whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

Tokenomics توکنومیکس چیست؟

1402/04/16 ساعت 17:30


از سال 2020، محبوبیت فزاینده ارزهای دیجیتال بسیار برجسته بوده است. با توجه‌ به علاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال، یک مرور کوتاه در مورد توکنومیکس می‌تواند برای افراد زیادی مفید باشد؛ بنابراین این توکن برای همه سرمایه‌گذارانی که اخیراً وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اند تازگی دارد.

برای ورود درست به این بازار دو نکته اساسی را باید رعایت کرد: یکی احراز هویت بایننس است که هر فرد تازه‌ وارد برای استفاده از خدمات صرافی باید انجام دهد و دیگری عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال است؛ زیرا این دو نکته برای استفاده از سیگنال فیوچرز، سیگنال فارکس، سیگنال ارز دیجیتال و ... لازم و ضروری است. ما در این نگارش قصد داریم شما را با توکنومیکس و اهمیت آن آشنا نماییم تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات روند سوددهی خود را افزایش دهید.

توکنومیکس (tokenomics) چیست؟

Tokenomics ترکیبی از دوکلمه "token" و "economics" است که به ویژگی‌های عرضه و تقاضای یک پروژه رمزنگاری اشاره دارد. Tokenomics اقتصاد یک توکن کریپتو را از قبیل: صدور، ویژگی‌ها، توزیع، عرضه، تقاضا و سایر ویژگی‌ها در نظر می‌گیرد.

اجازه دهید بررسی کنیم که رمزارز چیست؟ این یک واحد ارز دیجیتال که توسط پروژه‌های رمزنگاری بر روی یک بلاک‌چین موجود ساخته شده است. مانند هر ارز معمولی، توکن‌های کریپتو دارای ارزشی خاص و قابل‌مبادله هستند.

در رابطه‌ با اقتصاد، رمزارزها به این موضوع کمک می‌کنند که بفهمیم اقتصاد رمزی چگونه با اقتصاد سنتی متفاوت است. صرف‌نظر از دوران تاریخ، دولت‌ها از هوای ضعیف پول بیشتری خلق می‌کنند. مبارزه با یک جنگ یا مقابله با خشکسالی می‌تواند بسیار گران باشد. برای مقابله با آن، افزایش درآمد همیشه یک گزینه نیست و مقامات استخراج ارز را جایگزین ساده‌تری می‌دانند. ایجاد ارز اضافی در نهایت ارزش پول موجود را کاهش می‌دهد.

بااین‌حال، پروژه‌های کریپتو، برنامه‌های صدور توکن‌ها را از پیش تعیین کرده و به طور الگوریتمی ایجاد کرده‌اند. ما می‌توانیم به طور دقیق تعداد سکه‌های در گردش را در یک‌زمان خاص پیش‌بینی کنیم. توزیع سکه بین سهام‌داران مختلف نیز از قبل در نظر گرفته شده است. اگرچه از نظر فنی تغییر برنامه صدور و برنامه توزیع امکان‌پذیر است، اما انجام‌دادن این فرایند کمی سخت است.

چرا توکن‌های کم‌عرضه برای توکنومیکس خوب هستند؟

در این بخش به شرح این که چرا توکن‌های کم‌عرضه برای توکنومیکس خوب هستند می‌پردازیم:

تخصیص رمز و دوره‌های واگذاری

تخصیص دقیق توکن به سهام‌داران در حال حاضر در پروژه‌های رمزنگاری یک هنجار است. دوره واگذاری، توکن‌های توسعه‌دهندگان را برای مدت معینی قفل می‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاران را از شر عاملان طرح‌های پامپ و دامپ در امان نگه می‌دارند.

استخراج و استقرار

بلاک‌چین‌های اولیه، در حال حاضر توکن‌هایی را برای تشویق‌کردن استخراج‌کنندگان جهت اعتبارسنجی تراکنش‌ها منتشر می‌نماید. به این فرایند اثبات کار یا PoW گفته می‌شود. ماینرها باید از توانایی محاسباتی خود برای استخراج بلاک‌های جدید و افزودن آنها به بلاک‌چین استفاده نمایند.

