده است.

اگر عدد شاخص MFI بالاتر از سطح 80 باشد، اغلب به نظر‌ می‌رسد که بازار شرایط گران خرید یا به اصطلاح وارد منطقه اشباع خرید شده است. در حالی که اگر این عدد زیر 20 باشد، نشانه شرایط گران فروشی یا به اصطلاح ورود بازار به منطقه گران فروشی است. با ورود شاخص به این مناطق (بالای 80 و زیر 20)، قیمت بازار ممکن است به زودی تغییر جهت دهد.

MFI مربوط به شاخص مقاومت نسبی (RSI) است زیرا هر دو شرایط خرید و فروش بیش از حد در بازار را نشان‌ می‌دهند. با این حال، RSI از داده‌های حجم معاملات استفاده‌ نمی‌کند.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.