whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

آموزش ساخت NFT: چگونه توکن غیرمثلی خود را بفروشیم؟

1402/04/04 ساعت 05:30


NFT یا توکن‌های غیرقابل تعویض، توکن‌های دیجیتالی هستند که روی بلاک چین ذخیره‌ می‌شوند. فایل‌های NFT در واقع در خود بلاک چین ذخیره نمی‌شوند. در عوض ‌آن‌ها با پیوندی به فایل اصلی همراه با سند مالکیت به آنچه پیوند اشاره‌ می‌کند ذخیره‌ می‌شوند. امروزه NFT به عنوان یک ارز دیجیتال غیرقابل تعویض و انحصاری طرفداران زیادی پیدا کرده است و ساخت NFT به یکی از راه‌های کسب درآمد تبدیل شده است.

با این حال، طراحی و ایجاد NFT این روزها به لطف پلتفرم‌های ویژه‌ای که برای این منظور طراحی شده اند، آسان شده است. اما برای شروع به کار در این زمینه باید اطلاعات، علم و آگاهی کامل از تمامی موضوعات مرتبط داشته باشید. بنابراین در این مقاله سعی کردیم به تمامی سوالات احتمالی شما در مورد نحوه ساخت NFT، نحوه فروش و محاسبه هزینه ساخت NFT بپردازیم.

انتخاب NFT

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، NFT یک توکن غیرقابل تعویض است. این بدان معناست که بر خلاف سایر ارزهای رمزنگاری شده که‌ می‌توانند با یکدیگر مبادله شوند، هر NFT ویژگی‌های خاص خود را دارد و‌ نمی‌توان آن را با NFT دیگری مبادله کرد. به عبارت دیگر، هر NFT مانند اثر انگشت عمل‌ می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع‌ می‌توانید به آثار هنری فکر کنید. به عنوان مثال، یک اثر خاص از یک هنرمند خاص تنها یک اثر است و اگر نمونه مشابهی تولید شود، زمین با اصل متفاوت خواهد بود و ارزش اصل را نخواهد داشت.

قصد دارید کدام یک از دارایی‌های دیجیتال خود را به NFT تبدیل کنید. این دارایی‌ می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • یک تصویر
  • یک نقاشی خاص
  • موسیقی
  • GIF
  • توییت
  • مجموعه‌ای از بازی‌های ویدئویی

هم‌چنین توجه داشته باشید که شما شخصا و از نظر قانونی مالک آن دارایی دیجیتال هستید. زیرا ساختن NFT از دارایی که مالک قانونی آن نیستید، ممکن است برای شما دردسرساز باشد و مشکلات حقوقی مختلفی را برای شما ایجاد کند.

چگونه توکن غیرمثلی خود را بفروشیم؟

برای ساخت و فروش NFT باید یک بلاک چین انتخاب کنید. اگرچه در حال حاضر گزینه‌های زیادی وجود دارد که‌ می‌توانید ‌آن‌ها را به عنوان یک پلتفرم معاملاتی NFT انتخاب کنید، اما در زیر به محبوب‌‌ترین ‌آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

اتریوم

بدون شک اتریوم بزرگ‌ترین و شناخته شده‌‌ترین بلاک چین برای ایجاد توکن‌های غیر سنتی است. در واقع، این شبکه اتریوم بود که مفهوم توکن‌های NFT را رایج کرد و همچنان از رقبای خود پیشی می‌گیرد و در حال حاضر از نظر نقدینگی پیشتاز است. با توجه به جامعه کاربری بزرگ اتریوم، افرادی که‌ می‌خواهند با خریداران و کلکسیونرهای ‌بیش‌تری ارتباط برقرار کنند، بهتر است از این پلتفرم برای ساخت NFT استفاده کنند.

اتریوم این مشکل را حل نکند، ممکن است تعداد زیادی از کاربران را از دست بدهد. در حال حاضر، هم کاربران جدید و هم سرمایه‌گذاران عادی ترجیح‌ می‌دهند پلتفرم‌های دیگری را برای ساختن NFT امتحان کنند.

