whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

محاسبه ارزش کل قفل شده (TVL) در کریپتو

1401/12/16 ساعت 22:08


اگر از سایت‌های ردیابی DeFi استفاده کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که به‌عنوان نقطه مرجع با ارزش کل قفل شده (TVL) مواجه شوید. به بیان ساده، "ارزش کل قفل شده" تعداد دارایی هایی را نشان می دهد که در حال حاضر در یک پروتکل خاص در معرض خطر قرار می گیرند: این ارزش نشان دهنده تعداد وام های معوق نیست، بلکه کل مقدار عرضه اساسی است که توسط یک برنامه خاص به طور کامل تضمین می شود. در واقع ارزش کل قفل شده معیاری است که برای اندازه گیری سلامت کلی یک پروتکل DeFi استفاده می شود. در ادامه ی این مطالب که توسط متخصصان پرشین الیت نوشته شده است به محاسبه ارزش کل قفل شده (TVL) در کریپتو خواهیم پرداخت.

پرشین الیت وب سایت متخصص در ارائه بهترین مقالات حوزه ارز دیجیتال است. وب سایت ما علاوه بر ارائه جدیدترین اخبار قیمت ارز دیجیتال، ابزارهای دیجیتال همچون فروش اندیکاتور VIP را نیز عرضه می کند. 

ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟

ظهور سرمایه گذاری غیرمتمرکز (DeFi) و رونق آن در سال 2020، بازار مالی را با شکل جدیدی از ابزار سرمایه گذاری در هم گسیخته است. از آن زمان، ارزهای دیجیتال متعددی در میان آن دوره پر نوسان که دارایی‌های کریپتو شروع به تجربه خروج از DeFi کردند، خود را در مسیر ترن هوایی بازار یافتند. مجموع ارزش قفل شده به ارزش وجوه رمزنگاری شده در تمام قراردادهای هوشمند یک پلتفرم DeFi اشاره دارد.

درست مانند آزمون تورنسل، TVL به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا تشخیص دهند که کدام یک از پروتکل‌های DeFi برای سرمایه‌گذاری ایده‌آل است زیرا هرچه TVL یک پلتفرم بالاتر باشد، سودآورتر خواهد بود. بنابراین، میزان کل ارزش قفل شده یک شاخص مهم است چرا که محبوبیت یا عدم محبوبیت یک پلتفرم مبادله ای یا DeFi و میزان توجه و تعاملی که از کاربران فعال و تراکنش های ماهانه جلب می کند را نشان می دهد.

TVL همچنین به تعداد وجوهی که کاربر در یک پلتفرم DeFi سپرده شده است، اشاره می‌کند، که این پلتفرم می‌تواند برای عملکردهای تخصصی دارای پشتوانه رمزنگاری مانند سهام‌گذاری ارز دیجیتال، استخرهای نقدینگی یا وام‌دهی ارز دیجیتال استفاده کند. یکی از مهمترین ابزارها در دنیای دیجیتال، سیگنال ارز دیجیتال است که در بررسی نوسان قیمت بسیار موثر هستند.

تفاوت بین TVL و ارزش بازار

ارزش بازار یک پروژه DeFi نشان می دهد که یک پروتکل چقدر سرمایه گذاران فعال و غیرفعال را پشتیبانی می کند. معمولاً برخی از سرمایه گذاران منفعل وجوه خود را در یک پلتفرم قرار می دهند تا در مرحله بعدی بازده خوبی داشته باشند. از طرف دیگر TVL عملکرد یک پروژه را در فضای DeFi به نمایش می گذارد.

