whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

صرافی ساندی سواپ

1401/05/11 ساعت 22:26


در این مقاله قصد داریم درباره ساندی سواپ (SundaeSwap) صحبت کنیم. ابتدا با یکی از برجسته‌ترین رقبای اتریوم، یعنی کاردانو آشنا می‌شویم. این بلاکچین توانست به کمک یک پشته فناوری به سرعت پیشرفت کند و حالا با ورود صرافی غیرمتمرکز ساندی سواپ، دلایل خوش‌بینانه‌تری برای این رقابت به وجود آمده است. حتی تصور این‌که بتوانیم بدون داشتن یک صرافی غیرمتمرکز و قابل اعتماد، مبادلاتمان را در یک اکوسیستم پرکاربرد تسهیل کنیم، غیر ممکن است. صرافی غیرمتمرکز ساندی سواپ با طراحی منحصر به فردش، قصد دارد تا خود را در قلب اکوسیستم کاردانو جای دهد. در این مقاله نگاهی به ساندی سواپ، ویژگی‌ها، تاریخچه و مسائلی که پیرامون آن وجود دارد، می‌اندازد.

صرافی ساندی سواپ

صرافی ساندی سواپ

ساندی سواپ چيست ؟

ساندی سواپ یک پروتکل تجاری غیرمتمرکز است که به صورت بومی در کاردانو (ADA) اجرا می‌شود و در نوع خود، اولین صرافی غیرمتمرکز بلاکچین کاردانو محسوب می‌شود. شاید بعضی ندانند ولی کاردانو به عنوان بلاکچین نسل جدید، بر اساس فناوری متفاوتی نسبت به اتریوم و قراردادهای هوشمند آن عمل می‌کند.

تا مدت‌ها شبکه کاردانو یکی از پایه‌های اصلی بازار بود. این شبکه رویکرد ثابت و روشمندی داشت و برای توسعه چند به روزرسانی انجام گرفت که شامل معرفی قراردادهای هوشمند می‌شد. ساندی سواپ به خاطر مبادلات غیرمتمرکز بومی و مقیاس‌پذیرش جایگاه مناسبی در این اکوسیستم دارد. اين صرافي غيرمتمركز، با طراحی منحصر به فردي بر روی بلاکچین نسل بعدی ساخته شده و یک بازارساز خودکار است. ساندي سواپ در شکل اولیه خودش به عنوان چیزی شبیه یونی‌سواپ در بلاکچین کاردانو عمل مي‌كند.

آنچه بايد در مورد ساندی سواپ بدانيد :

ساندی سواپ از سال 2021 تا به امروز در حال توسعه است. در ابتدا با اشتیاق جامعه کاردانو مواجه شد و هم‌اكنون نيز توانسته است، توجه افراد خارج از جامعه را به سوي خود جلب كند. به نظر می‌رسد كه تیم توسعه ساندي سواپ همان فلسفه توسعه خود کاردانو را دنبال می‌کند، یعنی رویکردی سنجیده و روشمند دارد.

ساندی سواپ توسط متین متواف و آرتم رایت تأسيس شد. اين دو نفر در نقش مدیر اجرایی و عملیاتی خدمت می‌کنند. در حال حاضر، تیم ساندی سواپ، متشکل از ده نفر است که چندین سال تجربه در زمینه فین‌تک و استارت‌آپ‌های مربوط به فناوری‌های پیشرفته دارند.

وايت پيپر ساندي سواپ مورخ اول ژوئن سال 2021 ميلادی منتشر شد و به اصول اين پروتکل پرداخت. یکی از ایده‌های جدید این پروژه، پیشنهاد اولیه سهام (ISO) بود که نحوه توزیع توکن ساندی (SUNDAE) را در بین شرکت‌کنندگان تعیین می‌کرد. البته این پیشنهاد به تعویق افتاد. در حدود شش ماه پس از انتشار وایت پیپر، تیم به روز رسانی‌های متعددی منتشر کرد که در مراحل اولیه باقی ماند. تیم ساندی سواپ در حال حاضر، بر روی انتشار نسخه اولیه محصول خود تمرکز دارد و احساس می‌کند این نسخه، بستر خوبی برای ارتقاهای آینده خواهد بود.

