whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

شاخص پوئل یا Puell Multiple چیست و چه کاربردی دارد؟

1401/01/06 ساعت 08:47


شاخص پوئل یا Puell Multiple زمانی را که ماینرهای بیت کوین به صورت دست جمعی به خرید دارایی یا فروش دارایی های خود اقدام می کنند، مشخص می کند. این شاخص که یک تحلیل درون شبکه ای برای بیت کوین است را با علامت اختصاری PM نیز نشان می دهند.

شاخص پوئل یا Puell Multiple به منظور بررسی درآمد ماینرهای بیت کوین نسبت به قیمت بیت کوین ایجاد شد. منظور سازنده این اندیکاتور تعیین زمانی بود که ماینرها و استخراج کنندگان در آن به اندازه ای به سود رسیده باشند که تمایل داشته باشند آن را محقق نموده و به دارایی واقعی تبدیل کنند. همچنین زمانی را که در آن ارزش بیت کوین به حدی پایین آمده باشد که منجر به کاهش شدید عرضه آن شود نیز مشخص می‌کند.

 

شاخص Puell

شاخص پوئل مولتیپل

شاخص پوئل یا Puell Multiple نوع دیگری از شاخص هاست که در عرصه کریپتو مورد توجه قرار گرفته است. این شاخص بر اساس ارزش دلاری سکه های استخراج شده در هر روز و درآمد دلاری ماینرها از بیت کوین عمل میکند. این شاخص به صورت پیوسته در نوسانات کاهش های قیمت را بر اساس افزایش در زمان های گذشته، شناسایی می کند. این رابطه برای دو دوره اصلی بازار زمانیکه قیمت این ارز دیجیتال نصف شد و همچنین چندین سیکل کوتاه تر در سال‌های اول برقرار بود.

شاخص پوئل یا Puell Multiple جنبه های دیگر بازار مانند فروش اضطراری و اصول سودآوری استخراج که در شکل دهی سیکل بازار بیت کوین نقش دارند را آشکار می سازد.

 

درآمد دلاری ماینرها در شاخص Puell

به زبان ساده شاخص پوئل به پیش بینی سقف و کف ارز دیجیتال بیت کوین می پردازد. همانطور که میدانید استخراج کنندگان در شبکه بلاکچین به دو روش درآمد کسب می کنند. یکی از طریق تایید تراکنش‌ها و دیگری از طریق دریافت پاداش به ازای ساخت هر بلاک‌ در بلاک چین. هرگاه درآمد ماینرها افزایش بسیاری پیدا کند، پیش بینی می شود سیر صعودی بیت کوین رو به پایان باشد. از سوی دیگر با کاهش شدید درآمد ماینرها، استخراج کنندگان از فروش بیت کوین‌های خود منصرف شده و به خرید دارایی بیشتر روی می آورند. این امر موجب کاهش عرضه بیت کوین و افزایش تقاضا شده، سیر صعودی قیمت بیت کوین را در پی خواهد داشت. شاخص PM این زمان ها را ردیابی می کند.

محاسبه شاخص Puell

دیوید پوئل سازنده شاخص پوئل یا Puell Multiple برای تعیین بازه زمانی مناسب برای فروش از یک فرمول بسیار ساده و مبتکرانه استفاده میکند. سازنده با این فرمول ابزاری نو، قدرتمند و خوش طرح برای سنجش سیکل های بازار به لحاظ سودآوری ماینینگ و فروش اضطراری دارایی به وجود آورده است. این فرمول در تصویر زیر نشان داده شده است.

 

فرمول شاخص Puell

این شاخص بر طبق فرمول نشان داده شده در تصویر از میانگین متحرک سالانه درآمد دلاری استخراج کنندگان در دو بازه زمانی بدست می آید. یعنی تقسیم مقدار درآمد یک روز ماینرهای بیت کوین بر مقدار میانگین درآمد آنها در ۳۶۵ روز یا به عبارتی میانگین سود سالیانه ایشان. محاسبات بدست آمده از این شاخص به شما خواهد گفت که چه زمانی برای فروش مناسب تر است و سود بیشتری را برای ماینرها رقم خواهد زد.

نکات مهم در تحلیل شاخص پوئل

با بهره گیری از شاخص پوئل یا Puell Multiple شما می توانید فعالیت ماینرها را رصد کرده و بررسی کنید. اما اضافه کردن فرمول های میانگین‌ گیری و معادلات مختلف در محاسبات PM منجر به اشتباهاتی برای سرمایه گذاران و تحلیلگران این شاخص درون شبکه ای نیز خواهد شد. تا کنون این شاخص در ارسال سیگنال خرید برای بازار گاوها بسیار دقیق بوده است. با این حال باید این را هم در نظر گرفت که گاهی نیز باعث اشتباه کاربران و تحلیلگران شده است.