در بلاک‌چین‌های اثبات سهام PoS که یک نوع شرط‌بندی را به‌منظور اعتبارسنجی‌ها پیاده‌سازی کرده‌اند، پاداش‌ها به افرادی تعلق می‌گیرد که مقدار معینی از سکه‌ها را در یک قرارداد هوشمند قفل کرده‌اند.

بازده محصول

کشاورزی بازده به هر کسی که دارای رمزنگاری است این قدرت را می‌دهد تا توکن‌های بیشتری را کسب کند. می‌توانید وجوه خود را به هر کسی که خواستار وام از طریق قراردادهای هوشمند قرض دهید، سود و اصل را به‌صورت توکن به دست آورید. کشاورزی بازده، استخرهای عظیمی از بازده را در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) ایجاد می‌کند.

توکن سوزی

برای جلوگیری از تورم، پروتکل‌های کریپتو باید توکن‌ها را بسوزانند تا به طور دائم آن‌ها را از گردش خارج کنند. ازآنجایی‌که میزان توکن‌های در گردش محدود می‌شود، ممکن است قیمت افزایش پیدا کند. بایننس توکن اصلی خود BNB را می‌سوزاند تا کل عرضه خود را کاهش دهد.

در نوامبر 2019، Stellar 55 میلیارد توکن خود را که حدود 50 درصد از کل عرضه خود بود از بین برد و منجر به افزایش قیمت کوتاه‌مدت بیش از 30 درصد شد.

تحلیل توکنومیک

عرضه و تقاضای ارزهای رمز پایه تعیین‌کننده اصلی قیمت آنها هستند. بیایید بررسی کنیم که توسعه‌دهندگان چگونه توکنومیک را کار می‌کنند:

سمت عرضه

اقتصاد هسته مورد درک عرضه و تقاضای یک ارز است. این دو عامل باعث می‌شوند شما متوجه شوید که آیا این ارز سودآور است یا خیر؟ ما در ابتدا باید مشخص کنیم که آیا ارزش یک توکن باتوجه‌به عرضه آن افزایش می‌یابد یا به‌صورت واقعی؟

سمت تقاضا

فقط طرف عرضه هیچ ارزشی ایجاد نمی‌کند. در عوض، این سمت تقاضا است که یک نشانه را ارزشمند می‌کند. به‌صورت خودکار یک عرضه ثابت تبدیل به ارزش نمی‌شود. مردم باید باور کنند که اینها در حال حاضر و در آینده ارزش دارند. برای تعیین اینکه آیا یک توکن مورد تقاضا خواهد بود یا خیر، باید بازگشت سرمایه (ROI)، تئوری بازی و الگوهای رفتاری را بررسی کنید.

بازگشت سرمایه 

به جریان نقدی که یک توکن برای فردی که صاحب آن است ایجاد کند بازگشت سرمایه می‌گویند. اگر توکن بازگشت سرمایه را شامل نشود، مردم به‌هیچ‌عنوان آن را نگهداری نخواهند کرد. اگر افراد به این نتیجه رسیدند که دیگران به ارزش توکن اعتماد دارند، مایل خواهند بود پول خود را در آن قرار دهند.

سطوح انرژی جامعه

سطوح انرژی جامعه یک انگیزه کلیدی جهت تقاضای آینده برای توکن است.

نظریه بازی

یک مکانیسم اساسی در زیر هر فناوری، نظریه بازی نامیده می‌شود. در این بخش از مدل‌های ریاضی تعارض و همکاری برای درک رفتار تصمیم‌گیرندگان استفاده می‌کنند. این برنامه که در حوزه کریپتو صورت می‌گیرد، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا فرایند تصمیم‌گیری به‌واسطه سهام‌داران را در یک فضای تعاملی ارزیابی کنند.

عناصر در طراحی توکنومیکس به افزایش تقاضا برای توکن کمک می‌کنند. Lockupها ثابت کرده‌اند که یک نظریه بازی خوب در توکنومیکس هستند. توکنومیکس دارای پروتکلی است که دارندگان توکن را برای قفل‌کردن توکن ها در یک قرارداد در ازای دریافت پاداش‌های بیشتر تشویق می‌کند.

توکن چیست؟

در توکنومیکس، توکن‌های بازار رمزارزها واحدهای ارزشی هستند که پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین بر روی یک بلاک‌چین موجود را به وجود می‌آورند. توکن‌های رمزنگاری مانند ارزهای دیجیتال می‌توانند مبادله شوند و ارزش مشخصی داشته باشند، اما آنها یک کلاس دارایی دیجیتال کاملاً متفاوت هستند.