ساندی سواپ از برجسته‌ترین شرکت‌های ریسک‌پذیر صنعتی مانند موسسه تحقیقاتی آلامدا (Alameda Research)، سی‌فاند (cFund) و دابل‌پیک (Double Pea) بودجه دریافت کرده و همچنین با موسسات مشهوری چون ام‌لبز (Mlabs) و شرکت ران‌تایم وریفیکیشن‌ (Runtime Verification) همکاری کرده است تا یک اکوسیستم یکپارچه و قوی را تسهیل کند.

امتیاز ساندی سواپ

تمایز ساندی سواپ

چه چیزهایی ساندی سوآپ را متمایز می کند؟

همان طوری که در وایت پیپر نوشته شده، طراحی ساندی سواپ (SundaeSwap) از یونی‌سواپ (Uniswap) الهام‌ گرفته شد، البته به دلیل ویژگی‌های خاصی که کاردانو با اتریوم دارد، مدل ساندی سواپ می‌بایست با شبکه کاردانو تطبیق می‌یافت.  یکی از این ویژگی‌های منحصر به ‌فرد ساندی سواپ، استخر محصول ثابت است که تعویض را کارآمدتر می‌کند. 

ولی در حقیقت چیزی که ساندی سواپ را متمایز می‌‌کند این است که چگونه مدل‌های سنتی بازارساز خودکار (AMM) را با بلاکچین کاردانو تطبیق می‌دهد در حالی که مدل حسابداری و ماشین مجازی متفاوتی دارد. تیم به خوبی می‌داند راه‌حل‌هایی که پیشنهاد می‌کند، ماهیت نوپا داشته و جایی برای بهبود وجود دارد. این صرافی به آرامی در حال اصلاح و اضافه‌‌کردن ویژگی‌های جدید به شبکه خود می‌باشد. به این ترتیب، آن‌ها اولین پیاده‌سازی را به‌عنوان یک پیاده‌سازی مقدماتی در نظر می‌گیرند و پیشرفت‌ها و ارتقا‌های آینده، کلید رشد این صرافی غیرمتمرکز خواهد بود.

ساندی سوآپ چگونه کار می کند؟

همان‌طوری که گفته شد، اساسا ساندی سواپ، یونی سواپ برای کاردانو در شکل فعلی آن است و به عنوان یک بازارساز خودکار، دارای استخرهای نقدینگی است. ارائه‌دهندگان نقدینگی دو دارایی در آن‌ها تخصیص می‌دهند و به ازای مشارکت خود در نقدینگی، توکن‌های LP دریافت می‌کنند.

 توکن‌های LP سهم ارائه‌دهنده نقدینگی کریپتو از یک استخر را نشان می‌دهن و ارائه‌دهنده نقدینگی کریپتو کاملاً کنترل توکن را در دست دارد. مدل محصول ثابت در ساندی‌سواپ به گونه‌ای است که کارایی معاملات را افزایش می‌دهد. کاردانو به جای مدل UTXOبر روی مدل خروجی تراکنش‌های مصرف نشده یا eUTXO کار می‌کند، در اجرای بازارگردان‌های خودکار (AMM) با چالش‌‌هایی رو به رو است. eUTXO از الگوی UTXO بیت کوین و الگوی حسابداری اتریوم گرفته شده است و قراردادهای هوشمند به صورت غیرفعال عمل می‌کنند.

ساندی سواپ برای تسهیل مبادلات از توکن اختصاصی کارخانه استخر ساندی (SundaeSwap Pool Factory) استفاده می‌کند. خط مشی تولید توکن خاص این اطمینان را حاصل می‌کند که جفت ارزهای دارایی‌ آن منحصر به فرد هستند. این امر منجر به افزایش نقدینگی و اسپیلیج ضعیف می‌شود.