زنجیره هوشمند بایننس

زنجیره هوشمند بایننس یا BSC یک بلاک چین سازگار با ماشین مجازی اتریوم است که توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس ایجاد و اداره‌ می‌شود. یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های Binance Smart China برای ساخت NFT این است که رویدادهای ویژه‌ای را برای فروش توکن‌های منحصر به فرد برگزار‌ می‌کند و موفق به جلب توجه کاربران شده است.

در مقایسه با اتریوم، بایننس هوشمند چین کارمزد کمتری برای تراکنش‌ها دریافت‌ می‌کند و تنها 10 درصد سود حاصل از فروش را به خود اختصاص‌ می‌دهد، این قابلیت‌ها BSC را به رقیبی جدی برای اتریوم و در لیست بهترین پلتفرم‌ها تبدیل کرده است. NFT قرار داده شود.

سولانا

سولانا یک شبکه بلاک چین منبع باز و عمومی است که از برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس پذیر پشتیبانی‌ می‌کند. یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم، کارمزد پایین به دلیل سرعت بالای ثبت تراکنش است. در واقع، سولانا ادعا‌ می‌کند که یکی از سریع‌‌ترین شبکه‌های DeFi است.

اگرچه سولانا در مقایسه با سایر رقبای خود کمتر شناخته شده است، اما جالب است بدانید که حجم بسیار بالایی از تراکنش‌های توکن غیرهمولوگ روی این بلاک چین انجام می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های ضرب NFT در Solana این است که روش‌ها در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها آسان‌‌تر است و کاربران به دانش کدنویسی خاصی نیاز ندارند.

Flow

Flow یکی دیگر از بلاک چین‌های معروف برای ساخت NFT است. این پلتفرم با میزبانی چندین مجموعه ورزشی معروف NFT شهرت ‌بیش‌تری پیدا کرد. Flow هدف خود را ایجاد بستری امن و اختصاصی برای ایجاد و مبادلات NFT اعلام کرده است و‌ می‌توان گفت تا حدود زیادی در پیاده سازی آن موفق بوده است. کاربران‌ می‌توانند از ارز دیجیتال Flow، سکه رسمی این شبکه، برای انجام تراکنش در فلو استفاده کنند.

راه‌اندازی کیف پول دیجیتال

در آموزش NFT، ایجاد و راه اندازی کیف پول دیجیتال خود یکی از مراحل اصلی است. در واقع، برای شروع سرمایه‌گذاری به مقداری ارز دیجیتال نیاز دارید و اینها کیف پول‌های دیجیتالی هستند که دسترسی شما را به ارز دیجیتال فراهم‌ می‌کنند. بنابراین کیف پول NFT نقش مهمی در ساخت و خرید و فروش آن دارد. برترین و محبوب‌‌ترین کیف پول برای NFT عبارتند از:

  • کیف پول مت
  • کیف پول متاماسک
  • کیف پول تراست
  • کیف پول آلفا
  • کیف پول کوین بیس
  • کیف پول دیجیتال برای ساخت NFT

انتخاب بازار NFT

طبیعی است که برای انتخاب بازار مناسب برای ملک خود و ساخت NFT در آن نیاز به تحقیق و مطالعه در بازارهای مختلف دارید. در همین حال، بسیار مهم است که بدانید بازار Opensea معمولا بهترین انتخاب برای شروع است. این بازار به توسعه دهنده اجازه‌ می‌دهد تا NFT‌ها را صادر کند. هم‌چنین این بازار در فروش NFT در بین سایر بازارها پیشتاز است.

اما هنوز در فرآیند ساخت آموزش NFT، بسیار مهم است که بازار انتخابی شما برای NFT شما مناسب باشد. به عنوان مثال، Axie Market Place یک فروشگاه اینترنتی مناسب برای NFT Axie Infinity و NBA Top Shot یک بازار مناسب برای بسکتبال است. بنابراین پس از اینکه بازار مناسب خود را انتخاب کردید، نوبت به اتصال آن به کیف پولتان‌ می‌رسد. زیرا در این صورت پس از ساخت NFT و فروش آن‌ می‌توانید درآمد خود را حفظ کنید.

