whatsapp
مشاوره رایگان در تلگرام
ثبت نام در صرافی بزرگ بینگ ایکس با کمترین کارمزد و امکانات حرفه ای (لینک ثبت نام)
همچنین برای مشاهده آخرین اخبار در کانال تلگرام عضو شوید (لینک کانال)
slide
< >

تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی

1401/06/16 ساعت 19:06


تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی را در مقاله امروز بررسی می‌کنیم. اگر کمی در حوزه ارزهای دیجیتال تجربه داشته باشید، می‌دانید که تتر بزرگ‌ترین استیبل کوین دنیا به شمار می‌رود. دلیل آن هم این است که در نوسانات بازار، همیشه قیمت این ارز برابر با یک دلار آمریکاست. البته باید اشاره کنم که درصد نوسان بسیار کمی در بازار وجود دارد. قطعاً خریدوفروش این ارز دیجیتال نیز در قیاس با دلار، مزایا و معایب خاص خود را دارد. مهم‌ترین نکته برای سرمایه‌گذاران بازار خرید آگاهانه است.

برای مشاهده سیگنال ارز دیجیتال و ابزارهای تحلیل بازار، به صفحه پرشین الیت مراجعه نمایید. فردی که قصد دارد در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت کند، باید بیش از هر چیزی اطلاعات خود را بالا ببرد تا از این طریق تصمیم‌های درستی اتخاذ نماید. برای مشاهده Crypto VIP Signal همچنین Crypto Signal در صفحه آسیا سیگنال کلیک کنید. اگرچه تتر یا USDT قیمتی برابر 1 دلار آمریکا دارد، اما در ایران با اندک تفاوتی بالاتر از قیمت دلار معامله می‌شود. در این مقاله هر چه لازم باشد در مورد تفاوت قیمت تتر با دلار بدانید را برای شما ذکر می‌کنیم. 

تتر یا USDT چیست؟

تتر یک دارایی دیجیتال ایمن را به کاربران ارائه می‌دهد، زیرا ارزش‌گذاری ثابتی دارد. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی بر اساس موارد مختلفی است که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم. سازندگان این ارز قصد داشتند، ارزی را به کاربران معرفی کنند که نوسانات بازار بر ارزش آن تأثیر نگذارد. USD Coin، Pax Dollar، USDC و Dai از رقبای استیبل کوین تتر به شمار می‌روند. سرمایه‌گذاران بزرگ بازار کریپتو، برای جلوگیری از ضررهای غیرقابل‌پیش‌بینی و نوسانات بی‌ثبات قیمت‌ها، همچنین ایجاد یک نقدینگی قابل‌اعتماد، از Tether استفاده می‌کنند. بر اساس دلایلی که ذکر کردیم، تتر در زمره نقدشونده‌ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد. تتر از نظر ارزش بازار نیز در بین 3 ارز دیجیتال بزرگ دیده می‌شود. 

تتر چطور عمل می‌کند؟

زمانی که کاربران ارز فیات را به ذخیره تتر خود واریز می‌کنند، همچنین فیات را جهت خرید USDT می‌فروشند، مبلغ ارز دیجیتال مربوطه توسط تتر به‌عنوان توکن صادر می‌شود. پس از آن، USDT می‌تواند ذخیره، ارسال یا مبادله شود. 

چنانچه کاربری در ذخیره تتر صد دلار واریز نماید، با درنظرگرفتن برابری یک‌به‌یک دلار، صد تتر دریافت می‌کند. زمانی که سرمایه‌گذاران برای بازخرید ارز فیات از توکن‌ها استفاده می‌کنند، سکه‌های تتر از بین می‌رود و بدین ترتیب از گردش نیز خارج می‌شود. همانند اغلب ارزهای دیجیتال موجود در بازار تتر نیز در بلاک‌چین حرکت می‌کند. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی بیش از هر چیزی به ماهیت آن‌ها باز می‌گردد. 

ریشه ساخت تتر به حدوداً ده سال پیش بازمی‌گردد. در آن زمان جی آر ویلت، قصد داشت بر اساس پروتکل‌های بیت‌ کوین، یک ارز دیجیتال جدید بسازد و در نهایت نیز ایده ذهنی خود را با Mastercoin به سرانجام رساند. بعدها یکی از اعضای اصلی آن، در سال 2014 از بنیان‌گذاران Tether شد. استفاده از این ارز دیجیتال زمانی آغاز شد که در ماه ژانویه سال 2015 در لیست ارزهای دیجیتال صرافی BitFinex قرار گرفت.