با این حال، تیم پیرامون موضوع هم‌زمانی در مدلeUTXO، سه راه‌حل بالقوه ارائه کرده است. اولین راه‌حل ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز بدون یک استخر نقدینگی است، دومین راه‌حل مربوط به استفاده از مدل دفترچه سفارش و آخرین مدل یک مدل ترکیبی برای تراکنش‌ها است. با این حال، ساندی سواپ می‌گوید که آن‌ها راه‌حل متفاوتی دارند که در آینده به مشکل مقیاس‌بندی رسیدگی خواهد کرد که به زودی به مرحله اجرایی می‌رسد. می‌توان گفت به جز مدل حسابداری خاصی که توسط بلاکچین کاردانو به کار می‌رود، دست کم در نسخه اولیه ساندی سواپ تقریباً مانند یونی سواپ عمل می‌کند. البته، ممکن است در به روز رسانی‌های آینده منجر به یک صرافی غیرمتمرکز کاملا متفاوت شود.

عملکرد ساندی سواپ

عملکرد ساندی سواپ

توکونومی ساندی (SUNDAE)

توکن ساندی (SUNDAE) توکن بومی ساندی سواپ است که در زمان راه‌اندازی این صرافی غیرمتمرکز در مجموع، دو میلیارد توکن عرضه می‌شود. توزیع این توکن‌ها به مروز زمان اتفاق می‌افتد، به طوری که 55% به اعضای معمولی و کاربران بلاکچین داده می‌شود. 25% به تیم سازنده و توسعه‌دهنده تخصیص می‌یابد. سرمایه‌گذاران مالک 13% از این توکن‌ها می‌شوند.  افراد استخدام‌شده 5% از این توکن‌ها را دریافت می‌کنند و 2% مربوط به مشاوران پروژه است. در نهایت 5% از توکن‌ها مربوط به عرضه اولیه (ISO) ساندی سواپ است که طی پنج دوره مختلف هر بار یک درصد از آن توزیع می‌شود.

چگونه در عرضه اولیه سهام (ISO) ساندی سواپ شرکت کنیم؟

پیش از این گفتیم که عرضه اولیه سهام ساندی سواپ با تأخیر مواجه شد زیرا قرار بود این عرضه در ژوئیه 2021 یعنی پس از هارد فورک آلونزو در شبکه اصلی کاردانو برگزار شود. نحوه توزیع توکن‌ها در جزئیات منتشرشده عرضه اولیه سهام اعلام شد و برای شرکت در این عرضه باید از کیف پول‌های یوروی (Yoroi) یا دیدلوس (Daedalus) برخوردار بود. قرار شد که در هر دوره که پنج روز طول می‌کشد، یک درصد از کل عرضه اختصاص‌داده شده، ارائه شود. به دلیل این که تیم می‌خواهد از موفقیت بلندمدت صرافی غیرمتمرکز پشتیبانی کند، عرضه اولیه به مدت زمان کم‌تری نیاز دارد.

در این عرضه از استخرهای استیک استفاده شده است. تیم عرضه مشتاق است تا توزیع پاداش‌ها تا حد ممکن، به صورت عادلانه انجام شود. برای این هدف از روش کاهش پارداش استفاده کرده است تا نهنگ‌ها نتوانند از این فرصت سوء استفاده کنند. تمام کاری که کاربران باید انجام دهند این است که از کیف پول دیدلوس یا یوروی استفاده کنند تا ADA را در استخر سهام ساندی سواپ قرار دهند. پاداش دریافتی ساندی متناسب با میزان پولی می‌باشد که استیک شده است.

