whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

عرضه اولیه سکه یا ICO چیست؟

1402/07/02 ساعت 13:55


در اوج خود و در سال ۲۰۱۷، عرضه اولیه سکه (ICO) به عنوان اصلی‌ترین روش جمع‌آوری سرمایه برای استارتاپ‌های بلاکچین، سرمایه‌گذاری مشترک را پشت سر گذاشته بود.

ICO مخفف "عرضه اولیه سکه" است و به یک روش محبوب سابقه برای جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های رمز ارز مرحله اول اشاره دارد. در یک ICO، یک استارتاپ مبتنی بر بلاکچین تعداد معینی از توکن دیجیتال بومی خود را ایجاد (مینت) می‌کند و آن‌ها را معمولاً در مقابل دیگر رمزارزها مانند بیت‌کوین یا اتر به سرمایه‌گذاران اولیه عرضه می‌کند.

به عنوان یک نوع جمع‌آوری سرمایه دیجیتال، ICOها به استارتاپ‌ها امکان می‌دهد که نه تنها بدون واگذاری سهام سرمایه جمع‌آوری کنند بلکه اجازه می‌دهد یک جامعه از کاربران محرک‌پذیر را تأسیس کنند که می‌خواهند پروژه موفق شود تا توکن‌های پیش فروش آن‌ها ارزش بیشتری پیدا کند.

در حالی که ICOها می‌توانند یک مکانیسم ساده تأمین مالی و یک رویکرد نوآورانه برای جمع‌آوری پول توسط استارتاپ‌ها ارائه دهند، خریداران نیز می‌توانند از دسترسی به سرویسی که توکن فراهم می‌کند و همچنین افزایش قیمت توکن در صورت موفقیت پلتفرم بهره‌مند شوند (اگر موفق شود! یک اگر بزرگ!)

این سودها می‌توانند با فروش توکن‌ها در یک بورس هنگامی که آن‌ها لیست شدند، به دست آید یا خریداران می‌توانند با خرید توکن‌های بیشتر هنگامی که آن‌ها به بازار می‌آیند، روی پروژه شرط ببندند.

ICO اتریوم یکی از اولین داستان‌های موفق با استفاده از این نوع نسبتاً جدید از مکانیسم‌های جمع‌آوری سرمایه بود، و در سال ۲۰۱۴، ۱۵.۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرد. پنجاه میلیون توکن اتر (ETH) به قیمت هر کدام $0.311 فروخته شد، و در ۱۲ مه ۲۰۲۱، به بالاترین قیمت همیشه‌اش $4,382.73 رسید، سرمایه‌گذاران را با ۱,۴۰۸,۹۰۳٪ بازده سرمایه مواجه کرد. حالا نه تنها یکی از ارزشمندترین رمزارزهاست، بلکه این امکان را فراهم آورده‌است که یک سیستم کلی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) از تکنولوژی آن جوانه زند.

با عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال خارجی و مشاوره تخصصی بازارهای مالی همیشه با پرشین الیت در اوج باشید. با انواع سیگنال‌ فیوچرز، سبد ارز دیجیتال، سیگنال فارکس و خدمات احراز هویت بایننس، دنیای جدیدی از فرصت‌ها را کشف کنید.

تاریخچه ICOها

همه چیز از سال ۲۰۱۳ شروع شد، زمانی که مهندس نرم‌افزار J.R. Willet یک کاغذ سفید با عنوان "کاغذ سفید دوم بیت‌کوین" برای توکن MasterCoin (که به Omni Layer تغییر نام داده شد) نوشت و توانست ۶۰۰،۰۰۰ دلار جمع‌آوری کند.