کارشناسان بازار کریپتوکارنسی می‌گویند: نوسانات اخیری که در بازار به وجود آمده سبب شده است، قیمت TerraUSD که از استیبل کوین‌های دیگر به شمار می‌رود و با دلار آمریکا ارتباط دارد، به کمتر از 0.23 دلار کاهش یابد. از طرفی این موضوع موجب شد که ارزش یک دلاری تتر نیز شکسته شود. مشاهده این افول در بازار به دلیل ترس سرمایه‌گذارانی است که معتقدند اگر استیبل کوین‌ها بتوانند نرخ خود را بشکنند، سایر ارزهای بازار نیز قادر به چنین کاری هستند. مارک لوپرسی مدیرعامل The Strategic Funds طی سخنانی بیان کرد: Tether از شانس بسیار بالاتری برای مقابله با سونامی فعلی که در بازار به وجود آمده، برخوردار است. این ارز قادر است دنیای دارایی‌های دیجیتال را دگرگون کند. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی در صرافی‌های ایرانی ارقام مختلفی است. 

چگونه قیمت تتر در 1 دلار باقی می‌ماند؟

اگر سوابق بازار را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که تتر پیش‌تر نیز به کمتر از یک دلار کاهش‌یافته است. در برخی از موارد نیز این رمز ارز، ارزشی بیشتر از یک دلار داشته است. اما باید به شما بگویم تا زمانی که سرمایه‌گذاران مطمئن باشند، درآمد حاصل از توکن‌ها محبوس باقی می‌ماند. همچنین بازخرید توکن هایUSDT  نیز با صرف کردن 1 دلار ادامه یابد. قیمت آن در نزدیکی 1  دلار باقی می‌ماند و نوسان چندانی نمی‌کند. البته به این موضوع دقت داشته باشید که در بازار کریپتوکارنسی، موقعیت افراد با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین نمی‌توان برای همه نسخه یکسانی پیچید. پیش از سرمایه‌گذاری در هر یک از این ارزها باید ابتدا با یک کارشناس این حوزه صحبت کنید. 

استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال رشد هستند و هدف اصلی آن‌ها، ثابت نگه‌داشتن ارزش‌ توکن‌هاست. این کار معمولاً با مرتبط کردن آن‌ها با ارزهای سنتی مانند  دلار آمریکا رخ می‌دهد. البته ارز دیجیتال تتر لیست توکن‌های مربوط به یوان چین، یورو و طلا را نیز انتشار می‌دهد. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی به دلیل قوانین ارزی ایران نیز رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که هیچ یک از این ارزها، ارزشی برابر با توکن‌های USDT وابسته به دلار آمریکا هستند را ندارند. اگر از اتصال ارز سنتی به توکن‌ها توسط ذخایر وثیقه‌ای حمایت می‌شود، به این دلیل است که مطمئن شوند استیبل کوین‌ها مانند ارزهایی چون بیت کوین در معرض نوسانات  قیمتی قرار ندارند. 

روزانه خلاصه ذخایر تتر در وب‌سایت این ارز منتشر می‌شود. در 12 می 2022، برای USDT حدود 81.3 میلیارد دارایی گزارش شده است. تتر در همان زمان گزارشی نیز منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که 83.74 درصد از ذخایر این ارز به‌صورت وجه نقد، اوراق تجاری و سپرده کوتاه‌مدت وجود دارد. 4.61 درصد به‌صورت اوراق قرضه شرکتی، 6.38 درصد در سایر سرمایه‌گذاری‌ها و 5.27 درصد نیز در قالب وام تضمین شده به واحد تجاری غیروابسته، وجود دارد. 

ساختار USDT چگونه است؟

پلتفرم Omni Layer برای اولین‌بار توکن تتر را روی بلاک‌چین ارز بیت کوین منتشر نمود. مدت کوتاهی بعد از انجام این کار، به‌منظور پایین آوردن میزان کارمزدهای انتقال ارز، تتر را روی سایر بلاک‌چین‌ها مانند الگوراند (Algorand)، اتریوم (Ethereum)، ایاس (Eos) و ترون (Tron) نیز فعال شد. همین ویژگی‌های ساختاری نیز سبب تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی می‌شود. اگرچه تراکنش‌های مربوط به بلاک‌ چین تتر به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود، اما توزیع توکن‌های آن به شیوه متمرکز انجام می‌گیرد. بدین ترتیب تتر را نمی‌توان مانند بیت کوین یا اغلب رمز ارزهای بازار، در دسته ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز قرار داد. با وجود این که Ifinex همه توکن‌های تتر را تولید می‌کند. 