فایل NFT را آپلود کنید

این فایل ممکن است انواع مختلفی داشته باشد که برخی از ‌آن‌ها به طور جداگانه شامل موارد زیر است:

  • MP3
  • PNG
  • MP4
  • GIF

چگونه NFT بسازیم؟

مهم‌‌ترین ویژگی NFT که آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز‌ می‌کند منحصر به فرد بودن آن است. بنابراین طبیعتا استانداردهای ساخت این توکن باید کمی با سایر ارزها متفاوت باشد. به این ترتیب توکن NFT با استاندارد ERC-721 و توکن‌های قابل تعویض مانند بیت کوین و ... با استاندارد ERC-20 ساخته‌ می‌شود. اما دو روش کلی برای ساخت NFT از ابتدا تا کنون وجود دارد که در ادامه به ‌آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

ساخت NFT با کمک برنامه نویسی

همچنان استفاده از این روش برای توسعه دهندگان بسیار جذاب است. اما به طور کلی، اگر فردی استعداد و مهارت برنامه‌ریزی قرارداد هوشمند در شبکه ارز دیجیتال را داشته باشد،‌ می‌تواند آن را با رعایت استانداردهای ساخت NFT بسازد.

ساخت NFT با کمک پلتفرم‌های خاص

این پلتفرم‌ها که در قسمت‌های قبل به نمونه‌های مختلفی از ‌آن‌ها اشاره کردیم، قابلیت ایجاد NFT را دارند و این کار را برای کاربران بسیار آسان کرده اند. در واقع‌ می‌توان گفت که این پلتفرم‌ها همان قراردادهای هوشمند در شبکه‌های بلاک چین هستند. بنابراین هر شخصی‌ می‌تواند NFT ایجاد کند و نیازی به داشتن دانش برنامه نویسی نیست و تنها با یک ثبت نام و تعیین متغیرهای لازم و آپلود فایل یک NFT جدید ایجاد‌ می‌شود.

راه اندازی کیف پول برای ساختن NFT

برای ایجاد NFT و البته فروش ‌آن‌ها در وهله اول، باید یک کیف پول راه‌اندازی کنید. فرآیندهای راه‌اندازی MetaMask و Coinbase Wallet مشابه هستند. پس از نصب افزونه یا برنامه مرورگر، روی دکمه ایجاد کیف پول جدید کلیک کنید. Coinbase از شما نام کاربری و رمز عبور‌ می‌خواهد، در حالی که MetaMask فقط از شما رمز عبور‌ می‌خواهد.

در نهایت MetaMask و Coinbase عبارتی به نام seed در اختیار شما قرار‌ می‌دهند که از 12 کلمه تصادفی تشکیل شده است. اگر رمز عبور یا عبارت امنیتی خود را گم کنید، اطلاعات کیف پول خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

مزایای ساختن NFT

ساخت NFT به دلیل ویژگی‌هایی که دارد طرفداران زیادی دارد. کسب درآمد از ساخت NFT و فروش آن فکری است که ذهن بسیاری از افراد به خصوص هنرمندان را درگیر کرده است. در واقع، هر جا که به بازار ارزهای دیجیتال نگاه کنیم، ردپایی از این توکن‌های غیرقابل تعویض را می‌بینیم.

اما این ژتون‌ها فقط محدود به بازار نیستند و این روزها حتی در سینماها، استادیوم‌ها و انواع تیم‌های ورزشی و شخصیت‌های بزرگ دنیا هم دیده‌ می‌شوند. نکته جالب این است که هر کسی‌ می‌تواند NFT خود را بسازد و آن را برای فروش به بازار عرضه کند.

سایر مزایای مهم ساخت NFT عبارتند از:

  • بازار NFT پتانسیل رشد بالایی دارد و فرصت کسب سود بالاست.
  • استفاده از قراردادهای هوشمند، کارایی سیستم دارایی NFT را افزایش داده است.
  • از طریق ساخت NFT، هنرمندان‌ می‌توانند مستقیماً آثار خود را به مجموعه داران بفروشند و در صورت فروش مجدد اثر؛ حق امتیاز دریافت کنید.