برای دانستن بیشتر در مورد توکنومیکس، مهم است که در مورد انواع مختلف توکن‌ها بدانید. یکی از طبقه‌بندی‌ها توکن‌ها را به دو نوع تقسیم می‌کند: لایه 1 و لایه 2.

توکن‌های لایه 1:

بیانگر یک بلاک‌چین منحصربه‌فرد هستند و جهت خدماتی از قبیل: ذخیره‌سازی، سرمایه‌گذاری، خرید و غیره به کار گرفته می‌شوند. این توکن‌ها هر تراکنش را در شبکه خود تسویه می‌نمایند.

توکن‌های لایه 2:

به‌منظور کمک به مقیاس برنامه‌های غیرمتمرکز در یک شبکه تعبیه شده‌اند. جدای از این، طبقه‌بندی محبوب دیگری نیز در بین علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال وجود دارد.

ژتون‌های تعویض‌پذیر:

قابلیت تعویض ویژگی دارایی‌ها با دیگری از همان نوع را دارند. ازاین‌رو، توکن‌های قابل‌تعویض آنهایی هستند که ارزش یکسانی دارند و می‌توانند با یکدیگر جایگزین شوند. طلا می‌تواند نمونه‌ای عالی از یک دارایی قابل‌تعویض باشد؛ زیرا ارزش‌گذاری آن در بین کشورها یکسان است.

توکن‌های غیرقابل‌تعویض: یا NFT توکن های منحصربه‌فردی هستند که ارزش یکسانی ندارند. با توکن‌سازی دارایی‌هایی مانند آثار هنری، NFTها زمان‌های فیزیکی دیجیتالی می‌شوند. این انقلاب جدید مالکیت دیجیتال، NFTها را در سال‌های اخیر واقعاً محبوب کرده است، به‌طوری‌که برخی از آنها با میلیون‌ها دلار به حراج گذاشته شده‌اند. آخرین طبقه‌بندی ممکن بر اساس کاربرد آنها صورت بگیرد.

توکن‌های امنیتی

توکن‌های امنیتی قراردادهای سرمایه‌گذاری دیجیتالی بیانگر مالکیت قسمت‌هایی از دارایی هستند.

توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی بیشتر شناخته شده هستند. آنها از طریق یک ICO صادر می‌شوند و در سرمایه‌گذاری یک شبکه مفید هستند.

عوامل مؤثر بر رمزارزها

برای هر مبتدی که تازه‌وارد قلمرو ارزهای دیجیتال می‌شود، دانستن عواملی که حتی ممکن است از راه دور بر ارزش یک رمزارز تأثیر بگذارد، مهم است.

توزیع و تخصیص توکن‌ها

یکی از عوامل اصلی که ارزش توکن کریپتو را تعیین می‌کند نحوه توزیع توکن است. دو راه برای تولید توکن‌های رمزنگاری وجود دارد: یکی از طریق پیش ماینینگ و دیگری با راه‌اندازی منصفانه. منظور ما از عبارت "راه‌اندازی منصفانه" این است که یک ارز دیجیتال از ابتدا استخراج، به‌دست‌آمده، مالکیت و اداره آن توسط جامعه انجام می‌شود. این یک شبکه غیرمتمرکز است و هیچ مفهومی از تخصیص خصوصی در اینجا وجود ندارد.

بااین‌حال، با پیش ماینینگ، بخشی از سکه‌ها قبل از عرضه عمومی ایجاد (استخراج) و توزیع می‌شود. بخشی از سکه‌ها در یک عرضه اولیه (ICO) به خریداران احتمالی فروخته می‌شود. این راهی برای پاداش‌دادن به بنیان‌گذاران، ماینرها و سرمایه‌گذاران اولیه با سکه‌های تازه ضرب شده است.

بنابراین، اگر می‌خواهید مطمئن شوید که پروژه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید قانونی و جاه‌طلبانه است، مطمئن شوید که توکن‌های آن‌ها بین کاربران احتمالی توزیع می شود.