تا سال ۲۰۱۴، هفت پروژه مجموعاً ۳۰ میلیون دلار جمع‌آوری کردند. بزرگترین آن سال اتریوم بود: ۵۰ میلیون اتر ایجاد و به عموم فروخته شد، بیش از ۱۸ میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

۲۰۱۵ یک سال آرامتر بود. هفت فروش مجموعاً ۹ میلیون دلار جمع‌آوری کردند، با بزرگترین – Augur – که کمی بیش از ۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

فعالیت در سال ۲۰۱۶ شروع به افزایش کرد، زمانی که ۴۳ ICO – از جمله Waves، Iconomi، Golem، و Lisk – ۲۵۶ میلیون دلار جمع‌آوری کردند. این مبلغ شامل فروش معروف توکن پروژه The DAO بود، یک صندوق سرمایه‌گذاری خودمختار که قصد داشت توسعه اکوسیستم اتریوم را با اجازه به سرمایه‌گذاران برای رای دادن به پروژه‌هایی که می‌خواستند سرمایه‌گذاری کنند، تشویق کند.

نه چندان بعد از فروش که ۱۵۰ میلیون دلار رکورد زد، یک هکر تقریباً ۶۰ میلیون دلار ارزش اتر را جاری کرد، منجر به فروپاشی پروژه و یک تفکیک سخت از پروتکل اتریوم شد. شکست The DAO موجب نشد که انگیزه‌ای که برای فضای دارایی دیجیتال جوانه زده بود، کم شود، و در دسامبر، اولین صندوق مخصوص به سرمایه‌گذاری در توکن با حمایت قابل توجه از سرمایه‌گذاران قدیمی مواجه شد.

۲۰۱۷ شاهد رسیدن ICOها به اوج جدیدی بود، جزئی به خاطر پیشرفت‌های تکنولوژیکی جدید. ۳۴۲ انتشار توکن نزدیک به ۵.۴ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد و مفهوم را به جلوه‌ای نوآورانه در بلاکچین تبدیل کرد. ICOها که در دوره‌های کوتاه‌تری تمام می‌شدند، تب به وجود آورد، و در عجله برای "در کنار" بودن، اصول پروژه برای سرمایه‌گذاران بالقوه کم اهمیت‌تر شد.

 

 

ICOها تحت بازرسی قانونی قرار گرفتند

همراه با توجه افزایش یافته، بازرسی افزایش یافت و نگرانی‌ها در مورد قانونی بودن فروش توکن‌ها ظاهر شد. این موضوع زمانی مشخص بود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در سال ۲۰۱۷ یک بیانیه منتشر کرد که اگر یک دارایی دیجیتال به سرمایه‌گذاران ایالات متحده فروخته می‌شد و ویژگی‌های یک اوراق بهادار را داشت (حقوق مالکیت، یک جریان درآمد یا حتی انتظار سود از تلاش‌های دیگران)، باید تابع قوانین اوراق بهادار ایالات متحده باشد یا با اقدامات تنبیهی مواجه شود.

اخیراً، گری گنسلر، آخرین رئیس SEC، می‌گوید که او باور دارد تمام ICOها اوراق بهادار هستند، و بنابراین در تخلف از قوانین اوراق بهادار ایالات متحده هستند – این نشان‌دهنده این است که ممکن است دعاوی قضایی بیشتری در افق باشند.

مقامات مالی از استرالیا، بریتانیا و یک لیست طولانی از کشورهای دیگر نیز هشدارهایی به سرمایه‌گذاران خرده در مورد خطرات احتمالی مشارکت در این پیشنهادات احتمالاً کلاهبردارانه منتشر کردند.

در همان زمان، کره جنوبی و چین تصمیم گرفتند که کاملاً ICOها را ممنوع کنند، در حالی که تایلند یک سال بعد موقتاً توکن‌ها را ممنوع کرد تا مقامات یک چارچوب قانونی جدید تدوین کنند.

با وجود نگرانی‌های گسترده نظارتی در مورد ICOها، هنوز هیچ اجماع جهانی در مورد تصویب قوانین جامع – یا اصلاح قوانین موجود – برای محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر فروش توکن‌های ناپایدار یا کلاهبردارانه وجود ندارد.