همچنین آن‌ها را به صرافی بیت فینکس منتقل می‌کند و بعد از آن، به‌وسیله معامله‌گران بازار وارد سایر صرافی‌ها می‌شود، نمی‌توان تتر را به‌عنوان یک ارز غیرمتمرکز شناخت. برای برخی از افراد سؤال است که حسابداری، انطباق تراکنش‌های مالی همچنین شفافیت مالی کجا انجام می‌گیرد؟ تمامی مواردی که ذکر کردیم از طریق بلاک چنین صورت می‌گیرد. با استفاده از ابزارهای در دسترس، هر فرد قادر است میزان تتر در گردش روی بلاک‌چین بیت‌کوین را بررسی کند. بنابراین در چنین شرایطی ماهیت اصلی تتر به‌عنوان یک رمزارز برای همه به اثبات می‌رسد. 

Tether چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم رمز ارز Tether محبوبیت بالایی نزد سرمایه‌گذاران دارد. اما علت این محبوبیت ویژگی‌هایی است که این رمزارز دارد. در این جا به برخی از ویژگی‌های مهم آن اشاره می‌کنیم:

  • دارای ثبات قیمتی: پیش‌تر نیز اشاره کردیم که قیمت تتر معادل 1 دلار آمریکاست. اما گاهی اوقات ممکن است این مبلغ کمی دچار نوسان شود و تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی را ببینیم. به طور مثال، ممکن است قیمت آن به 0.98 یا 1.02 دلار برسد. علت این موضوع نیز میزان عرضه و تقاضا آن است.
  • برخورداری از پشتوانه مناسب: شرکت سازنده تتر ادعا می‌کند که این رمزارز توسط ارزهای فیات مانند دلار یا یورو همچنین ذخایر نقدی ساپورت می‌شود. البته در مورد این موضوع ابهاماتی وجود دارد. زیرا برخی از دادگاه‌های آمریکا مدعی هستند که سازندگان این ارز پشتوانه ای برای تولید آن ندارند. اما این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است. 
  • شفافیت مالی برای کاربران: هر کاربری می‌تواند به‌صورت زنده اطلاعات مربوط به رمزارز تتر را مشاهده نماید. 
  • تبدیل شدن به پول نقد: شما می‌توانید در هر زمانی که مایل باشید، خیلی راحت تتر را به ارزهای فیات مانند دلار و یورو تبدیل کنید. این کار بدون هیچ دردسری خیلی سریع انجام می‌شود. 
  • امنیت بالا: تکنولوژی مربوط به بلاک‌چین تتر به‌خوبی می‌تواند امنیت انتقال پول توسط آن‌ها را تأمین نمایند. همه تراکنش‌هایی که در بلاک‌ چین تتر انجام می‌شود را می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف، همچنین وب‌سایت Etherscan مشاهده نمود. 

کاربردهای تتر Tether چیست؟

دو کاربرد اصلی تتر سبب می‌شود که این رمزارز کانون توجهات قرار گیرد. این کاربردها را در این بخش بررسی می‌کنیم. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی به دلیل میزان عرضه و تقاضا در بازار به وجود می‌آید. 

انتقال پول با روش ارزان، آسان و سریع 

در اغلب کیس‌ها می‌توانید به دلیل ثبات قیمتی که Tether دارد، آن را جایگزین دلار کنید. از طرفی می‌توانید بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر از ارزهای فیات تراکنش‌های مربوط به رمزارز تتر را انجام دهید. این قابلیت برای انتقال سرمایه در زمان کوتاه بسیار حیاتی محسوب می‌شود. 

محافظت از ارزش سرمایه  افراد در مقابل نوسان بازار ارزهای دیجیتال 

زمانی که نوسانات شدیدی در بازار رخ می‌دهد، مانند وقتی که قیمت اتریوم یا بیت‌کوین با کاهش زیادی روبه‌رو می‌شود، می‌توانید آن‌ها را به تتر تبدیل کنید. با تبدیل این رمز ارزها به تتر در چنین شرایطی، می‌توانید ارزش سرمایه خود را همچنان حفظ نمایید. سپس به‌محض به‌دست‌آوردن فرصت مناسب، مانند زمان کاهش بیشتر قیمت و قبل از افزایش نرخ رمزارز، برای خرید تتر به میزان بیشتری اقدام کنید. 
سرعت بالا در انجام تراکنش، کارمزد بسیار کم، همچنین ثبات قیمت تتر زمینه خوبی را برای اغلب تریدرها فراهم کرده است. آن‌ها می‌توانند از تتر برای خرید یا فروش ارزهایی مانند اتریوم و بیت ‌کوین استفاده نمایند. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی در صرافی‌های ایرانی وجود دارد. اگرچه تتر ثبات قیمت دارد و نوسان قیمت ارزها تأثیری بر آن نمی‌گذارد، اما کاهش یا افزایش ارزش ارزهای فیات آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این بدان معناست که کاهش یا افزایش قیمت دلار می‌تواند بازار رمزارز USDT را دچار نوسان کند. 

