whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

تریلینگ استاپ لاس (Trailing Stop Loss) چیست؟

1401/11/19 ساعت 09:54


بازار معاملاتی منافع و ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد. از این رو یک معامله‌گر حرفه‌ای پیش از انجام یک معامله، باید مطابق با استراتژی معاملاتی خود نقاط ورود و خروجش را مشخص کند. ابزارهای مختلفی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانیم حد سود (نقطه خروج) و زیان (نقطه ورود) را معین کنیم. در این مقاله قصد داریم پیرامون مفهوم تریلینگ استاپ لاس (Trailing Stop Loss) که در فارسی آن را ‌حد ضرر متحرک ترجمه می‌کنند، صحبت کنیم.

در پرشین الیت می‌توانید ضمن عضویت در بهترین گروه ارز دیجیتال و استفاده از سیگنال فارکس، سیگنال فیوچرز و انواع دیگر سیگنال ارز دیجیتال از رصد قیمت ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای نیز برخوردار شوید. در صورت نیاز به خرید تتر بپردازید و یا از امکاناتی مثل فروش اندیکاتور vip، احراز هویت بایننس و یا عضویت در کانال سیگنال ارز دیجیتال برخوردار شوید.

traning stop lost

آشنایی با مفهوم تریدینگ استاپ لاس (Training Stop Loss)

در مفهوم تریلینک استاپ لاس به نوعی مدیریت معامله و مدیریت ریسک با هم پیوند خورده است. این مفهوم به عنوان حد ضرر دنبال‌کننده و یا حد ضرر متحرک شناخته می‌شود و به نوعی محافظت‌کننده سود است. یعنی در صورتی که معامله خوب پیش نرود، با کمک آن می‌توانیم به کمی سود هم برسیم.

نکته امیدبخش این است که بیشتر ابزارهای معاملاتی که برای معاملات ارز دیجیتال به کار برده می‌شوند، دارای قابلیت تنظیم تریلینگ استاپ لاس (Trailing Stop Loss) هستند و می‌توانیم به کمک آن‌ها مقدار ضرر خود را مدیریت کنیم.

نحوه عملکرد تریلینگ استاپ لاس (Trailing Stop Loss) 

در ابتدای کار می‌توانید در سامانه معاملاتی سفارش حد ضرر متحرک خود را ثبت کنید. این کار خیلی شبیه به ثبت حد ضرر معمولی است. یعنی اگر فرض کنیم وارد پوزیشن خرید شده‌اید، سفارش حد ضررتان را کمی پایین‌تر از قیمت خرید ثبت می‌کنید. 

شاید بپرسید پس این چه تفاوتی با ثبت حد ضرر معمولی دارد؟ تفاوت اصلی در اینجا است که در این نوع امکان، خود حد ضرر به همراه حرکت قیمت، حرکت می‌کند. برای مثال اگر قیمت ارز 3 درصد رشد کند، حد ضرر نیز 3 درصد بالاتر می‌رود. 

حدضرر متحرک فقط در جهت معامله حرکت می‌کند. بنابراین اگر سهام یک شرکت را خریده‌اید و قیمت شروع به افت کرد، نباید حدضرر را جابجا کنید. پس حدضرر هیچگاه در جهت مخالف معامله حرکت نمی‌کند.

فرض کنید ارزی را با قیمت 40 دلار خریداری کرده‌اید و حد ضرر آن را کمی پایین‌تر یعنی 36 دلار ثبت می‌کنید. در این صورت دو احتمال وجود دارد. فرض کنید قیمت ارز رشد کند و به 44 دلار برسد، در این صورت حد ضرر نیز بر روی 40  قرار می‌گیرد. با رشد بیشتر مقدار تریلینگ استاپ لاس (Trailing Stop Loss) نیز بالاتر می‌رود و به 42 می‌رسد. 

این جابه‌جایی حد ضرر تنها تا جایی پیش می‌رود که به حد سودی که تعیین کرده‌اید، برسید و در این صورت از معامله خارج می‌شوید. همچنین اگر قیمت ارز افت کند و به حد ضرر تعیین‌شده برسید، معامله بسته می‌شود. این در مورد شورت (Short) کردن معاملات نیز به همین صورت است. در این حال احتمال کاهش قیمت انتظار می‌رود و به همین دلیل تریدر در ابتدا حد ضرر را در بالای قیمت معامله قرار می‌دهد. هر بار که قیمت افت کند، سفارش حد ضرر نیز به همان میزان کم می‌شود تا وی ضرر کم‌تری متحمل شود.

how trailing stop  loss works

نکته مهم در تعیین تریلینگ استاپ لاس (Trailing Stop Loss)

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در تعیین تریلینگ استاپ لاس یا  حدضرر متحرک مربوط به قراردادن حد ضرر در قیمتی تردیک به قیمت معامله است. این مورد زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد که قیمت ارز با نوسان زیادی روبه‌رو باشد. در این صورت یک نوسان جزئی نیز ممکن است سبب فعال شدن حد ضرر شود. پس توصیه می‌کنیم حد ضرر متحرک را جایی قرار دهید که آن نقطه تنها با تغییر روند فعال شود.

این مورد را با مثال عددی توضیح می‌دهم تا کمی ملموس‌تر ادراک شود. فرض کنید یک حد ضرر 5 درصدی در نظر گرفته‌اید که می‌تواند سبب شود خیلی زود، این حد ضرر فعال شود. حالا این فرض را نیز در نظر بگیرید که یک بازار اغلب با نوسان‌های معمول 10 درصدی همراه است که هیچ تأثیری هم در روند کلی ندارد، قرار دادن تریلینگ استاپ لاس زیر 10 درصد یک اشتباه بزرگ است!

زیرا کارکرد تریلینگ استاپ لاس، جلوگیری از کم شدن سود و همچنین جلوگیری از ضرر زیاد است، زمانی که روند کلی بازار با احتمال زیادی در حال تغییر است.

کلام آخر

در این مقاله خیلی ساده پیرامون تریلینگ استاپ لاس (Trailing Stop Loss) یا حد ضرر متحرک صحبت کردیم. برخی تریدرها در معاملات خود از این قابلیت استفاده می‌کنند و برخی نیز اطلاع زیادی از آن ندارند و یا ترجیح می‌دهند وارد معاملات پرخطر شوند. 

در کنار حد ضرر متحرک باید حد سود خود را نیز در نظر بگیرید تا نقطه خروج خود را به درستی ارزیابی کنید و به خوبی نقطه خروج از بازار را بررسی کنید. گاهی امکان تعیین تریلینگ استاپ لاس به صورت خودکار وجود ندارد که باید آن را به صورت دستی به دست آورید. حتما آن را یادداشت کنید تا نسبت به رعایت استاپ لاس متعهد باشید. 

نکته رایج و مهمی که باید در نظر بگیرید، عدم تعیین حد ضرر در نقطه‌ای نزدیک به معامله است. زیرا این حد ضررها پایین‌تر از سطح حمایت تلقی می‌شود و ممکن است خیلی زود از معامله خارج شوید، بدون این که سود خوبی به دست آورید. امیدواریم محتوای این مقاله در فهم آسان مطلب به شما کمک کرده باشد. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.