جستجو در استخر سهام ساندی سواپ مانند سایر استخرهای استیکینگ در کاردانو می‌باشد. ایردراپ توکن ساندی، پس از سه دوره اول اتفاق می‌افتد. با استیکینگ در این استخر، از طریق قراردادهای هوشمند به صورت خودکار ساندی (SUNDAE) دریافت خواهید کرد. پس، برای خرید توکن‌های ساندی سواپ باید با استیک‌کردن ADA شرایط شرکت در ایردراپ ساندی را کسب کنید. به علاوه می‌توانید در زمان راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز با تأمین‌کننده نقدینگی، به عنوان پاداش، توکن ساندی (SUNDAE) دریافت کنید و پس از راه‌اندازی صرافی ساندی سواپ، توکن ساندی بخرید.

استخر ساندی سواپ

استخر ساندی سواپ

توکن های ساندی سواپ

صرافی غیرمتمرکز ساندی سواپ برای بازارسازی بهینه از چندین توکن مختلف استفاده می‌کند. اعضا می‌توانند با اهدای دو دارایی به پلتفرم، توکن کمیاب فکتوری استخر عمومی بگیرند تا با استفاده از آن توکن‌های جفت دارایی LP و توکن ردیابی را بسازند. با دادن دو دارایی متفاوت و استیکینگ در استخر نقدینگی، می‌توانند توکن‌های  LPدریافت کنند.

توکن‌های ردیابی مانند سند مالکیت است و تأمین‌کنندگان می‌توانند با استفاده از آنها سهم خود را از استخر دریافت کرده و به نقدینگی کمک کنند. البته توکن بومی ساندی قابلیت‌های فراوانی دارد. برای مثال به منظور کاهش کارمزدها در تریدینگ به کار می‌روند. به مالکین اجازه می‌دهد در حاکمیت شبکه نقش داشته باشند و در فرآیند رأی‌دهی شرکت کرده و با هولدینگ ساندی سود دریافت کنند. 

نقشه راه ساندی سواپ

هنوز صرافی غیرمتمرکز ساندی سواپ راه‌اندازی نشده است ولی طبق اطلاعات وبسیات این پروژه انتظار می‌رود که طی هفته‌های آینده، نسبت به برگزاری عرضه و شروع کار صرافی اقدامات اصلی انجام شود. جدیدترین به‎روزرسانی تیم مربوط به یکپارچه‌سازی کیف پول و ادغام مستقیم توسط پروتکل اگمیوس (Ogmios) مربوط به حاکمیت پروژه است. تیم پروژه معتقد است که توانسته بر سخت‌ترین بخش‌های توسعه غلبه کند و با وجود چالش‌های پیش‌بینی شده برای آینده پروژه موقعیت خوبی برای راه‌اندازی‌های آینده وجود دارد. به‌روزرسانی‌های آینده مربوط به توکن ساندی و مسئله مقیاس‌پذیری خواهد بود، همچنین قرار است اقداماتی برای افزایش توان عملیاتی، فراهم کردن نقدینگی متمرکز، بازارهای مشتق ثانویه و بهبود تمرکززدایی انجام شود.

ساندی سواپ یا یونی سواپ کاردانو

ساندی سواپ پتانسیل خوبی در رشد اکوسیستم کاردانو دارد. همان طور که یونی سواپ برای رشد فضای مالی غیرمتمرکز و پروژه‌های دیفای حیاتی است، ساندی سواپ نیز می‌تواند نقش مشابهی را برای کاردانو ایفا کند. با وجود چالش‌ها و توسعه‌های زیادی که در پیش روی این پروژه است اما تیم نسبت به رشد و توسعه این اکوسیستم مطمئن و مصمم به نظر می‌رسد، حتی اگر به کسری از موفقیتی که یونی سواپ برای اتریوم دارد، برسد. 

شاید شما نیز قصد دارید در زمانیتان صرفه‌جویی کنید و با کمک پرشین الیت از سیگنال‌های پربازده و حرفه‌ای استفاده کنید تا در کوتاه‌ترین زمان بهترین نتیجه و سود را بگیرید. پس در این صورت پیشنهاد می‌کنیم با عضویت VIP در این سایت تجربه‌ای باورنکردنی و لذت‌بخش داشته باشید.


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.