سرمایه‌گذاران منفعل، توکن‌ها را می‌خرند و قبل از اینکه بتوانند بفروشند، منتظر بهبود قیمت می‌مانند، بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار پروژه را تسهیل می‌کند. با این وجود، TVL یک شاخص دقیق از قابلیت استفاده واقعی پلتفرم در بین سرمایه گذاران است. در حالی که بیشتر سرمایه‌گذاران ارزش بازار را معیاری حیاتی می‌دانند که نشان می‌دهد یک پلتفرم DeFi چقدر فعال است، TVL معیاری است که نشان می‌دهد این پروژه چقدر در بین کاربران فعال محبوب است. زیرا استحکام یک پروژه DeFi را نشان می‌دهد. اگر ارزش بازار فشارسنج خوبی برای سرمایه‌گذارانی باشد که می‌خواهند پتانسیل آینده یک پروتکل DeFi را بسنجند، TVL به معیاری برای بررسی وضعیت فعلی پروژه تبدیل می‌شود.

به یاد داشته باشید که سیگنال فیوچرز در دنیای دیجیتال برای تخمین قیمت ارز دیجیتال بسیار حائز اهمیت هستند. برای استفاده از بهترین سیگنال فیوچرز میتوانید عضو کانال سیگنال ارز دیجیتال پرشین الیت شوید.

اهمیت ارزش کل قفل شده در کریپتو

یک ارزش کل قفل شده قوی، یک شاخص عالی از بهزیستی یک پروتکل DeFi است. هنگامی که یک پلتفرم DeFi دارای TVL بالاتری باشد، اعتماد قابل توجهی را در میان سرمایه گذارانی که مایل به واریز وجوه ارز دیجیتال خود با آنها هستند به دست آورده است. مقدار قابل توجهی از دارایی‌های کریپتو به معنای در دسترس بودن سرمایه بیشتر به عنوان منبع نقدینگی بالاتر است و در نتیجه پلتفرم را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر و قابل استفاده‌تر می‌کند.

فرض کنید شما علاقه مند به اتخاذ یک تصمیم سرمایه گذاری آگاهانه و دانستن مجموع ارزش های قفل شده پروژه های مختلف DeFi، از جمله سهم بازار آنها هستید. در این مورد، پلتفرم های تحلیلی مانند DeFiPulse یا DeFiLlama، در میان دیگران وجود دارد. در حالی که اطلاعاتی که از جمع‌آوری‌کننده‌های DeFi به‌دست می‌آورید ممکن است به شما در تصمیم‌گیری درباره سلامت یک پروژه ارز دیجیتال خاص کمک کند، باید به یاد داشته باشید که توکنومیک رمزارز به همان اندازه مهم است. نگاهی به تصویر بزرگتر پلتفرم ضروری است زیرا یک TVL عالی به تنهایی ممکن است لزوماً نشان دهنده عملکرد یک توکن نباشد.

از جمله سیگنال ارز دیجیتال که در تخمین قیمت ارز دیجیتال بسیار موثر است سیگنال فیوچرز است.

چگونه TVL ارز دیجیتال تعیین می شود؟

با توجه به سودآوری فضای کریپتو به طور کلی و بازار DeFi، این احتمال وجود دارد که همیشه یک پلتفرم جدید دی‌فای وجود داشته باشد. بنابراین، این امر بر اهمیت و دشواری ایجاد ارزش کل دقیق قفل شده در کل بازار علاوه بر تعیین سطح ایمنی یک پلتفرم خاص برای سرمایه گذاران نوپا تأکید می کند.با این وجود، سرمایه گذاران بالقوه باید تلاش کنند تا پروژه های DeFi با TVL حداقل 1 میلیارد دلار را انتخاب کنند، زیرا این یک شبکه ایمنی به اندازه کافی خواهد بود. علاوه بر انتخاب پروتکلی با TVL بالاتر که نشانگر خوبی برای یک پلتفرم سالم است، همچنین توصیه می شود پلتفرمی را با تیمی قوی از توسعه دهندگان در نظر بگیرید.