خرید و فروش تتر در مقابل دلار کاغذی

قطعاً شما نیز می‌دانید که ذخایر دلاری در کشور ما با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. هر یک از افراد تنها می‌توانند، سقف مشخصی دلار بخرند. بنابراین نمی‌توانید بیشتر از سقف تعیین شده، خرید کنید. اما این محدودیت‌ها برای تتر وجود ندارد. این مزیت به دلیل دیجیتال بودن این رمزارز است. بنابراین پروسه خریدوفروش تتر در قیاس با دلار کاغذی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود. اغلب صرافی‌های بازار مانند رمزینکس، نوبیتکس، بیت پین و آبان تتر این ارز دیجیتال را به کاربران ارائه می‌دهند. 

برای این کار تنها کافیست در این صرافی‌ها ثبت‌نام کنید و ریال واریز نمایید. البته در بین صرافی‌های ایرانی که مبادلات مربوط به ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند، اندکی اختلاف قیمت مشاهده می‌شود. این موضوع سبب می‌شود، وجود سرویس‌های مقایسه قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ایران، ضرورت یابد. مشاهده این تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی موردی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

امنیت دلار کاغذی بیشتر است یا USDT 

اما بعد از خرید دلار کاغذی یا تتر، نگهداری از آن نیز مسئله‌ای است که مطرح می‌شود. برای نگهداری از دلار کاغذی نیز روش‌های گوناگونی وجود دارد. شما می‌توانید دلار را با استفاده از صندوق امانات، نگهداری در منزل، ایجاد سپرده ارزی در بانک و ... نگهداری کنید. برای نگهداری رمزارز USDT نیز 2 روش وجود دارد. تریدرها می‌توانند در صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول شخصی از تتر خود نگهداری نمایند. هر دو این روش‌هایی که ذکر کردیم، از معایب و مزایایی برخوردارند. 

اگر قصد داشته باشید USDT را در کیف پول شخصی خود نگهداری نمایید، بازیابی کیف پول از نظر امنیتی یا حفاظت از کلید خصوصی، نکته کلیدی به شمار می‌رود. چنانچه از صرافی ارز دیجیتال نیز برای نگهداری رمز ارزهای خود استفاده می‌کنید، به صرافی موردنظر آزادی عمل دادید. به عبارت دیگر اختیار ارزهای شما با صرافی است و دارایی شما در اختیار خودتان نیست. بنابراین هر یک از روش‌هایی که ذکر کردیم، برای شما مزایا و معایبی به همراه دارند. برای نگهداری تتر، بهترین روش استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال شخصی محسوب می‌شود. 

استفاده از دلار برای حواله‌های بین‌المللی

تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی مقدار بسیار اندکی است. اما گاهی نیز می‌توان از این اخلاف قیمت‌ها نهایت استفاده را برد. در ایران اغلب افراد برای حفاظت از ارزش سرمایه‌های خود، همچنین ریزش بلندمدت و مداوم ارزش ریال، دارایی‌های  خود را به دیگر دارایی‌های باثبات بازار تبدیل می‌کنند. بازار خودرو، بازار طلا، بورس و اوراق بهادار، مسکن و بازار دلار در زمره بازارهای موازی برای حفظ ارزش دارایی‌ها به شمار می‌روند. بنابراین بخشی از سرمایه ریالی به دلار تبدیل می‌شود. اما استفاده از رمز ارزها یا دلار تنها به بحث سرمایه‌گذاری محدود نمی‌شود. یکی از کاربردهای دلار این است که از آن به‌عنوان ابزاری برای پرداخت کسب‌وکارها در خارج از ایران استفاده می‌کنند. در چنین مواردی استفاده از تتر مزیت بیشتری در قیاس با دلار دارد. 

انتقال سریع و کم‌هزینه، دیجیتالی بودن تتر، نامعلوم بودن هویت دارنده آن و … از مزایایی است که تتر را برای پرداخت‌های بین‌المللی مناسب‌تر می‌کند. اما در استفاده از دلار کاغذی چنین آزادی عملی وجود ندارد. تحریم‌های اقتصادی برای انتقال دلار زمینه قابل‌اطمینان و امنی را فراهم نمی‌کند. در صورتی که با استفاده از تتر می‌توان خیلی راحت از تحریم‌های بین‌المللی گذر کرد. همچنین افراد می‌توانند در بازارهای بین‌المللی نیز بسیار فعال ظاهر شوند. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی در زمان آربیتراژ که در ادامه ذکر می‌کنیم، درآمد افراد را افزایش می‌دهد. 