فروش NFT

اول از همه خوب است اشاره کنیم که هر چیزی‌ می‌تواند NFT باشد. در واقع، ‌بیش‌تربازارهای موجود در رابطه با هنرهای دیجیتال فعالیت‌ می‌کنند. اما اقلام فیزیکی مانند نقاشی نیز امروزه‌ می‌توانند به یک NFT تبدیل شوند.

اکنون پس از یادگیری نحوه ساخت NFT، نوبت به کسب درآمد از فروش آن رسیده است. فروش و کسب درآمد از NFT‌ها بسته به پلتفرمی که انتخاب‌ می‌کنید‌ می‌تواند متفاوت باشد که شامل موارد زیر است:

  • فروش با قیمت ثابت
  • حراج با زمان محدود
  • حراج‌های نامحدود

در روش فروش با قیمت ثابت، پس از ساختن NFT خود، در واقع یک قیمت ثابت برای آن تعیین‌ می‌کنید و هرکسی که مایل به پرداخت آن باشد،‌ می‌تواند مالک NFT شما شود. اما در راه دیگر، که ایجاد مزایده برای فروش NFT بود، باید حداقل قیمتی را برای کسانی که علاقه مند به NFT انحصاری شما هستند تعیین کنید تا پیشنهادات خود را ارسال کنند. اما در نظر داشته باشید که در تعیین این حداقل قیمت باید هزینه معاملات و کارمزد را نیز در نظر بگیرید. زیرا در غیر این صورت، ممکن است در فروش NFT خود با ضرر مواجه شوید.

لازم به ذکر است که برای نگهداری مایع NFT باید حق امتیاز خود را در صورت فروش مجدد مشخص کنید. هم‌چنین در صورت برگزاری مزایده با زمان محدود مدت زمان آن از قبل تعیین شود. اما در نهایت ممکن است هزینه‌های ساخت NFT و فروش آن زیاد و گیج کننده باشد. بنابراین، قبل از شروع یادگیری ساخت NFT و ساخت آن، حتماً هزینه‌های آتی و شرایط بازار را به دقت بررسی کنید.

هزینه ساخت NFT

هزینه کل ایجاد NFT ممکن است بسته به بلاکچینی که انتخاب‌ می‌کنید متفاوت باشد. اما ابتدا به معرفی کلی‌‌‌‌ترین هزینه‌های مربوط به NFT اشاره‌ می‌کنیم. اولین مورد کارمزد گاز است که برای معرفی آن‌ می‌توان گفت که برای انجام تمام عملیاتی که روی بلاک چین انجام‌ می‌شود، حداقل به یک تراکنش اولیه نیاز داریم که شامل کارمزد گاز نیز‌ می‌شود.

هزینه گاز در بلاک چین بر اساس عرضه و تقاضا تعیین‌ می‌شود. به عبارت دیگر‌ می‌توان گفت که با افزایش تقاضا ممکن است هزینه معامله افزایش یابد. هم‌چنین لازم به ذکر است که بازار ناپایدار پهنای باند دیجیتال و قیمت متغیر ارزهای دیجیتال نیز تأثیر زیادی بر هزینه‌های مربوط به ساخت NFTT دارد. به طور کلی، هزینه برش یک NFT ممکن است از یک تا پانصد دلار باشد.

هزینه ساخت NFT شامل هزینه تراکنش‌ها‌‌ می‌شود

دومی توسط بازاری که برای ایجاد و فروش NFT استفاده‌ می‌کنید تعیین‌ می‌شود و به عنوان هزینه حساب شناخته‌ می‌شود. همانطور که احتمالا‌ می‌دانید، استخراج NFT به صورت رایگان با کمک برخی از پلتفرم‌ها امکان پذیر است. اما به هر حال، برای اینکه NFT خود را برای فروش فهرست کنید، باید هزینه‌ای به نام هزینه لیست پرداخت کنید که سومین مورد از مجموعه هزینه‌های ایجاد NFT است.