تأمین توکن

یک عامل بسیار مهم موردنیاز برای مطالعه توکنومیک رمزارز، عرضه یک توکن است. سه نوع عرضه برای توکن‌های کریپتو وجود دارد: عرضه در گردش، عرضه کل و حداکثر عرضه. عرضه در گردش به تعداد توکن‌های ارز دیجیتالی اشاره دارد که به‌صورت عمومی صادر می‌شوند و در گردش هستند.

در همین حال، کل عرضه، تعداد توکن‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد، منهای تمام توکن‌هایی که سوزانده شده‌اند. به‌عنوان مجموع توکن‌های در حال گردش و توکن‌هایی که به نحوی قفل شده‌اند محاسبه می‌شود. در نهایت، عرضه کل را نمی‌توان با حداکثر عرضه اشتباه گرفت که حداکثر تعداد توکن‌هایی را که تا کنون تولید می‌شوند، کم می‌کند.

ارزش بازار یک توکن

در زمینه ارزهای دیجیتال، ارزش بازار معیاری است که برای تعیین محبوبیت توکن استفاده می‌شود و با ضرب قیمت فعلی بازار یک توکن در عرضه در گردش محاسبه می‌شود. ارزش بازار شاخص خوبی برای ارزش توکن است، حتی در بلندمدت؛ بنابراین، ارزهای رمز پایه با سرمایه کوچک ریسک بیشتری دارند. درحالی‌که ارزهای دیجیتال با ارزش بالا اغلب به طور بالقوه بازده و ایمنی بهتر را تضمین می‌کنند.

مدل توکن

هر توکن کریپتو مدلی دارد که در نهایت ارزش آن را تعیین می‌کند. برخی از توکن‌ها تورم‌زا هستند، به همین دلیل است که حداکثر عرضه را ندارند و می‌توانند باگذشت زمان به استخراج ادامه دهند. کاملاً برعکس توکن‌های کاهش‌دهنده تورم هستند که عرضه توکن در حداکثر عرضه محدود شده است.

توکن‌های کاهش‌دهنده برای جلوگیری از گردش سکه‌های فروخته نشده مفید هستند و معمولاً تحت‌تأثیر نوسانات بازار نیستند. از سوی دیگر، توکن‌های تورمی، کار خوبی در تشویق استخراج‌کنندگان، نمایندگان و اعتباردهندگان در شبکه انجام می‌دهند.

ثبات قیمت

Tokenomics همچنین به اهمیت مطالعه پیامدهای ثبات قیمت اشاره می‌کند. ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات خود شناخته می‌شوند که ممکن است همیشه به نفع سرمایه‌گذار نباشد. نوسانات همیشه می‌توانند سبب کاهش علاقه سرمایه‌گذاران شوند. علاوه بر این، نوسانات حتی می‌تواند منجر به محدودشدن شبکه‌ها شود.

سرمایه‌گذاران باید مطمئن باشند که پروژه تمام تلاش خود را به‌منظور مقابله با این نوسانات انجام می‌دهد. این نوسانات را می‌توان با اعتماد از وجود توکن‌های لازم جهت مطابقت با سطوح عرضه رفع نمود. این باعث تثبیت قیمت می‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند از توکن‌ها برای هدف موردنظر خود استفاده کنند. Tokenomics همچنین می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک کند تا با ایجاد تعادل، قیمت‌ها را تثبیت کنند.

کلام آخر

ما در این نگارش سعی داشتیم شما را با توکنومیکس آشنا کنیم تا بتوانید بر اساس آن از ارزهای قابل‌تأیید سودهای بسیاری را دریافت نمایید. شما می‌توانید با انجام کاری ساده‌تر، سریع‌تر به سودهای دلاری قابل دریافت دسترسی پیدا کنید. تریدرها با عضویت در مجموعه پرشین الیت می‌توانند با دریافت سیگنال‌های دقیق توسط تحلیل‌گران متخصص سودهای شگفت‌انگیزی را کسب نمایند و سرمایه خود را چندبرابر کنند.

این مجموعه برای کلیه تریدرها شرایطی را فراهم کرده است تا در این شرایط متورم اقتصادی با پرداخت کمترین هزینه در این کانال‌ها عضو شوند. پس این فرصت ویژه را از دست ندهید و جهت دسترسی سریع به سودهای دلاری برای ثبت‌نام اقدام کنید. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.