خریدوفروش تتر در فرصت آربیتراژ

 زمانی می‌توان از فرصت آربیتراژ برای خریدوفروش تتر استفاده کرد که قیمت یک دارایی در 2 مکان متفاوت از هم، مختلف باشد. این وضعیت برای فعالان بازار فرصتی فراهم می‌کند تا آن دارایی را با قیمت کم از مکان الف بخرند و سپس آن با قیمت بالاتر در مکان ب بفروشند. بدین ترتیب این تفاوت قیمت درآمد آن‌ها را افزایش می‌دهد. در خصوص دلار کاغذی این فرصت بسیار کم رخ می‌دهد. به همین دلیل انگیزه کافی برای خرید آن وجود ندارد. اما نمی‌توان این ویژگی را در ارز دیجیتال USDT دست‌کم گرفت. صرافی‌های ایرانی به دو صورت خریدوفروش تتر را انجام می‌دهند. این خریدوفروش از طریق فروشگاه‌ها و بازارهای معاملاتی انجام می‌گیرد. یک سمت معامله در فروشگاه‌ها شخص صرافی است و وی شخصاً قیمت را تعیین می‌کند. 

در بازارهای معاملاتی اما مردم به طور مستقیم خریدوفروش را انجام می‌دهند. بنابراین چنین بازاری فرصت بسیار خوبی برای آربیتاژ است. اگر بخواهیم مثال ساده‌ای برای شما ذکر کنیم، مقایسه قیمت تتر در بین صرافی‌های ارز دیجیتال است. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی در این شرایط به افرادی که در پی کسب سود هستند، کمک می‌کند. 

کاربران می‌توانند از صرافی الف مقداری تتر با قیمت پایین خرید کنند و سپس آن را با قیمت بالاتری به صرافی ب انتقال دهند و آن را بفروشند. البته برای شناسایی این فرصت‌ها، افراد باید تجربه زیادی داشته باشند و زمان زیادی صرف نمایند. لازم به ذکر است که برخی از سرویس‌های موجود در ایران، می‌توانند فرصت‌های مربوط به آربیتراژ را کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار دهند. 

آربیتراژ کردن تتر به دلیل ثبات قیمت بهتری که دارد، گزینه بسیار مناسب‌تری محسوب می‌شود. یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال نیز همین مورد است. البته باید اشاره کنم که این روش هرگز بدون ریسک نیست. در بازارهای مالی گوناگون هیچ چیزی به طور رایگان عرضه نمی‌شود و کاربران برای انجام هر فعالیت اقتصادی، باید ریسک‌های گوناگونی را بپذیرند. اما چنانچه قیمت معاملاتی دقیق و در لحظه تتر، بین صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی را بادقت بالایی رصد نمایید، ریسک انجام این کار به‌مراتب بسیار کمتر از ترید کردن ارزهای دیجیتال مختلف در بازار است. 

دلایل اختلاف قیمت دلار با تتر

در این بخش به طور دقیق‌تری علت تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی را با هم بررسی می‌کنیم. برخی از دلایل این اختلاف عبارتند از:

سیاست‌های ارزی موجود در ایران

سیاست‌های ارزی دولت ایران یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب اختلاف قیمت دلار و تتر می‌شود. به دلیل سوءاستفاده‌های برخی از افراد، دولت اکنون به هر شماره شناسنامه‌ای اجازه خرید میزان محدودی دلار را می‌دهد. به طور مثال،  هر فرد می‌تواند ماهیانه 2000 دلار دریافت کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار کریپتو بنا بر دلایلی که گفتیم و شناختی که از رمز ارزها دارند، به‌جای خرید دلار کاغذی، خرید تتر را انجام می‌دهند. زیرا این افراد هیچ‌گونه محدودیتی برای خرید رمزارز تتر در بازار نداشتند و به همین دلیل تقاضا برای خرید این رمزارز افزایش‌یافته است. 

البته به گفته برخی از خبرگزاری‌ها، از تاریخ 22 خرداد 1401، بانک مرکزی اجازه خریدوفروش ارز اسکناسی  بدون محدودیت و با نرخ توافق شده را برای صرافی‌ها صادر نموده است. بنابراین در حال حاضر هر فرد می‌تواند به هراندازه که مایل است دلار خریداری کند. البته این شرایط ممکن است در آینده دوباره تغییر کند و این تغییر سبب شود که کاربران دوباره به‌جای  تتر، دلار خریداری کنند. 

ارزش ریال در بازار

ارزش ریال دلیل دومی است که سبب تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی می‌شود. البته باید اشاره کنم که ارزش ریال می‌تواند روی  هر دو مورد یعنی تتر USDT و دلار کاغذی به طور یکسان تأثیر بگذارد. با این وجود، هر دوی این ارزها مقدار اندکی با هم تفاوت قیمت دارند. این بدان معناست که ابتدا ارزش یکی از این دو مورد افزایش می‌یابد، بعد از آن ارزش ارز بعدی به آن مقدار می‌رسد و همین موضوع سبب تفاوت قیمت می‌شود. 

