whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

تیپرینگ و بازارهای مالی

1400/12/23 ساعت 06:36


تیپرینگ در حوزه اقتصاد به معنای کاهش تدریجی سیاست های پولی انبساطی میباشد. برای آشنایی با مفهوم این واژه ابتدا باید با سیاست های پولی انبساطی و علل و شرایط وضع آنها آشنا شوید. در سراسر دنیا و به ویژه در سالهای اخیر با بحران های مالی و اقتصادی بسیاری مواجه بوده ایم. این شرایط وخیم اقتصادی گاه به دلیل شروع جنگ در کشورهای مختلف و گاه به دلیل بلایای طبیعی مانند بیماری، سیل، زلزله و خشکسالی ایجاد می شود. با شروع بحران، شرایط و شاخص‌های اقتصادی با افت و کاهش شدیدی مواجه می شوند. در صورتی که برای جلوگیری از رشد آن تدبیری اندیشیده نشود به تمام کسب و کارها آسیب جدی وارد کرده و دولت ها و ملت ها را از پای درمی آورد. 

یکی از وظایف دولت ها و بانک های مرکزی اتخاذ سیاستهای خاص مالی برای مواجه با چنین شرایطی است. راهکاری که توسط دولت برای کنترل این شرایط بحرانی اتخاذ میشود را سیاست های مالی می نامند. بانک‌های مرکزی نیز با ابزارهای اقتصادی تحت اختیار خود و وضع سیاست های پولی نقش خود را در کنترل اوضاع بازار ایفا می کنند.

 

تاثیر tapering بر بازار

یکی از این سیاست ها و میتوان گفت تاثیرگذارترین آنها تزریق پول به جامعه است که از آن به عنوان سیاست پولی انبساطی یاد میشود. این سیاست ها به دو روش اعمال میشوند. یکی از این روش ها کاهش نرخ بهره است. بانک در این روش پول را به طرق مختلف همچون اعطای وام های بدون بهره یا با سود بسیار کم در اختیار کسب و کارها و صاحبان مشاغل و صنایع قرار میدهد. روش دیگر که به QE شناخته می شود، ابزاریست که به بانک ها امکان خرید مستقیم اوراق قرضه صنایع و شرکت های مختلف را میدهد.  

در این مقاله به تعریف تیپرینگ و علت و تاثیر آن خواهیم پرداخت. همچنین می توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت پرشین الیت از آخرین اخبار ارز دیجیتال مطلع شوید و به صورت لحظه ای قیمت ارزهای دیجیتال را مشاهده نمایید.

 

سیاست های پولی انبساطی برای جبران بحران های اقتصادی

علت اعمال Tapering

تیپرینگ نیز سیاست دیگری برای مقابله با اثرات منفی سیاست های پولی انبساطی است. اما چرا و چگونه سیاست های پولی انبساطی می توانند باعث آسیب شوند؟ در این سیاست ها که برای برطرف کردن شرایط بحرانی وضع شده اند، پول به صورت مستقیم توسط بانک ها چاپ و به بازار تزریق میشود. این امر در ظاهر موجب کنترل شرایط وخیم اقتصادی شده و باعث رشد مالی بازار میشود. اما در واقع چاپ پول بدون پشتوانه باعث به وجود آمدن تورم و گرانی شده و لازم است بعد از عبور از بحران کنترل شود.

تیپرینگ سیاستی است که بانک ها را مجاب می سازد تا به تدریج سیاست تزریق پول خود را کنار گذاشته و متوقف سازند. همچنین در این سیاست پس از بهبود اوضاع بازار خرید اوراق قرضه توسط بانک های مرکزی به مرور کاهش یافته و به تدریج به صفر میرسد.

تیپرینگ به منظور کنترل نرخ بهره وام بانک ها و انتظارات سرمایه‌گذاران از دولت ها پس از بحران اقتصادی اعمال میشود. در نتیجه این سیاست در شرایط عادی کاربردی ندارد و قابل اجرا نیست. 

در اجرای تیپرینگ بانک‌‌های مرکزی سیاست های انبساطی خود را به یکباره متوقف نمیکنند. زیرا این کار میتواند موجب عدم اعتماد بازار و ایجاد نوسانات شدید در بازارهای مالی همچون بورس شود. در نتیجه بانک‌های مرکزی سیاست های آینده خود را درباره اعمال تیپرینگ از پیش اعلام میکنند تا از این دست آسیب ها جلوگیری کرده باشد. 

 

سیاست های جبران بحران

امکان تحقق تیپرینگ در واقعیت

با وجود ضرورت تیپرینگ برای جلوگیری از ایجاد تورم و افزایش قیمت حبابی و غیر واقعی دارایی ها بانک های مرکزی کمتر به این سیاست پایبند هستند. در زمان رویارویی با هر بحران و پیش از اعمال سیاست های پولی انبساطی، بانک های مرکزی انجام تیپرینگ پس از بحران را تضمین میکنند. اما تجربه نشان داده این بانک ها در نهایت تمایلی نسبت به اجرای آن نداشته و یا از انجام آن ناتوان هستند. به همین دلیل همواره شاهد باقی ماندن اثرات منفی سیاست های انبساطی در اقتصاد بوده ایم.