اینها از جمله پارامترهایی هستند که سرمایه گذاران (وام دهندگان) و شرکت کنندگان (قرض گیرندگان) را جذب می کنند و منجر به TVL سالم تری برای پروژه می شوند. مهمتر از همه، کاربران بالقوه ای که ارزش کل پروژه ارز دیجیتال قفل شده را در نظر می گیرند، باید یک پلتفرم DeFi با TVL پایین که بازدهی غیرعادی بالا را به عنوان پرچم قرمز ارائه می دهد، مشاهده کنند. در حالی که اینها می توانند تبلیغاتی باشند که برای جلب توجه کاربران در مورد یک پلتفرم جدید کریپتو انجام می شود، اما احتمال اینکه این پلتفرم یک کلاهبرداری باشد، زمانی که پلتفرم شرکت کننده بسیار کمی دارد یا هیچ شرکت کننده ای ندارد، بسیار زیاد است.

از مهمترین اقدامات برای شروع فعالیت در دنیای دیجیتال احراز هویت در بایننس است که لازم است آن را حتماً به درستی انجام دهید. عواملی که هنگام محاسبه TVL باید در نظر گرفته شوند. هنگام محاسبه TVL یک پروتکل DeFi سه عامل مهم وجود دارد:

  • عرضه پروژه دارایی (سرمایه بازار)
  • حداکثر عرضه در گردش دارایی
  • قیمت فعلی دارایی

ارزش بازار با ضرب کردن عرضه دارایی پروتکل در قیمت فعلی آن به دست می آید. پس از آن، ارزش بازار را با حداکثر عرضه آن تقسیم می کنید تا از TVL آن استفاده کنید. TVL شامل تمام سکه‌های سپرده‌شده در تمام عملکردهایی است که پروتکل‌های DeFi ارائه می‌دهند، از جمله آن ها میتوان استخرهای سهام، وام‌دهی و نقدینگی اشاره کرد.

از بهترین ارزهای دیجیتال در دنیای امروز تتر است که سرمایه گذاران حرفه ای آینده ی خوبی را برای آن پیش بینی کرده اند برای اطلاع از قیمت خرید تتر به وب سایت پرشین الیت مراجعه فرمایید.

نحوه محاسبه ارزش کل قفل شده در کریپتو

محاسبه ارزش کل قفل شده در کریپتو نسبتاً آسان است: شما تعداد کل توکن‌های کریپتو را که پروتکل انباشته کرده است می‌گیرید و آن را در ارزش فعلی توکن به دلار ضرب می‌کنید. فرض کنید یک پروژه DeFi اجازه می دهد تا با استفاده از انواع مختلف توکن ها شرط بندی شود. در این صورت، لازم است TVL هر توکن را قبل از جمع کردن آنها به صورت جداگانه محاسبه کنید تا بتوانید مقدار ارزش کل قفل شده در کریپتو را تعیین کنید.

بیایید تصور کنیم که پروتکل DeFi انتخابی شما به کاربران اجازه می دهد تا سه ارز دیجیتال مختلف (Crypto X، Crypto Y و Crypto Z) را به اشتراک بگذارند. در این صورت، شما باید مقدار کل کریپتو X را محاسبه کنید و آن را با ارزش بازار فعلی توکن به دلار ضرب کنید. سپس باید همان فرآیند را برای کریپتو Y و کریپتو Z تکرار کنید و سپس نتایج سه توکن کریپتو را جمع آوری کنید تا TVL کل پروژه DeFi را تعیین کنید. 

ما می توانیم نحوه محاسبه ارزش کل قفل شده را در مراحل ساده زیر خلاصه کنیم:

مرحله 1: ارزش بازار پروژه DeFi را شناسایی کنید. این با ضرب کردن کل عرضه توکن های پروژه در قیمت فعلی آن به دست می آید.
مرحله 2: ارزش کل قفل شده را با تقسیم ارزش بازار پروتکل بر حداکثر عرضه در گردش پروتکل بیابید. تقسیم کل سرمایه بازار پروژه بر TVL تخمینی تصویر واضحی از نسبت TVL به شما می دهد.