میزان کارمزد شبکه‌های گوناگون

 میزان کارمزد تتر نیز یکی از مواردی است که می‌تواند سبب تفاوت قیمت تتر با دلار کاغذی شود. تتر یا USDT،  یکی از ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود که بر بستر بلاک چین‌های گوناگون شکل گرفته است.  هر یک از این بلاک‌چین‌ها، مقیاس‌پذیری و ساختارهای متفاوتی دارند. به طور مثال، در حالی که اتریوم می‌تواند در ثانیه بین 10 تا 15 تراکنش را انجام دهد. بلاک چینی مانند سولانا اکنون تنها می‌تواند بین 1900 تا 2300 تراکنش را در ثانیه پردازش کند. 

مقیاس‌پذیری یکی از عواملی است که تأثیر بسیار بالایی بر کارمزد تراکنش‌ها می‌گذارد.  چنانچه یکی از شبکه‌های بلاک‌ چین در ثانیه تراکنش‌های کمتری انجام دهد، تریدرها برای ارسال تراکنش‌ها باید کارمزد بیشتری پرداخت نمایند. ازطرفی ماینرهای شبکه اتریوم تراکنش‌هایی که کارمزد بالاتری می‌پردازند را در اولویت می‌گذارد. به همین دلیل کاربران Gweiها مقدار تراکنش‌ها را بالاتر می‌زنند تا بر همین اساس، میزان پرداختی آن‌ها نیز افزایش یابد. قیمت اتریوم می‌تواند بر میزان کارمزد شبکه تأثیر بگذارد. رمز ارز تتر در ابتدا روی بلاک ‌چین بیت کوین با شبکه OMNI عرضه می‌شد. اما بعد از مدت کوتاهی کند بودن شبکه بیت کوین و کارمزدهای بالا، در قیاس با بلاک چین اتریوم، میزان استفاده از این ارز بسیار کاهش یافت. قیمت بیت کوین نیز با کارمزد شبکه ارتباط مستقیم داشت و به آن وابسته بود. بنابراین تفاوت قیمت تتر با دلار کاغذی در اثر کارمزد شبکه‌ها نیز به وجود می‌آید. 

تتر با استاندارد ERC20 شبکه اتریوم ( در کنار سایر شبکه‌های بازار مانند ترون) در صرافی‌های ایرانی وجود دارد. تریدرهایی که اتر را از طریق شبکه اتریوم ارسال می‌کنند، در قیاس با سایر شبکه‌ها فی بیشتری پرداخت می‌کنند. همین امر نیز سبب می‌شود، میزان دریافتی آن‌ها کاهش یابد. این موضوع به طور غیرمستقیم روی قیمت لحظه‌ای تتر تأثیر دارد. 

میزان عرضه و تقاضا در بازار 

میزان عرضه و تقاضا نیز می‌تواند سبب اختلاف قیمت تتر و دلار شود. چنانچه میزان عرضه کالا یا چیزی در قیاس با تقاضای آن بیشتر باشد، ارزش دارایی آن کاهش می‌یابد. علت این امر نیز وجود مقادیر زیادی از کالا در بازار است که هیچ خریداری ندارد. اما در حالتی که عرضه یک کالا بیشتر از میزان تقاضای آن باشد، ارزش آن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد زیرا باید به تقاضا پاسخ دهد. این عامل در بازار رمز ارزها نیز نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود. از آن جا که تتر یک استیبل کوین محسوب می‌شود، قیمت آن باید در هر شرایطی برابر با 1 دلار باشد. سازندگان این رمز نیز باید روی قیمت‌ها کنترل داشته باشند تا تفاوت قیمت تتر با دلار کاغذی افزایش نیابد. به طور مثال، اگر قیمت رمزارز به بالاتر از یک دلار برسد، عرضه را افزایش دهند و بدین ترتیب قیمت آن کاهش یابد. 

چنانچه قیمت پایین‌تر از یک دلار بیاید نیز با کاهش عرضه و بالا بودن میزان تقاضا، تتر در بازار کمیاب می‌شود. به همین دلیل قیمت آن مجدداً به یک دلار افزایش پیدا می‌کند. اما در برخی از شرایط، کنترل قیمت این رمز ارز بسیار مشکل می‌شود. این موقعیت  زمانی پیش می‌آید که در بازار رمز ارزها صعود یا نزول شدید اتفاق می‌افتد. در نمودار زیر می‌توانید قیمت USDT را بین سال‌های 2016 تا 2021 مشاهده کنید. نقاط سبز در نمودار نشان‌دهنده کاهش قیمت تتر به زیر 1 دلار است و  نقاط زردرنگ نیز افزایش قیمت تتر نسبت به قیمت دلار را نشان می‌دهد. 