علت عدم تمایل بانک ها به اجرای تیپرینگ

یکی از دلایل عدم اجرای تیپرینگ عکس العمل سرمایه گذاران بازارهای مالی است. بخش قابل توجهی از پول تزریق شده توسط بانک مرکزی در زمان بحران به بازارهای مالی مانند بورس و بازار کریپتو روانه میشود. این امر موجب رشد این بازارها و افزایش قیمت دارایی‌های سرمایه گذاران آن میشود. زمانیکه بحران پشت سر گذاشته شود و بانک‌های مرکزی خاتمه سیاست های انبساطی خود را اعلام کند، بازارهای سهام با افت شدیدی مواجه میشوند. کاهش سود و ارزش سهام بازارهای مالی که میتواند باعث ایجاد یک آسیب اقتصادی جدید شود، بانک های مرکزی را نسبت به کاهش کاهش سیاست‌ های انبساطی خود بی میل می سازد.

از طرف دیگر در دهه های اخیر جهان بحران های مالی زیادی را پشت سر گذاشته است. به گونه ای که قبل از اجرا یا تکمیل تیپرینگ در یک دوره، با بحران جدیدی مواجه میشویم که منجر به از سر گرفتن سیاست های انبساطی میشود. شاید بتوان گفت یکی از دلایل محبوبیت بورس و ارزهای دیجیتال همین پیشامدها و سیاست های ضروری متعاقب آنهاست. 

تاثیر تیپرینگ بر بازار سهام 

تیپرینگ، هرگز محقق نشده و همیشه به صورت یک سیاست تئوری باقی مانده است. در نتیجه آثار بلند مدت این سیاست بر روی بازارهای مالی و ارزش سهام به صورت تجربی ارزیابی نشده است. اما آنچه مسلم است اعلام شروع این سیاست موجب واکنش های هیجانی منفی روی این بازارها در کوتاه مدت خواهد شد. 

 

تاثیر tapering روی بازار مالی

تغییرات ارزش بیت کوین و اتریوم با اعلام تصمیم فدرال رزرو در رابطه با تیپرینگ

بلافاصله پس از پایان جلسه دو روزه فدرال رزرو ایالات متحده پیرامون تیپرینگ در اوایل دسامبر 2021، قیمت بیت کوین افزایش یافت. در حالی که کاهش نرخ بهره دو برابر شده، فدرال رزرو اعلام کرد در حال حاضر تصمیمی درباره تیپرینگ و افزایش نرخ بهره نگرفته است. فدرال رزرو همچنین اعلام کرد که در سال 2022 شاهد افزایش نرخ بهره خواهیم بود.

اعلام این نتیجه برای ارز دیجیتال بیت کوین موجب 3.1 درصد افزایش در تنها 24 ساعت شد. همچنین با نزدیک به 3 درصد افزایش در 10 دقیقه اول پس از انتشار بیانیه شد به ارزش 49200 دلار معامله شد. اتریوم نیز در همان 10 دقیقه 4 درصد جهش داشت و به بالای 3965 دلار رسید. در همان زمان، شاخص سهام S&P 500 ایالات متحده در عرض 10 دقیقه پس از انتشار این بیانیه 0.4 درصد افزایش یافت. 

در این بیانیه فدرال رزرو با توجه به تحولات تورم و بهبود بازار کار تصمیم خود را اعلام کرد. کمیته تصمیم گرفت سرعت خرید ماهانه خالص دارایی های خود را 20 میلیارد دلار برای اوراق بهادار خزانه داری و 10 میلیارد دلار برای اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن آژانس کاهش دهد. 

 

تاثیر بانک های مرکزی و موسسات مالی در بازار مالی

جروم پاول، رییس فدرال رزرو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تورم کلی بسیار بالاتر از هدف 2 درصد است. او افزود این تورم تا سال آینده نیز به همین منوال ادامه خواهد داشت. پاول همچنین اعلام کرد به هدف خود برای ثبات قیمت متعهد هستند. در این راستا فدرال رزرو از ابزارهایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از پایداری و افزایش تورم استفاده خواهد کرد.

کلام آخر

در این مقاله با مفهوم تیپرینگ آشنا شدید و تاثیر آن بر روی بازار و ارزهای دیجیتال را مشاهده نمودید. شما همیشه میتوانید برای آگاهی از سیاست های مالی دولت ها و تصمیم درباره سرمایه گذاری خود در دنیای کریپتو با مشاوران پرشین الیت تماس بگیرید.

همچنین میتوانید برای خرید به صرفه و ارزان قیمت انواع سیگنال ارز دیجیتال، سیگنال فیوچرز و اندیکاتور اسکالپ ترید با کارشناسان پرشین الیت تماس بگیرید. به علاوه میتوانید از خدمات فوق العاده ای همچون احراز هویت بایننس نیز بهره مند شوید.

 

جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.