عوامل موثر بر هزینه ساخت NFT

ابتدا کلی‌‌‌‌ترین عواملی را که بر هزینه ساخت NFT تاثیر‌ می‌گذارند اشاره‌ می‌کنیم:

  • کیفیت پروژه
  • اندازه داده‌ها
  • سرعت تراکنش
  • نوع پروژه
  • هزینه گاز
  • زمان و تاریخ

حال علاوه بر موارد ذکر شده، بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که NFT در بسیاری از بازارهای مرتبط مانند Rarible و Mintable امکان پذیر است. بنابراین این شما هستید که پس از ساخت NFT بازار مناسب خود را پیدا کنید.

هم‌چنین توجه به زمان و تاریخ ضرب NFT بر هزینه ساخت آن تاثیر‌ می‌گذارد. به این ترتیب معمولا در طول هفته به دلیل فعالیت‌های زنجیره‌ای بالا، ساخت NFT نسبت به آخر هفته گران‌‌تر است. اما با تمام این موارد باز هم لازم است بازار NFT را هر روز و در لحظه‌ای که قصد ضرب آن را دارید به دقت بررسی کنید.

ساختن NFT و فروش آن راهی برای کسب درآمد و سود

با توجه به محبوبیت روزافزون NFT در بین مردم در سراسر جهان، قیمت فروش آن روز به روز در حال افزایش است. جالب است بدانید که NFT شما ممکن است برای کسی در دیگر نقاط دنیا جذاب باشد و آن را بخرد.

اما نکته مهم در این مورد این است که بسیاری از NFT‌هایی که ساخته شدند حتی به مرحله فروش هم نرسیدند. بنابراین به دلیل هزینه‌های بالای ساخت NFT ممکن است سازنده ضرر کند. به همین دلیل است که باید فایلی را به NFT تبدیل کنید که مطمئن هستید برای افراد دیگر ارزشمند است. هم‌چنین در تعیین قیمت برای آن باید پس از در نظر گرفتن هزینه‌های انجام شده حداقل قیمت را در نظر بگیرید.

موانع ساخت NFT

می‌توان گفت یکی از بزرگ‌‌ترین موانع در ساخت NFT‌ها، موضوع کارمزد تراکنش‌ها است. اگرچه دو پلتفرم که در این مقاله به ‌آن‌ها پرداخته‌ایم به شما امکان‌ می‌دهد NFT‌ها را به صورت رایگان تولید کنید، اما فروش ‌آن‌ها موضوعی جداگانه است.

اکثر NFT‌ها بر روی بلاک چین اتریوم فروخته‌ می‌شوند و هر تراکنش در بلاک چین اتریوم هزینه استخراج کنندگان را پرداخت‌ می‌کند. این کارمزدها «گاز» نامیده‌ می‌شوند و میزان گاز مورد نیاز شما برای یک معامله‌ می‌تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. نکته مهم این است که حتی اگر برای انجام تراکنش خود بنزین بپردازید، باز هم هیچ تضمینی در شبکه وجود ندارد که این تراکنش انجام شود یا خیر.

پس از هزینه‌های ذکر شده در معاملات، بحث حفاظت از محیط زیست مطرح‌ می‌شود. همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر NFT‌ها در شبکه اتریوم اجرا‌ می‌شوند و الگوریتم شبکه اتریوم از یک سیستم اثبات کار برای استخراج استفاده‌ می‌کند. سیستمی پر انرژی که قطعا به محیط زیست آسیب‌ می‌رساند.

با ایجاد NFT یک تجربه منحصر به فرد بدست آورید:

علاوه بر آسان بودن، ساخت NFT پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارد. برای درک صحیح و کامل آن لازم است ابتدا اصطلاحات مربوط به آن را بدانید و سپس اطلاعات خود را در مورد مسائل موثر بر آن تکمیل کنید. این کاری است که ما در این مقاله سعی کردیم برای شما انجام دهیم. بنابراین توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در ساخت NFT اگر بدون فکر و تحقیق انجام شود، نه تنها سودی به همراه نخواهد داشت، بلکه ممکن است دردسرساز و متضمن خسارت به سازنده آن باشد.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.