در نمودار بالا می‌توانید چند مورد از تغییرات قیمت تتر را مشاهده کنید. کمترین قیمت به 25 آوریل 2017 یا 5 اردیبهشت 96 باز می‌گردد. در این روز قیمت تتر حدوداً 0.9136 دلار بوده است. این یعنی در آن روز قیمت این رمزارز با ریزش 9 درصدی مواجه شده است. بالاترین نرخ قیمت نیز مربوط به 12 دسامبر 2017 یعنی 21 آذر 1396 است. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی در این نمودار کاملاً مشخص است. در آن روز نرخ رمزارز تتر به 1.0779 دلار رسیده و رشد 8 درصدی داشته است. قیمت دلار در سال 96 بین 3750 تا 4350 تومان بوده است. چنانچه میانگینی برای این قیمت یعنی 4000 تومان در نظر بگیریم، با کاهش 9 درصدی ارزش تتر باید 3640 تومان پرداخت نمایید. با 8 درصد افزایش قیمت تتر نیز کاربران باید 4320 تومان پرداخت نمایند. البته باید اشاره کنم که در آن زمان افزایش یا کاهش قیمت تتر خیلی سریع به حالت استیبل بازگشت. بنابراین در چنین شرایطی نیز ما شاهد نوسان قیمت تتر هستیم.

میزان کارمزد صرافی های ایرانی

مقدار کارمزد صرافی‌های ایرانی نیز می‌تواند بر قیمت دلار و تتر تاثیر بگذارد. به ازای هر معامله‌ای که تریدرها انجام می‌دهند، صرافی‌ها مقدار کمی کارمزد دریافت می‌کنند. البته فی آن در اکسچنج‌های گوناگون قیمت مختلفی دارد. همچنین بر اساس مقدار نقدینگی که صرافی دارد، ممکن است نرخ خود را کاهش یا افزایش دهد. صرافی‌هایی که میزان نقدینگی کمتری دارند، تتر را معمولاً با قیمت بیشتری محاسبه می‌کنند.

 بنابراین این موضوع نیز بر تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی تاثیر دارد. تفاوت قیمت تتر با دلار کاغذی را صرافی‌ها نیز تا حدودی تعیین می‌کنند. چون USDT یکی از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، با هزینه ثابت ( بدون نیاز به هزینه انتقال) می‌توان آن را به هر نقطه‌ای از جهان فرستاد. اما در صورتی که کاربران بخواهند حواله دلار انتقال دهند، میزان دارایی انتقالی شما، همچنین مقصد انتقال بر کارمزد آن تاثیر دارد. به همین دلیل است که ایرانیان به این ارز دیجیتال علاقه زیادی دارند حتی گاهی اوقات افراد برای دور زدن تحریم‌ها نیز از آن‌ها بهره می‌برند. عواملی که ذکر کردیم می‌تواند سبب افزایش تقاضا برای USDTها شود. بنابراین قیمت تتر در قیاس با قیمت دلار افزایش می‌یابد. مقدار معامله تتر در جهان بسیار بیشتر از ارزهایی مانند اتریوم و بیت کوین است. 

اختلاف ماهیت قیمت دلار و تتر

تفاوتی که بین ماهیت دلار کاغذی و تتر وجود دارد نیز بر تفاوت قیمت این دو مورد دامن می‌زند. ارز رمزنگاری شده تتر در قیاس با دلار کاغذی، میزان عرضه و تقاضای گوناگونی دارد. نوع قانون‌گذاری، غیرمتمرکز بودن آن در قیاس با دلار، شیوه انتقال همچنین خرید و فروش تتر و عوامل دیگر نیز سبب می‌شود قیمت آن‌ها متفاوت باشد. تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی بر اساس دلایلی که ذکر کردیم کاملاً معقول به نظر می‌رسد. نمی‌توان گفت که قیمت تتر و دلار باید همیشه هم‌راستا حرکت کند. البته این تفاوت قیمت‌ها بسیار جزیی است و در صورت بروز چنین اتفاقی، سازندگان رمزارز به سرعت آن را کنترل می‌کنند. اختلاف قیمت تتر و دلار به تومان چقدر است؟

نوسانات بسیار زیادی در بازار کریپتو و در حالت عادی دیده نمی‌شود. قیمت این رمز ارز به طور معمول بین 200 تا 1000 تومان بالاتر از دلار معامله می‌شود. اما زمانی که قیمت‌ها به طور ناگهانی کاهش یا افزایش یابد، اخلاف قیمت ممکن است بیشتر شود. علت این امر نیز این است که هنگام ریزش بازار، تقاضا برای تتر بیشتر از قبل می‌شود. سرمایه‌گذاران بازار قصد دارند رمز ارزهای خود را به استیبل کوین تبدیل کنند. این یکی از ترفندهای تریدرها برای در امان ماندن از نوسانات بازار به شمار می‌رود. بنابراین قیمت Tetherدر چنین شرایطی افزایش می‌یابد. اگر قیمت رمز ارزها نیز افزایش یابد تریدرها تترهای خود را خارج می‌کنند و ارزهای دیجیتال دیگری خریداری می‌کنند. در چنین شرایطی میزان موجودی تتر افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت مواجه می‌شود.