حتی خود سازنده شاخص پوئل، دیوید پوئل، نیز درباره مقایسه PM با هش ریت برای دریافت سیگنال خرید به کاربران هشدار داده است. زیرا با توجه به سرکوب اخیر ماینرها در چین، نرخ هش با کاهش فراوانی همراه بوده و در تحلیل این سیگنال ها تاثیر بسزایی داشته است. از این رو و از آنجاییکه نرخ هش بیت کوین تابعی از قیمت آن است، لازم است در انجام معاملات امکان ارسال سیگنال خرید اشتباه توسط PM را نیز در نظر گرفت.

 

تعیین زمان خرید و فروش با شاخص Puell

مزایا و معایب

همانگونه که پیشتر نیز بیان شد، شاخص پوئل یا Puell Multiple در عین سادگی مکانیسم خود، به ابزاری کارآمد و بسیار مفید برای تعیین بازه‌ مناسب خرید و فروش دارایی در بیت کوین تبدیل شده است. کاربران و سرمایه گذاران می‌ توانند به سادگی آغاز و پایان یک مرحله در معاملات را به کمک این شاخص تشخیص دهند. پیش از این پاداش استخراج روزانه بیت کوین در ازای هر بلاک با در نظر گرفتن عرضه روزانه آن محاسبه میشد. اما در محاسبه این مقادیر تقریبا از اواسط سال 2020 تغییراتی به وجود آمد. به علاوه در سال های آتی پاداش استخراج کنندگان در قیاس با پاداش بلاک، تحت تاثیر هاوینگ کاهش خواهد یافت. شاخص Puell در زمینه ارز دیجیتال به خوبی این مسائل را نیز در محاسبات خود در نظر می گیرد.

از طرف دیگر، اشتباهاتی که در تحلیل سیگنال های آن در ترکیب با نرخ هش وجود دارد ممکن موجب شود سیگنال اصلی افزایش قیمت، زمان بیشتری طول بکشد.

نحوه استفاده از شاخص پوئل

در این بخش از مقاله با نحوه استفاده بهینه از شاخص پوئل یا Puell Multiple آشنا می شویم. تفاوت ارزش بیت کوین هایی که استخراج شده و وارد اکوسیستم می‌شوند همیشه یکسان نیست. این قیمت در برخی از سیکل های بازار نسبت به زمان های دیگر خیلی زیاد یا خیلی کم است. تشخیص صحیح این بازه های زمانی می تواند برای بهره مندی از یک سرمایه گذاری استراتژیک در بیت کوین بسیار مفید باشد.

نمودار شاخص پوئل مولتیپل یا PM دو دوره زمانی مفید را برای سرمایه گذاران  و کاربران به نمایش میگذارد. با نگاه به این نمودار دو محدوده با کادرهای رنگی سبز در پایین نمودار و قرمز یا صورتی در بالای نمودار خواهید دید. همچنین در نمودار عمودی تمام این قسمت ها در بازه عددی 0.2 تا 10 اندازه گیری میشوند. کادر سبز بین 0.2 تا 0.5 بوده و کادر قرمز از 8 شروع شده و تا 10 ادامه می یابد.

 

نمودار شاخص Puell

قسمت های سبز رنگ در نمودار شاخص پوئل نشان دهنده سیکل هایی هستند که در آنها ارزش بیت کوین های عرضه شده به صورت روزانه بسیار پایین بوده است. این زمان ها بازدهی فوق العاده ای برای سرمایه گذارانی که در آن بیت‌کوین خریده اند به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر قسمت های قرمز رنگ سیکل هایی را نشان می دهد که ارزش بیت کوین های عرضه شده به صورت روزانه در آنها بسیار بالا بوده است. این زمان ها فرصت فوق العاده ای برای فروش دارایی بیت کوین هستند. سرمایه گذارانی که دارایی های بیت کوین خود را در این بازه ها بفروشند، به سود قابل توجهی دست خواهند یافت.

برای برخورداری از یک نتیجه دقیق تر توسط شاخص پوئل یا Puell Multiple میتوانید از یک شاخص با تحلیل تکنیکال مانند RSI کمک بگیرید. بهتر است آن را در بازه های زمانی 24 ساعته و هفتگی با شاخص RSI به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید. در صورت ارسال یک سیگنال ارز دیجیتال مشابه در زمان مشابه توسط این دو اندیکاتور بنیادی و تکنیکال احتمال موفقیت شما دو برابر خواهد شد.

 

تحلیل های درون شبکه بیت کوین

کلام آخر

در این مقاله به معرفی شاخص پوئل، بررسی نحوه عملکرد، مزایا و معایب آن پرداختیم. اکنون میتوانید به درستی سقف و کف بیت کوین را تشخیص داده و با دارایی های خود در این ارز دیجیتال معاملات پرسودی را تجربه کنید. در صورت علاقه به سرمایه گذاری در حیطه ارزهای دیجیتال و افزایش دانش خود در رابطه با ارزهای رمزنگاری شده میتوانید مقالات دیگر ما را مطالعه کرده و برای بهره مندی از خدمات این سایت با کارشناسان و مشاوران با تجربه پرشین الیت تماس بگیرید. علاوه بر این می‌توانید برای خرید تتر، احراز هویت بایننس و اندیکاتور vip از خدمات پرشین الیت بهره‌مند شوید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.