شما می خواهید نسبت TVL یک پروژه را بدانید زیرا نشان می دهد که آیا یک توکن DeFi خاص بیش از حد ارزش گذاری شده یا کمتر ارزش گذاری شده است. به عنوان مثال، اگر نسبت TVL یک توکن کمتر از 1 شود، به این معنی است که توکن کمتر ارزش گذاری شده است و نتایج بهتری را برای سرمایه گذاران ارائه می دهد. با این حال، اگر نسبت TVL آن بالاتر از تخمین TVL باشد، دارایی بیش از حد ارزش گذاری می شود. راه آسان‌تر برای یادگیری TVL پروژه این است که از انجام محاسبات خودداری کنید و از سایت‌های تجمیع DeFi مانند DeFiPulse ،DeBank یا DeFiLlama دیدن کنید.

مجموع ارزش قفل شده ممکن است معیار خوبی باشد که به شرکت کنندگان در DeFi کمک می کند، اما شرایطی وجود دارد که می تواند سلامت و موقعیت صحیح یک پروژه DeFi را جعل کند. در برخی موارد، حجم عظیمی از وجوه کریپتو شده در یک پروتکل DeFi می‌تواند متعلق به چند فرد باشد که معمولاً «نهنگ‌های ارز دیجیتال» نامیده می‌شوند. الگوهای مالی آن‌ها، مانند فعالیت‌های HODLing و برداشت، می‌تواند به طور نامتناسبی با توجه به معیارهای TVL «سوزن را حرکت دهد». از آنجایی که TVL تعداد دارایی‌های ارز دیجیتال متعلق به شرکت‌کنندگان و کنترل آن‌ها را محاسبه نمی‌کند، اقدامات یک نهنگ کریپتو که، برای مثال، مالک 90 درصد وجوه است، می‌تواند مانع بزرگی از قفل شدن ارزش کل درکریپتو شود. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران بالقوه که فقط به معیارهای TVL یک پروتکل DeFi وابسته هستند، بر حس نادرستی از وضعیت سلامت پروژه تکیه می‌کنند.

گروه ارز دیجیتال در عرضه ی سیگنال ارز دیجیتال از جمله سیگنال فیوچرز بسیار مهم هستند حتماً از گروه های قابل اعتماد از جمله پرشین الیت برای استفاده از بهترین سیگنال ارز دیجیتال استفاده کنید.

ارزش کل قفل شده TVL چگونه می تواند بر قیمت تأثیر بگذارد؟

افزایش قیمت دارایی دیجیتال TVL را افزایش می دهد و نشان دهنده محبوبیت روزافزون شبکه است. معیار TVL به قیمت اتریوم بستگی دارد، جایی که اکثر قراردادهای هوشمند و برنامه های DeFi ساخته می شوند. اشکال در TVL این است که ارزش را در یک بازار صعودی نشان می دهد، و به طور مشابه، زمانی که بازار با یک حرکت نزولی مواجه است، خروج دارایی را بیش از حد اعلام می کند. TVL تنظیم شده تأثیر خارجی بر روی مقدار DeFi را حذف می کند. متریک TVL تعدیل شده DappRadar دارایی را در یک پروتکل بر اساس قیمت اولیه 90 روزه ارزش گذاری می کند تا جریان خالص دارایی را و نه عامل تغییرات قیمت را بدست آورد.

کلام پایانی

اهمیت Total Value Locked در کریپتو در درجه اول در نشان دادن وضعیت کلی یک پروژه DeFi واضح است. سرمایه‌گذاران باید آن را یک شاخص مهم در نظر بگیرند، اما نه یک راهنمای انفرادی در هنگام بررسی ارزش پروژه‌های ارزهای دیجیتال موجود یا جدید، علاوه بر هموار کردن مسیر برای افزایش پذیرش کریپتو. یادگیری مداوم بیشتر در مورد Total Value Locked و نقش آن در چشم انداز غیرمتمرکز برای همه سرمایه گذاران مشتاق ضروری است. ما در این مقاله از پرشین الیت سعی کردیم نحوه ی محاسبه ی ارزش کل قفل شده (TVL)  را به طور دقیق برای شما شرح دهیم. وب سایت پرشین الیت یکی از بهترین وب سایت های داخلی در عرضه انواع ارز های دیجیتال از جمله سیگنال فارکس میباشد.
 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.