کلام آخر

تفاوت قیمت تتر و دلار کاغذی را در مقاله امروز بررسی کردیم. اگرچه همواره قیمت تتر به عنوان یک استیبل کوین باید برابر 1 دلار آمریکا باشد. اما در خصوص پشتوانه USDT شفافیت دقیقی وجود ندارد و از طرفی قیمت تتر نیز وابستگی زیادی به عرضه و تقاضا در بازار دارد. به همین دلیل برابری قیمت در هر شرایطی دیده نمی‌شود. گفته می‌شود که شرکت تتر که این ارز دیجیتال را به بازار عرضه می‌کند، شفافیت‌های لازم را ندارد. به همین دلیل نیز در دادگاه‌های آمریکا پرونده‌های متعددی برای آن تشکیل شده است. چنانچه ثابت شود ذخایر لازم برای پشتوانه تتر در این شرکت وجود ندارد، قطعاً قیمت آن از یک دلار کمتر می‌شود. اما چنین خطری قیمت دلار کاغذی را تهدید نمی‌کند. از طرفی به دلایل امنیتی خرید و فروش دلار کاغذی نیز ریسک بالایی دارد. خطراتی مانند آتش سوزی، تخریب منزل، سیل و سرقت ریسک نگهداری دلار کاغذی در منزل را افزایش می‌دهد. 

اما دیجیتالی بودن تتر سبب می‌شود چنین ریسک‌هایی نداشته باشد. هنگامی که فردی سرمایه خود را برای خرید ارز دیجیتال تتر صرف می‌کند و آن را در یک صرافی مطمئن یا کیف پول شخصی ذخیره می‌کند، خطر آتش سوزی، سیل یا سرقت در مورد آن وجود ندارد. اما افراد باید به‌دقت از عبارت بازیابی یا کلید خصوصی حفاظت کنند. عبارت بازیابی کیف پول‌های شخصی خیلی راحت روی برگه کاغذ ثبت می‌شود. احتمال دارد افراد ده‌ها هزار دلار در این کیف پول تتر ذخیره کرده باشند. حال در نظر بگیرید که نگهداری و محافظت از ده‌ها هزار دلار کاغذی به مراتب بسیار دشوارتر از نگه داشتن تتر است. به همین دلیل اغلب سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند برای در امان ماندن از نوسانات بازار تتر خریداری کنند. برای کسب اطلاعات در مورد بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید به سایت پرشین الیت رجوع کنید. 


جایزه 100 دلاری ثبت نام (پیشنهاد ویژه)

کاربران با ثبت نام از طریق لینک زیر و احراز هویت اکانت خود جایزه بونس ثبت نام 100 دلاری خود را دریافت خواهند کرد.

  • کمیسیون معاملات اسپات صفر
  • کمیسیون معاملات فیوچرز در صورت ثبت‌نام با لینک‌ اختصاصی مجموعه PersianElite به صورت مادام‌العمر به 50% کاهش خواهد یافت !
  • قابلیت اتصال به تریدینگ ویو
  • انجام معاملات کپی ترید
  • دارای زبان فارسی
  • بدون احتیاج به فیلترشکن با IP ثابت
  • انجام معاملات گرید اسپات
  • پشتیبانی از اکثر (تمامی) ارزهای دیجیتال در قسمت فیوچرز و اسپات
  • سرعت فوق‌العاده و حجم بسیار بالا معاملات فیوچرز و اسپات
  • بدون حتی یکبار گزارش هک شدن از زمان تاسیس
  • پشتیبانی از بازار فارکس و جفت ارز‌ها ، خرید و فروش سهام‌های بین‌المللی ، معاملات شاخص‌های بین‌المللی ، طلای جهانی (اُنس) ، خرید و فروش NFT و... که این مهم این صرافی را به یک بروکر نیز تبدیل کرده است

💠برای دریافت 100 تتر رایگان می تونید با لینک زیر ثبت نام بفرمایید 👇🏻

ثبت نام با تخفیف کارمزد

این جایزه شامل دو بخش میباشد

  • بونس 40 دلاری که پس از احراز هویت به حساب کاربر واریز میشود و نیاز به هیچ فعالیت دیگری نمیباشد.
  • بونس 60 دلاری که نیازمند انجام ترید و داشتن حجم معامله جهت فعال سازی آن میباشد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.