 

 

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ICOها

هر توکنی که از طریق یک ICO فروخته می‌شود به عنوان یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود. بازار هنوز کم‌تنظیم است، ICOهای کلاهبردار زیادی وجود دارند و سرمایه‌گذاران در صورت شکست یا تبدیل شدن یک ICO به یک فروش کلاهبردارانه هیچ محافظتی ندارند. گزارش Satis سال ۲۰۱۸ که برای Bloomberg آماده شده بود، نشان می‌داد تقریباً ۸۰ درصد ICOها در آن زمان به عنوان فروش‌های کلاهبردارانه در نظر گرفته می‌شدند.

نکات مهم سرمایه گذاری و شرکت در عرضه اولیه سکه یا ICO

برای کسی که می‌خواهد در یک ICO شرکت کند، مهم است که موارد زیر را در فرآیند بررسی دقیق خود شامل کند:

تیم پروژه را بررسی کنید تا ببینید آیا تجربه قابل آشکار در ایجاد کسب‌وکارهای موفق دارند یا نه. در حالت ایده‌آل، اعضای تیم باید حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را نیز لیست کنند تا تماس گرفته شوند.

کاغذ سفید و نقشه راه پروژه را بررسی کنید تا ببینید محصول یا خدمت مورد نظر از جمله زمان راه‌اندازی ویژگی‌های مختلف، چگونه کار خواهد کرد.

بررسی کنید که آیا هر کد رایانه‌ای توسط یک طرف سوم بررسی شده‌است یا نه. این یک نشانه خوب برای جدیت یک پروژه در مورد امنیت خواهد بود.

دنبال اشتباهات تایپی در وبسایت باشید – معمولاً این یک نشانه زودرس از این است که یک وبسایت به سرعت و بدون فکر زیادی ساخته شده است و می‌تواند نشان‌دهنده کلاهبرداری باشد.

توکن‌ها، به ویژه کسانی که فروش‌های موفق داشته‌اند، معمولاً در بورس‌های رمزارز لیست می‌شوند. پس از لیست شدن، سرمایه‌گذاران جدیدی که فرصت شرکت در فروش توکن را از دست داده‌اند، فرصت خرید سکه‌ها را دارند. اگر یک پروژه خود را خوب بازاریابی کرده باشد، ممکن است تقاضای زیادی برای توکن آن پس از ICO وجود داشته باشد.

با این حال، رایج شده است که ببینیم سرمایه‌گذاران ICO توکن‌های تخفیف داده شده خود را به بازار برسانند تا به سرعت بازده سرمایه‌گذاری خود را تأمین کنند یا قیمت‌های توکن شدیداً تحت تاثیر قرار گیرند و سقوط کنند.

تعداد کمی از توکن‌ها از این نوع فروش‌ها قیمت خود را بازیافت کردند و این یک بخش بزرگ از دلیل کمتر شدن استفاده از ICOها است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که بیش از ۵۰٪ پروژه‌های ICO توانستند بیش از چهار ماه پس از راه‌اندازی زنده بمانند. در همین مطالعه یک لیست از بیش از ۲,۴۰۰ ICO ناموفق، یا "سکه‌های مرده" آورده شده است.

در دنیایی که بازارهای مالی و رمزارزها به سرعت در حال تغییر و پیچیدگی هستند، همیشه نیاز به یک راهنمای مطمئن دارید. "پرشین الیت" با دانش فنی و تجربه‌ برجسته، در کنار شما قرار می‌گیرد تا بهترین تصمیمات را در بازار ارز دیجیتال اتخاذ کنید. برای کاهش ریسک و استفاده بهینه از فرصت‌ها، به خدمات سیگنال‌دهی و مشاوره‌ ما در "پرشین الیت" اعتماد کنید.

با ما در بازارهای مالی همیشه یک قدم جلوتر باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.